Sözlü kültürlere ait ürünler, farklı disiplinlerin anlatılarına kaynak sağlamaktadır. Resim ve edebi metinlerin yanı sıra sinema senaryosu da sözlü kültürden beslenmektedir. Bu bağlamda senaryo kültür öğeleri içermesi sebebi ile folklor anlatısı işlevi görmektedir. Dijitalden her geçen gün daha fazla yararlanmaya başlayan sinemada animasyon çizgi filmlerin de kültür aktarımı kanalları arasında yer aldığı söylenebilir. Bu çalışmanın temel sorunsalı kültür kodlarının animasyon çizgi filmler aracığı ile yeniden nasıl üretildiğidir. Çalışma kapsamında bir inanç sistemi, kolektif bir kimlik olan Alevilik, Bektaşiliğin animasyon çizgi filmler aracığı ile oluşturduğu görsel motifleri ve onların oluşturduğu simgesel anlamları açığa çıkarmayı amaçlanmaktadır. Amaçlı örnekleme yöntemi ile örneklem olarak Alevi Bektaşi Kültür Enstitüsü tarafından oluşturulan animasyon çizgi film “Hünkâr Bektaş Aslan ile Ceylan” (2021) filmi seçilmiştir. Seçilen film nitel araştırma yöntemi olan Erwin Panofsky’nin ikonografik ve ikonolojik çözümleme yöntemiyle doğal anlam, uzlaşmalı anlam ve içsel anlam-içerik bakımından analiz edilmektedir. Yapılan analiz sonucunda Alevi Bektaşi öğretisine ait semboller, kerametler ve menkıbeler yoğun olarak kullanılmıştır. Bu kültüre ait olan Cem ayini, Kırklar Meclisi gibi oluşumlar yer almaktadır. Öte yandan hayvan figürlerine (güvercin, doğan, baykuş vb.), ağaç çeşitlerine (dut, ardıç) manevi değerler yüklendiği gözlemlenmiştir. Bir diğer çıkarım, Alevi Bektaşi öğretisinin saygı ve insan sevgisinin merkezde olduğu özellikle eşitlik ile adalet olgularının önemli bir yer kapladığı, kültüre ait kodlarla aktarıldığı görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: Animasyon Sinema Alevilik Bektaşilik Erwin Panofsky İkonografik Çözümleme
Products of oral cultures provide sources for narratives in different disciplines. In addition to visual arts and literary texts, cinema scripts also draw inspiration from oral culture. In this context, screenplay serves as a form of folk narrative due to its incorporation of cultural elements. In the field of cinema, which increasingly relies on digital platforms, it can be said that animated films also serve as channels for cultural transmission. The main issue of this study is how cultural codes are reinterpreted through animated films. The aim of this study is to uncover the visual motifs created by the Alevi-Bektashi belief system, a collective identity, through animated films and their symbolic meanings. The animated film selected as a sample for this study is "Hünkâr Bektaş Aslan ile Ceylan" (2021), produced by the Alevi-Bektashi Cultural Institute. The selected film is analyzed using Erwin Panofsky's iconographic and iconological analysis method in terms of natural meaning, negotiated meaning, and intrinsic meaning-content. The analysis reveals that symbols, miracles, and legends belonging to the Alevi-Bektashi teachings are extensively used in the film. Rituals such as the Cem ceremony and the Assembly of the Forty Saints are portrayed. Furthermore, it is observed that animals (dove, falcon, owl, etc.) and tree species (mulberry, juniper) are attributed with spiritual significance. Another finding is that the Alevi-Bektashi teachings emphasize respect and love for humanity, with equality and justice playing a significant role, and these values are conveyed through the cultural codes of the tradition.
Animated Cinema Alevism Bektashism Erwin Panofsky Iconographic Analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alevilik Bektaşilik Araştırmaları, Bölgesel Çalışmalar, Uluslararası İlişkiler (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 108 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.