Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA BOZUKLUĞUNUN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, , 178 - 192, 01.01.2023
https://doi.org/10.7456//11301100/013

Öz

İnternet teknolojilerinin gelişmesi, sosyal medyayı hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline getirmiştir. Özellikle telefonların ve bilgisayarların kişiselleşmesi sosyal medya platformlarına ulaşımı kolaylaştırmıştır. Bilgi, haber, fotoğraf, dosya, ses ve birçok paylaşıma imkân sunması, ucuz ve kolay ulaşılabilir olmasından dolayı tercih edilen sosyal medya, özellikle genç kesimin ilgisini daha da çok çekmektedir. Fakat sosyal medya olumlu özelliklerinin yanı sıra, olumsuz özellikleri de içerisinde barındırmaktadır. Bu durum özellikle gençler için bazı riskler oluşturmaktadır. Bu sebeple bu çalışma üniversite öğrenimine devam eden gençleri temsilen Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ön lisans ve lisans düzeyinde eğitim gören öğrencilerin sosyal medya bozukluk seviyelerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Genel tarama modeli kullanılan araştırmada, 395 öğrenciye ulaşılmıştır. Rastlantısal örneklem alma tekniğiyle ulaşılan öğrencilere çevrimiçi anket uygulanmıştır. Betimsel istatistik tekniği ile gerçekleştirilen çalışmada, öğrencilerin sosyal medya bozukluğuna yönelik en çok olumsuz duygulardan kaçınmak için sosyal medya kullandığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, kadınların sosyal medya bozukluğu düzeylerinin, erkeklere göre daha yüksek olduğu bilgisine ulaşılmıştır. Ayrıca lisans mezunlarının sosyal medya bozukluğu düzeylerinin, ön lisans mezunlarına göre daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Günlük ortalama bir saatten az sosyal medya kullanan öğrencilerin, bir saatten daha fazla sosyal medya kullanan öğrencilere göre sosyal medya bozukluk düzeylerinin daha düşük olduğu elde edilen önemli bulgulardan biridir.

Kaynakça

  • Albrecht, U., Kirschner, N. E., & Grüsser, S. M. (2007). Diagnostic Instruments for Behavioural Addiction: An Overview. GMS Psycho-Social Medicine, 4.
  • Andreassen, C. S. (2015). Online Social Network Site Addiction: A Comprehensive Review. Current Addiction Reports, 2(2), 175-184.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E., & Öğüt, N. (2020). Sağlık Çalışanları Arasında Sosyal Medya Bağımlılığı: İki Boyutlu Benlik Saygısının Rolü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 296-317.
  • Caz, Ç., & Bardakçı, S. (2019). Sosyal Medya Bozukluğu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10 (17), 1100-1124.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4).
  • Duman, Ö. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığı: Erzurum İli Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Temel İletişim Bilimleri Anabilim Dalı
  • Erdoğan, M. (2021). Sosyal Medya Kullanımı ve Medya Okuryazarlık Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (121), 163-178.
  • Erdoğan, M., & Topçu, Ç. Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (37), 252-272.
  • Handayani, F. (2015). Instagram as a Teaching Tool? Really?. Proceedings of ISELT FBS Universitas Negeri Padang, 4(1), 320-327.
  • Küçükali, A.,& Serçemelı̇, C. (2019). Akademisyenlerin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 202-219.
  • Sarıçam, H., & Karduz, F. F. A. (2018). Sosyal Medya Kullanım Bozukluğu Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 116-135.
  • Savcı, M. Ercengiz, M. ve Aysan, F. (2018). Sosyal Medya Bozukluğu Ölçeği’nin Ergenlerde Türkçe Uyarlaması. Arch Neuropsychiatry DOI 10.5152npa.2017.19285.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Uzbay, İ. T. (2009). Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 5-15.
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 119-135.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji Bağımlılığı Olarak Dijital Bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.

EXAMINATION OF SOCIAL MEDIA DISORDER IN TERMS OF DIFFERENT VARIABLES: A RESEARCH ON STUDENTS OF ÇANAKKALE ONSEKİZ MART UNIVERSITY

Yıl 2023, , 178 - 192, 01.01.2023
https://doi.org/10.7456//11301100/013

Öz

The development of Internet technologies has made social media an essential part of our lives. In particular, the personalization of phones and computers has facilitated access to social media platforms. Social media, which is preferred because it offers information, new, photo, file, audio, and many sharing opportunities, is cheap and easily accessible, attracting the attention of the young section even more. However, in addition to the positive features of social media, it also contains negative features. This situation poses some risks, especially for young people. For this reason, this study was conducted to determine the social media disorder levels of students studying at the associate and undergraduate levels of Çanakkale Onsekiz Mart University, representing young people continuing their university education. In the research using the general screening model, 395 students were reached. An online questionnaire was applied to the students reached by random sampling technique. In the study carried out with the descriptive statistics technique, it was found that students use social media to avoid the most negative emotions related to social media disorder. As a result of the research, it has been found that women's social media disorder levels are higher than men's. In addition, it was concluded that the levels of social media disorder of undergraduate graduates are higher than those of associate degree graduates. It is one of the important findings that students who use social media for less than an hour on average daily have lower levels of social media disorder than students who use social media for more than an hour.

Kaynakça

  • Albrecht, U., Kirschner, N. E., & Grüsser, S. M. (2007). Diagnostic Instruments for Behavioural Addiction: An Overview. GMS Psycho-Social Medicine, 4.
  • Andreassen, C. S. (2015). Online Social Network Site Addiction: A Comprehensive Review. Current Addiction Reports, 2(2), 175-184.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E., & Öğüt, N. (2020). Sağlık Çalışanları Arasında Sosyal Medya Bağımlılığı: İki Boyutlu Benlik Saygısının Rolü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 296-317.
  • Caz, Ç., & Bardakçı, S. (2019). Sosyal Medya Bozukluğu: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10 (17), 1100-1124.
  • Çiftçi, H. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(4).
  • Duman, Ö. (2019). Sosyal Medya Bağımlılığı: Erzurum İli Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmış Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Temel İletişim Bilimleri Anabilim Dalı
  • Erdoğan, M. (2021). Sosyal Medya Kullanımı ve Medya Okuryazarlık Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (121), 163-178.
  • Erdoğan, M., & Topçu, Ç. Yeni Medya Okuryazarlığı Üzerine Bir Araştırma: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (37), 252-272.
  • Handayani, F. (2015). Instagram as a Teaching Tool? Really?. Proceedings of ISELT FBS Universitas Negeri Padang, 4(1), 320-327.
  • Küçükali, A.,& Serçemelı̇, C. (2019). Akademisyenlerin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10), 202-219.
  • Sarıçam, H., & Karduz, F. F. A. (2018). Sosyal Medya Kullanım Bozukluğu Ölçeği’nin Türk Kültürüne Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 9(2), 116-135.
  • Savcı, M. Ercengiz, M. ve Aysan, F. (2018). Sosyal Medya Bozukluğu Ölçeği’nin Ergenlerde Türkçe Uyarlaması. Arch Neuropsychiatry DOI 10.5152npa.2017.19285.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon.
  • Uzbay, İ. T. (2009). Madde Bağımlılığının Tarihçesi, Tanımı, Genel Bilgiler ve Bağımlılık Yapan Maddeler. Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 5-15.
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 119-135.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji Bağımlılığı Olarak Dijital Bağımlılık. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 130-144.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Erdoğan 0000-0002-2866-9633

Hasan Çiftçi 0000-0001-5595-5726

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2022
Kabul Tarihi 27 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Erdoğan, M., & Çiftçi, H. (2023). SOSYAL MEDYA BOZUKLUĞUNUN FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ: ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 13(1), 178-192. https://doi.org/10.7456//11301100/013


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png