Kendine mal etme bir diğer adıyla temellük, genel olarak sanat eserlerinin alıntılanarak yeniden yorumlanması ve üretilmesi olarak açıklanabilir. Kendine mal etme, önceleri de görülmesine karşın postmodern dönemle ilişkilendirilmektedir. Yüksek sanatın eski önemini yitirdiği çoğulcu anlayışın öne çıktığı, kolaj ve montajın yaygınlaştığı postmodern dönemde sanatçılar; göstergelerarasılık kapsamında alıntı, pastiş, parodi, öykünme ve benzeri kullanım biçimleriyle farklı ifade ve etkiler içeren yeniden üretimler gerçekleştirmektedirler. Sanatçılar söz konusu yeniden üretim biçimleri aracılığıyla alıntıladıkları yapıtları, anlam ve içerik olarak farklı bağlamlarda kullandıkları gibi benzer eğilimler içerisinde de kullanabilmektedir. Çalışmada postmodern dönemin sanatsal nitelikleri doğrultusunda “kendine mal etme” kavramı üzerinde durularak İspanyol sanatçı Lluis Barba’nın “Amerikan Gotik”, “Atina Okulu” ve “Başak Toplayanlar” adlı yeniden üretim yapıtları, orijinalleriyle ilişkilendirilerek göstergelerarasılık bağlamında incelenmiştir.
Postmodernizm Kendine mal etme Göstergelerarasılık Amerikan Gotik Atina Okulu Başak Toplayanlar
Appropriation can generally be explained as the reinterpretation and production of artworks by quoting them. Appropriation is associated with the postmodern period, although it was also seen in previous periods. In the postmodern period, in which the pluralist approach gained prominence, collage and montage became widespread; artists perform reproductions containing different expressions and effects, using quotes, pastiche, parody, emulation, and similar usage within the scope of intersemiotic. Artists can use the works they quote through these reproduction forms in different contexts as meaning and content, as well as in similar tendencies. In this study, by focusing on the concept of “appropriation” in line with the artistic qualities of the postmodern period, the works of Spanish artist Lluis Barba's “American Gothic” ,”Athens School” and “Gleaners” were examined in the context of intersemiotics by associating them with their originals.
Postmodernism Appropriation Intersemiotic American Gothic Athens School Gleaners
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 14 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)