İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reading Vatan Millet Samatya By Seray Şahiner As A Female Bildungsroman

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.

Seray Şahiner’in Vatan Millet Samatya Adlı Romanını Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak

Yıl 2025, Sayı: 54, 673 - 698, 29.11.2025

Öz

Seray Şahiner; Gelin Başı, Hanımların Dikkatine ve Hep Yek gibi hikâyelerinin yanı sıra Antabus, Kul ve Ülker Abla gibi romanlarıyla son dönem Türk edebiyatının önemli yazarlarındadır. Şahiner hem hikâyelerinde hem de romanlarında kadınların sosyal hayatta karşılaştıkları sorunları yazıp onların maruz kaldıkları şiddet türlerini vurgulamakta ve kadınların yaşadıkları sorunla mücadele etme yollarını aramaktadır. Onun son romanı olan Vatan Millet Samatya da bu minvalde bir eserdir. Şahiner, Vatan Millet Samatya romanında göçle gelmiş bir ailenin üç kuşak hikâyesini anlatır. Roman 1970’lerde başlar ve 90’ların ortalarına kadar devam eder. Şahiner’in bu romanındaki anlatıcı sabit değildir. İlk anlatıcı Melek’tir. Onun çocukluk ve gençlik dönemlerinin anlatıldığı iki bölümden sonra olgunluk döneminde anne rolüne geçer ve romanı bu defa kızı, İnci anlatır. Son bölümde anlatıcı değişse de Melek’in olgunlaşma süreci ve sonrasındaki izleri açıkça izlenebilir durumdadır. Melek’in yaşamöyküsü pek çok açıdan kadın bildungsromanının özelliklerini taşımaktadır. Vatan Millet Samatya, Melek’in çocukluktan olgunluğa kadar ki sürecini işlemesi bakımından “kadın bildungsromanı” özellikleri içermektedir. Bilindiği üzere kadın bildungsromanı temelde çıraklık ve uyanış anlatıları olarak ikiye ayrılmaktadır. Uyanış anlatısında evlilik bağlarının kopuşu ile başlar ve genelde kaotik bir süreci içerir. Çıraklık anlatıları ise erkek anlatıları gibi kronolojik olup uyanış adımlarını erkekler gibi atarlar fakat onlar gibi toplumla uyuşma yaşamayabilirler. Melek’in süreci, çıraklık anlatısına daha uygundur. O bireysel gelişme gösterse de ataerkil toplumun baskısı sebebiyle toplumla uyuşamaz. Çalışmanın ereği Melek’in uyanış, başka bir deyişle, olgunlaşma adımlarını ve tipini ifade edip toplumla uyuşamama sebebini göstermektir.

Etik Beyan

Makalede bütün akademik etik kurallarına uyulmuştur.

Kaynakça

  • ABEL, Elizabeth, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, “Introduction”, Voyage In: Fictions of Female Development, ed. Elizabeth Abel, Marianne Hirsch ve Elizabeth Langland, Press of New England, Hanover and London 1983.
  • ALPMAN, Polat S., “Şiddetin Üç Hâli: Devlet, Düzen, Yurttaş”, Düşünen Siyaset, S.32, 2016, 79-106.
  • AYTAÇ, Gürsel, Edebiyat Yazıları I, Gündoğan Yayınları, Ankara 1990.
  • BAHTİN, Mihail, Söylem Türleri, çev. Okan N. Çiftçi, Metis, İstanbul 2016.
  • BAİRD, Vanessa, Cinsel Çeşitlilik: Yönelimler, Politikalar, Haklar ve İhlaller, çev. Hayrullah Doğan, Metis, İstanbul 2004.
  • BEAUVOİR, de Simone, İkinci Cinsiyet, çev. Gülnur Savran, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2019.
  • BELGE, Murat. “Türkiye’de Günlük Hayat”, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, C.3., İletişim Yayınları, İstanbul 2002.
  • BERKTAY, Fatmagül, Tarihin Cinsiyeti, Metis, İstanbul 2010.
  • DURAN, Zeliha, “Bir Oluşum Romanı Olarak Hiç”, MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, C.1, S.2, 2018, 31-42.
  • ESEN, Nesrin, “Bildungsromanlarda Kahramanın Sonsuz Yolculuğu”, Söylem Filoloji, C.8, S. 2, 2023, s. 456-494.
  • FUDERER, Laura Sue, The Female Bildungsroman in English: An Annotated Bibliography of Criticism, Modern Language Association of America, New York 1990.
  • GOLBAN, Petru “An Attempt to Establish a Bildungsroman Development History: Nurturing The Rise of a Subgenre from Ancient Beginnings to Romanticism”, Humanitas, 5, (10), 2017, 111-141.
  • GÜRBİLEK, Nurdan. Vitrinde Yaşamak, Metis, İstanbul 2001.
  • GÜRLE, Meltem, Ölülerle Konuşmak, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • HUYUGÜZEL, Ömer Faruk, Eleştiri Terimleri Sözlüğü, Dergâh Yayınları, İstanbul 2018.
  • LABOVITZ, Esther Kleinbord, The Myth of the Heroine: The Female Bildungsroman in the Twentieth Century, Peter Lang, New York 1986.
  • MERCAN, Evşen, Tezer Özlü’nün Çocukluğun Soğuk Geceleri ve Yaşamın Ucuna Yolculuk Romanlarını Öz-Anlatımlı Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • MILLET, Kate, Cinsel Politika, çev. Seçkin Selvi, Payel Yayınları, İstanbul 1987.
  • MORETTİ, Franco, The Way of The World: The Bildungsroman in European Culture. Verso, London 1987.
  • PARLA, Jale ve Engin Akarlı, “Roman ve Toplum Sorunları”. Boğaziçi Üniversitesi Dergisi, (6), 1978, 239-245.
  • PARLA, Jale, Don Kişot’tan Bugüne Roman, İletişim Yayınları, İstanbul 2018.
  • RENTZSCH, Julian, “Oluşum Romanı Olarak Huzur”, Bir Güneş Avcısı Ahmet Hamdi Tanpınar, Ed. İbrahim Şahin vd., İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları, 2018, s. 321-328.
  • SOYÖZ, Nihan Simge, Cumhuriyet Öncesi Türk Edebiyatında Kadın Oluşum Romanı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2016.
  • ŞAHİNER, Seray, Vatan Millet Samatya, Doğan Kitap, İstanbul 2025.
  • TUNÇ, Ayfer. Bir Mâniniz Yoksa Annemler Size Gelecek: 70’lı Yıllarda Hayatımız, İstanbul 2018.
  • UĞUR, Veli, “Seray Şahiner’in Eserlerinde Kadınların Sınır İhlalleri”, Erciyes Akademi, S. 36, 2022, s. 1659-1667.
  • ULAŞ SERAY, Fatma, Şahiner’in Eserlerinin Toplumsal Cinsiyet Bağlamında İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul 2021.
  • ULUTAŞ, Ejder, “Ataerkillik”, Toplumsal Cinsiyete Farklı Yaklaşımlar, Ed. Mehmet Fatih Işık, DBY, İstanbul 2022, s. 21-42.
  • UMAN, Cansu, Seray Şahiner’in Eserlerinde Cinsiyetlendirilmiş Toplum Eleştirisi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli 2022.
  • UYSAL KOÇ, Duygu, Seray Şahiner’in Yapıtlarında Toplumsal Cinsiyet, Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2021.
  • YAVUZ, Yasin, Şiddet Estetiği: Türk Romanında Söylem, Kurgusal İşlev ve Ontik İzlekler (1960-1980), Bengü Yayınları, Ankara 2025.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm İnceleme Makalesi
Yazarlar

Yasin Yavuz 0000-0003-0344-964X

Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2025
Kabul Tarihi 24 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 54

Kaynak Göster

MLA Yavuz, Yasin. “Seray Şahiner’in Vatan Millet Samatya Adlı Romanını Kadın Bildungsromanı Olarak Okumak”. Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, sy. 54, 2025, ss. 673-98.

Türk Kültürü İncelemeleri – Haziran 2026 Sözlü Çeviri Özel Sayısı
Çağrı Metni



Sözlü çeviri, gündelik karşılaşmalardan kurumsal etkileşimlere kadar uzanan çeşitli bağlamlarda, iki dilli ve kültürlerarası iletişimin merkezinde yer alır. Türkiye’deki sözlü çeviri ortamlarında, dillerden biri büyük ölçüde Türkçedir ve bu uygulamalar, Türkçenin diğer dillerle etkileşiminde ortaya çıkan iletişimsel, kültürel ve toplumsal dinamikleri yansıtır.
Haziran 2026 sayımız için hazırlamakta olduğumuz bu özel sayıyla, Türkiye’deki sözlü çeviri uygulamalarını farklı tür ve bağlamlarda inceleyen özgün araştırmaları bir araya getirmeyi amaçlıyoruz. Bu çalışmalar, sözlü çevirinin dilsel, kültürel, toplumsal ve göstergebilimsel boyutlarına disiplinlerarası bir bakış sunarak, yalnızca çeviribilim alanına değil; Türk dili, kültürü ve toplumu üzerine yapılan araştırmalara da değerli katkılar sağlayacaktır.
Bu doğrultuda, sözlü çeviri üzerine çalışan ulusal ve uluslararası akademisyenleri, araştırmacıları ve alanda aktif profesyonelleri, Haziran 2026 sayımıza katkıda bulunmaya davet ediyoruz. Özel sayıya, Türkiye’deki sözlü çeviri ortamlarında iletişim süreçlerinin, rollerin ve çeviri uygulamalarının nasıl şekillendiğini tartışan kuramsal veya uygulamalı çalışmalarla katkı sunabilirsiniz.
Araştırma konularının, aşağıdaki temalar çerçevesinde tasarlanması önerilmektedir; ancak farklı yaklaşımlar ve konular da değerlendirmeye alınacaktır.

-Sözlü çeviri ortamlarında Türkçenin söylem yapıları ve etkileşimsel stratejileri,

-Mahkeme, hastane, okul gibi kamusal hizmet alanlarında yürütülen sözlü çeviri pratikleri,

-Andaş ve ardıl çeviride, Türkçeye özgü zorluklar ve stratejiler,

-Göç, azınlıklar ve çokdillilik bağlamında sözlü çeviri uygulamaları,

-Sözlü çeviri eğitimi ve öğretiminde dilsel ve kültürel boyutlar,

- Çeviri etiği ve profesyonel normların Türkiye’deki sözlü çeviri uygulamalarına etkisi,

-Teknoloji destekli sözlü çeviri araçlarının kullanımı,

-Toplumsal kriz, afet ve acil durumlarda sözlü çevirmenin rolü.


Önemli Notlar:
Özel sayıya gönderilecek makaleler için son teslim tarihi 15 Mart 2026 olarak belirlenmiştir.
Yazıların künye bilgileri, dipnot sistemi ve kaynakça gösterim şekli internet sayfamızda bulunan makale yazım şablonuna göre hazırlanacaktır.





Call for Papers
Turkish Cultural Studies – June 2026 Special Issue on Interpreting Studies

Interpreting occupies a central position in bilingual and intercultural communication across a wide range of contexts, from everyday encounters to institutional interactions. In interpreting settings in Turkey, one of the working languages is predominantly Turkish, and these practices reflect the communicative, cultural, and social dynamics that emerge through the interaction of Turkish with other languages.
With this special issue, scheduled for publication in June 2026, we aim to bring together original studies that explore interpreting practices in Turkey across diverse genres and contexts. Adopting an interdisciplinary perspective on the linguistic, cultural, social, and semiotic dimensions of interpreting, these contributions will provide valuable insights not only for the field of Translation and Interpreting Studies but also for research on Turkish language, culture, and society.
In this regard, we invite national and international scholars, researchers, and professionals working in the field of interpreting to contribute to our June 2026 issue. Submissions may include theoretical or applied studies that examine how communicative processes, roles, and interpreting practices are shaped within interpreting settings in Turkey.
Suggested, though not exclusive, areas of research include the following themes; alternative approaches and topics will also be considered.

-Discourse structures and interactional strategies of Turkish in interpreting settings,

-Interpreting practices in public service domains such as courts, hospitals, and schools,

-Turkish-specific challenges and strategies in simultaneous and consecutive interpreting,

-Interpreting practices in the context of migration, minority communities, and multilingualism,

-Linguistic and cultural dimensions in interpreter training and education,

-Translation ethics and the impact of professional norms on interpreting practices in Turkey,

-Use of technology-assisted interpreting tools,

-The role of interpreters in social crises, disasters, and emergency situations.

Important Notes:
The deadline for submitting articles to the special issue is March 15, 2026.
The article's citation information, footnote system, and bibliography format will be prepared according to the article writing template available on our website.