Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Senaryo Temelli Hemşirelikte Öğretim Dersinin Öğrencilerin Öğrenme Materyalleri Motivasyonları Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, , 36 - 49, 31.01.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1253512

Öz

Amaç: Bu çalışma, senaryo temelli eğitime dayalı Hemşirelikte Öğretim Dersinin öğrencilerin öğrenme materyallerine yönelik motivasyonları açısından değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tek gruplu son test tasarımlı yarı deneysel türde ki bu araştırmanın evrenini, Türkiye’de Karadeniz Bölgesinde bir ilde bulunan üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü 3. Sınıf öğrencileri (n=69) oluşturmaktadır. Veriler, 2019 bahar yarıyılının dönem başında kişisel bilgi formu, Öğrenme Biçemleri Envanteri ve dönem sonunda ise Öğrenme Materyalleri Motivasyon Anketi ile toplanmıştır. Araştırmada Hemşirelikte Öğretim Dersinde öğrenme biçemleri ve senaryo temelli 14 haftalık eğitime dayalı aktif öğrenme ortamı sunulmuştur. Verilerin analizi SPSS 22.0 programında; Cronbach alfa, sayı, yüzde, ortalama ve bağımsız gruplarda t testiyle yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %52,2’si (n=36) görsel, %46,4’ü (n=32) işitsel ve %34,8’i (n=24) bedensel öğrenme biçemine sahiptir. Uygulanan girişim sonrası öğrenme materyalleri motivasyonuna yönelik dikkat-uygunluk alt boyut puan ortalamalarının 39,39 ± 7,01 ve güven-tatmin puan ortalamalarının ise 42,78 ± 8,08 olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyet durumuna, mezun olunan lise, görsel, bedensel ve işitsel öğrenme biçemlerine göre öğrenme materyalleri motivasyonunun alt boyut puan ortalamalarının farklılaşmadığı belirlenmiştir (p>0,05).
Sonuç: Öğrenme biçemleri ve senaryo temelli eğitimin öğrencilerin öğrenme materyalleri motivasyonlarını olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir. Hemşirelik eğitimcileri tarafından öğrenenlerin öğrenme biçemlerinin dikkate alınması ve aktif katılımlı senaryo temelli dersler sunularak öğrenme materyallerine yönelik motivasyonlarının değerlendirilmesi ve konu ile ilgili küçük gruplarda dizayn edilen farklı deneysel desende çalışmaların yapılması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Şahin G, Başak T. Hemşirelik eğitiminde oyun temelli öğrenme. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8 (3): 308-14.
  • Hallin K. Nursing students at a university - A study about learning style preferences. Nurse Education Today. 2014; 34 (12): 1443-9.
  • Orkun, M.A., Bayırlı, A. Öğrenme stilleri modellerinin incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 3(1): 71-83.
  • Ünlü H.Ü, Taşkın S. Elbaş N.Ö. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde eğitim gören öğrencilerin öğrenme biçemleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015; 1 (4): 1185-96.
  • Şentürk Erenel A, Yaman Sözbir Ş, Uzun Aksoy M, Arslan Gürcüoğlu E, Pelit Aksu S, Ünal Toprak F. ve ark. Effect of scenario-based simulation training on the obstetrics and gynecology nursing clinical practicum. The Journal of Nursing Research. 2021; 29 (2): e142.
  • Şimşek N. BİG 16 öğrenme biçemleri envanteri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama. 2002; 1: 33-47.
  • Dariel O.J.P, Raby T, Ravaut F, Rothan-Tondeur M. Developing the serious games potential in nursing education. Nurse Education Today. 2013; 33 (12): 1569-75.
  • World Health Organization (WHO). Nurse Educator Core Competencies. [İnternet]. 2016 [22 Şubat 2021 tarihinde erişildi]. Erişim adresi: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/nurse_educ_core_competencies/en/
  • Tenhunen M.L, Fitzgerald A. Revision of an undergraduate older adult health care nursing education course. The Journal of Nursing Education. 2014; 53 (9): 110-13.
  • Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. İstanbul: Nobel Tıp Yayınları; 2013.
  • Yıldırım B, Özkahraman Koç Ş, Sarıkaya Karabudak S. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3 (3): 859-82.
  • Senemoğlu N. Kuramdan Uygulamaya Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık; 2020.
  • Kutu H. Sözbilir M. Öğretim materyalleri motivasyon anketinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011;5 (1): 292-12.
  • Bayrakçeken S, Oktay Ö, Samancı O, Canpolat N. Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021;25(2): 677-698.
  • Keller J.M. (2006). Development of Two Measures of Learner Motivation. [İnternet]. 2016 [26 Şubat 2021 tarihinde erişildi]. Erişim adresi: https://studylib.net/doc/7446614/development-of-two-measures-of-learner-motivation
  • Erer M.T, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2017; 7(1): 1-5.
  • Adıgüzel Ö. Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi; 2015.
  • Demir Acar M. Bayat M. The Effect of diet-exercise trainings provided to overweight and obese teenagers through creative drama on their knowledge, attitude and behaviors. Childhood Obesity. 2019; 15 (2): 93-104.
  • Van Gaalen A.E.J, Brouwer J, Schönrock-Adema J, Bouwkamp-Timmer T, Jaarsma A. D. C, Georgiadis J. R. Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education. 2021; 26: 683-11
  • Woda A, Hansen J, Paquettea M, Topp R. The Impact of simulation sequencing on perceived clinical decision making. Nurse Education in Practice. 2017; 26: 33-38.
  • Yoo M.S, Park J.H. Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today. 2014; 34 (1): 47-51.
  • Karataş K, Ardıç T, Kaya İ. ARCS Motivasyon Modeli’ne dayalı öğretim ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016; 24 (4): 1821-38
  • Li K, Keller J.M. Use of the ARCS Model in Education: A Literature Review. Computers&Education. 2018; 122: 54-62.
  • Hong S. Yu P. Comparison of the effectiveness of two styles of case-based learning implemented in lectures for developing nursing students’ critical thinking ability: a randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2017; 68: 16-24.
  • Yıldız V.A, Baydaş Önlü Ö, Göktaş Y. ARCS motivasyon modeli: 1997-2018 yılları arasında yapılmış uygulamalı makalelerin içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9 (4): 723-41.
  • Shu Y, Chen Y, Huang T. Exploring the future of nursing education: an integrated motivation learning model based on virtual reality. Hu li za zhi The Journal of Nursing. 2019; 66 (2): 22-28.
  • Kim B.H, Hyong H.K. Effect of Nursing students’ learning motivation in microbiology lecture involved in laboratory based on the ARCS model. Journal of Fisheries and Marine Sciences Education. 2014; 26(6): 1425-34.
  • Ahmed H.H. Adopting scenario based learning in critical care nursing education: students’ achievement and feedback. American Journal of Nursing Research. 2019; 7 (4): 581-88.
  • Li Y.S. Chang W.H, Hsieh S.I. The effects of scenario-based simulation course training on nurses' communication competence and self-efficacy: a randomized controlled trial. Journal of Professional Nursing. 2014; 31(1): 37-49.
  • Rashwan Z. I. Motivation inspiring confidence: effect of scenario-based learning on self-confidence among prelicensure nursing students. Teaching and Learning in Nursing. 2023;18(3); e1-e8
  • Chang Y. L, Hsieh M. J, Feng T. H, Shang S. T, Tsai Y. F. Effectiveness of multiple scenario simulations of acute and critical care for undergraduate nursing students: A quasi-experimental design. Nurse Education Today. 2022; 118: 105526.

Examining the Scenario-Based Nursing Course in Terms of Students' Learning Motivation

Yıl 2024, , 36 - 49, 31.01.2024
https://doi.org/10.52369/togusagbilderg.1253512

Öz

Purpose: This study was conducted to evaluate the Scenario-based Teaching in Nursing Course in terms of students' motivations for learning materials.
Method: The universe of this quasi-experimental study with a single-group post-test design consists of 3rd year students (n=69) of the Faculty of Health Sciences Nursing Department of a university located in a province in the Black Sea Region of Turkey. The data were collected with the personal information form at the beginning of the 2019 spring semester, the Learning Modality Inventory, and the Instructional Materials Motivation Survey at the end of the semester. In the research, an active learning environment based on learning modalities and scenario-based 14-week education in the Teaching in Nursing Course was presented. Analysis of the data in SPSS 22.0 program; Cronbach's alpha, number, percentage, mean and independent groups were t-tested.
Results: 52.2% (n=36) of the students have visual, 46.4% (n=32) auditory and 34.8% (n=24) physical learning modalities. After the intervention, it was determined that the mean scores of attention-relevance, sub-dimension for motivation of instructional materials were 39.39 ± 7.01 and the mean scores for confidence-satisfaction were 42.78 ± 8.08. In addition, it was determined that the sub-dimension mean scores of instructional materials motivation did not differ according to the gender of the students, the high school they graduated from, visual, physical and auditory learning modalities (p> 0.05).
Conclusion: As a result, it was determined that learning modalities and scenario-based education positively affect students' instructional materials motivation. It is recommended by nursing educators to consider learners' learning modalities and to evaluate their motivation for learning materials by presenting scenario-based lessons with active participation, and to conduct studies in different experimental designs designed in small groups on the subject.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Şahin G, Başak T. Hemşirelik eğitiminde oyun temelli öğrenme. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 8 (3): 308-14.
  • Hallin K. Nursing students at a university - A study about learning style preferences. Nurse Education Today. 2014; 34 (12): 1443-9.
  • Orkun, M.A., Bayırlı, A. Öğrenme stilleri modellerinin incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 3(1): 71-83.
  • Ünlü H.Ü, Taşkın S. Elbaş N.Ö. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde eğitim gören öğrencilerin öğrenme biçemleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015; 1 (4): 1185-96.
  • Şentürk Erenel A, Yaman Sözbir Ş, Uzun Aksoy M, Arslan Gürcüoğlu E, Pelit Aksu S, Ünal Toprak F. ve ark. Effect of scenario-based simulation training on the obstetrics and gynecology nursing clinical practicum. The Journal of Nursing Research. 2021; 29 (2): e142.
  • Şimşek N. BİG 16 öğrenme biçemleri envanteri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama. 2002; 1: 33-47.
  • Dariel O.J.P, Raby T, Ravaut F, Rothan-Tondeur M. Developing the serious games potential in nursing education. Nurse Education Today. 2013; 33 (12): 1569-75.
  • World Health Organization (WHO). Nurse Educator Core Competencies. [İnternet]. 2016 [22 Şubat 2021 tarihinde erişildi]. Erişim adresi: https://www.who.int/hrh/nursing_midwifery/nurse_educ_core_competencies/en/
  • Tenhunen M.L, Fitzgerald A. Revision of an undergraduate older adult health care nursing education course. The Journal of Nursing Education. 2014; 53 (9): 110-13.
  • Hacıalioğlu N. Hemşirelikte Öğretim Öğrenme ve Eğitim. İstanbul: Nobel Tıp Yayınları; 2013.
  • Yıldırım B, Özkahraman Koç Ş, Sarıkaya Karabudak S. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2014; 3 (3): 859-82.
  • Senemoğlu N. Kuramdan Uygulamaya Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık; 2020.
  • Kutu H. Sözbilir M. Öğretim materyalleri motivasyon anketinin Türkçeye uyarlanması: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2011;5 (1): 292-12.
  • Bayrakçeken S, Oktay Ö, Samancı O, Canpolat N. Motivasyon kuramları çerçevesinde öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının arttırılması: Bir derleme çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2021;25(2): 677-698.
  • Keller J.M. (2006). Development of Two Measures of Learner Motivation. [İnternet]. 2016 [26 Şubat 2021 tarihinde erişildi]. Erişim adresi: https://studylib.net/doc/7446614/development-of-two-measures-of-learner-motivation
  • Erer M.T, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2017; 7(1): 1-5.
  • Adıgüzel Ö. Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi; 2015.
  • Demir Acar M. Bayat M. The Effect of diet-exercise trainings provided to overweight and obese teenagers through creative drama on their knowledge, attitude and behaviors. Childhood Obesity. 2019; 15 (2): 93-104.
  • Van Gaalen A.E.J, Brouwer J, Schönrock-Adema J, Bouwkamp-Timmer T, Jaarsma A. D. C, Georgiadis J. R. Gamification of health professions education: a systematic review. Advances in Health Sciences Education. 2021; 26: 683-11
  • Woda A, Hansen J, Paquettea M, Topp R. The Impact of simulation sequencing on perceived clinical decision making. Nurse Education in Practice. 2017; 26: 33-38.
  • Yoo M.S, Park J.H. Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today. 2014; 34 (1): 47-51.
  • Karataş K, Ardıç T, Kaya İ. ARCS Motivasyon Modeli’ne dayalı öğretim ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2016; 24 (4): 1821-38
  • Li K, Keller J.M. Use of the ARCS Model in Education: A Literature Review. Computers&Education. 2018; 122: 54-62.
  • Hong S. Yu P. Comparison of the effectiveness of two styles of case-based learning implemented in lectures for developing nursing students’ critical thinking ability: a randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 2017; 68: 16-24.
  • Yıldız V.A, Baydaş Önlü Ö, Göktaş Y. ARCS motivasyon modeli: 1997-2018 yılları arasında yapılmış uygulamalı makalelerin içerik analizi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9 (4): 723-41.
  • Shu Y, Chen Y, Huang T. Exploring the future of nursing education: an integrated motivation learning model based on virtual reality. Hu li za zhi The Journal of Nursing. 2019; 66 (2): 22-28.
  • Kim B.H, Hyong H.K. Effect of Nursing students’ learning motivation in microbiology lecture involved in laboratory based on the ARCS model. Journal of Fisheries and Marine Sciences Education. 2014; 26(6): 1425-34.
  • Ahmed H.H. Adopting scenario based learning in critical care nursing education: students’ achievement and feedback. American Journal of Nursing Research. 2019; 7 (4): 581-88.
  • Li Y.S. Chang W.H, Hsieh S.I. The effects of scenario-based simulation course training on nurses' communication competence and self-efficacy: a randomized controlled trial. Journal of Professional Nursing. 2014; 31(1): 37-49.
  • Rashwan Z. I. Motivation inspiring confidence: effect of scenario-based learning on self-confidence among prelicensure nursing students. Teaching and Learning in Nursing. 2023;18(3); e1-e8
  • Chang Y. L, Hsieh M. J, Feng T. H, Shang S. T, Tsai Y. F. Effectiveness of multiple scenario simulations of acute and critical care for undergraduate nursing students: A quasi-experimental design. Nurse Education Today. 2022; 118: 105526.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mukaddes Demir Acar 0000-0002-6376-2171

Esra Çaylak Altun 0000-0003-4333-4484

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 20 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

Vancouver Demir Acar M, Çaylak Altun E. Senaryo Temelli Hemşirelikte Öğretim Dersinin Öğrencilerin Öğrenme Materyalleri Motivasyonları Açısından İncelenmesi. TOGÜ Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;4(1):36-49.