İran’da görülen duvar resimlerinin ilk örnekleri Sasanilere kadar uzanmaktadır. Toplumu
etkileyen birçok olay duvar resimleri ile ifade edilmiştir. Toplumun dinî ve sosyal yaşamında
önemli bir yeri olan olaylardan biri de Kerbela vakasıdır. Kerbela hadisesi başta duvar
resimleri olmak üzere çeşitli sanat dallarını etkilemiştir. Bu çalışmada Kerbela hadisesi (10
Muharrem 61/10 Ekim 680) sanatsal açıdan incelenmiştir. İran sahasında bu resimlere daha
çok Gîlân bölgesinde rastlamak mümkündür. Gîlân’da Kerbela hadisesiyle ilgili toplam elliden
fazla türbede duvar resmi vardı ancak günümüzde resimli türbelerden sadece yirmisi ayakta
kalabilmiştir. Bu çalışmada Hz.Ali’nin oğullarından Abbas’ın Fırat’tan su getirme konusunun
işlendiği, başka bir yerde benzeri olmayan iki resmi ele alınmıştır. Bunlardan biri Gîlân eyaletine
bağlı Lâhîcân’da 9/630-631’de yapılan ve Safevîler döneminde bazı değişikliklere uğrayan Dört
Padişah Türbesi’nde yer almaktadır. Bu duvar resmi 1277/1898’de Gulam Hüseyin Lâhîcânî
tarafından resmedilmiştir. Diğer resim ise İsfahan’da İmamzade (imamların oğulları ve
torunlarının mezarları ve türbeleri) İsmail’de bulunur. Kaçar dönemine ait olan bu resmi yapan
sanatçı Muhammed Salih İsfahanîdir. Bu araştırma, Kerbela hadisesinin İran halk sanatında
işlendiği ve bu sanatın ortaya koyduğu resimlerin hızla yok olduğunu vurgulamaktadır. Safevî
ve Kaçar, halk ressamları Kerbela vakasını türbelerin duvarlarına resmederek dini düşüncelerini
ifade etmiş, özellikle Abbas bin Ali’nin kahramanlığını vurgulamışlardır. Ancak toplumsal
değişim ve modernleşme, bu sanatın gerilemesine sebebiyet vermiştir. Bu çalışma, bir yandan
türbelerin duvar resimlerini tanıtmayı amaçlarken, bir yandan da kimi sembolik tasvirlerin
yapıldığı dönemde; hangi kültürel, siyasî ve toplumsal kaygıların etkili olduğuna dair çözüm
önerileri sunmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın yöntemi, makalenin özelliği gereği, bütün
görsellerin, yazılı belgelerin toplanması, elde edilen verilerin analitik olarak incelenmesi ve
betimleyici bir yöntemle değerlendirilmesi şeklinde olmuştur.
Duvar Resmi İran Dini Sanatı Kerbela Hz. Hüseyin Abbas bin Ali Lâhîcân Dört Padişah Türbesi İsfahan İmamzade İsmail Gulam Hüseyin Lâhîcânî
The first examples of wall paintings seen in Iran date back to the Sassanids. Many events
affecting society were expressed in wall paintings. One of the events that has an important
place in the religious and social life of society is the Karbala incident. The event of Karbala has affected various branches of art, especially murals. In this study, the event of Karbala (10
Muharram 61 / October 10, 680) is examined from an artistic point of view. In Iran, these
paintings can be found mostly in the Ghīlān region. In total, there are more than fifty murals
related to the Karbala incident in Ghīlān, but twenty of them have survived today. In this study
two paintings of Abbas, one of the sons of Ali, on the subject of bringing waterfrom Euphrates,
which are unique elsewhere, are discussed. One of them is located in the Tomb of the Four
Sultans, in Lāhījān in the province of Ghīlān in 9 AH/630-631 CE and underwent some changes
during the Safavid period. This work was painted by Ghulam Hussein Lāhījānī in 1277 AH/1898
CE. The other painting is located in Isfahan in Imamzade Ismail (the tombs of the sons and
grandsons of the imams). The artist of this painting, which belongs to the Qajar period, is
Muhammad Saleh Isfahanī. This research emphasizes that the event of Karbala was depicted in
Iranian folk art and that the paintings produced by this art are rapidly disappearing. The Safavid
and Qajar folk painters expressed their religious thoughts by painting the Karbala incident on
the walls of the shrines, especially emphasizing the heroism of Abbas bin Ali. However, social
change and modernization led to the decline of this art. This study examines the presence of
the Karbala incident in Shi’i folk art and the extensive loss of paintings produced by this art.
Safavid and Qajar folk painters painted the Karbala incident on the walls of shrines, expressing
their religious sentiments and emphasising the heroism of Abbas bin Ali in particular. However,
social change and modernisation led to the decline of this art.This study aims to introduce the
wall paintings of the mausoleums, suggesting solutions to cultural, political and social concers
that influenced some of the symbolic depictions at the time they were painted. The method of
this study, due to the nature of the article, was to collect all visuals and written documents,
analytically examine the data obtained and evaluate them with a descriptive method.
Wall paintings Iranian Religious Art Karbala Husayn Abbas bin Ali Tomb of Four Sultans Tomb of Imamzade Ismail Ghulam Husayn Lāhījānī
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Sanatları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 113 |
Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.