Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Collectıve Use of Dıgıtal Medıa and Technology

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 753 - 762, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464676

Öz

According to Walter Lippmann, the newspaper is the only book that everyone reads every day. With digitalization, a new media provides access to instant, not daily, information, where everyone, regardless of their field of expertise, is in the position of both producing and consuming; In Lippmann's words, it is possible to say that new reading habits are gained. Digital media, which transform the personality of technology into a collective form, have made it necessary to define traditional mass communication with digital expressions in terms of their history and terms of use. In this context, it is necessary to examine the similarities and differences between digital media and traditional media.
The aim of the study is to analyze current technological developments in the light of historical background and to include research in this direction in the discussion with new topics. In this regard, in the first part of the study, the developments leading to Web 7.0 are explained under the title of history of technology and web chronology. In the second part of the relevant study, under the title of collective mind and digital manufacturing, the political economy reading of digital media, which is also the product of a collective demand and thus facilitates the production of digital products and services, was evaluated. The last part of the study explains the technological differences in the focus of demassification. In this section, technological developments that demassify the masses with a postmodern understanding are mentioned.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması, G. Erol (Edt), “Medya Üzerine Çalışmalar”, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Başer, A. (2010).Yeni İletişim Teknolojilerinin Evriminde Televizyonun Yeri, Filiz Aydoğan- Ayşe Akyüz (Edt), “İkinci Medya Çağında İnternet”, İstanbul: Alfa Yayınları
  • Boshele Aydoğan, F. (2023).Popüler Kültür Medya ve Dijitalleşme, Ankara, TRT Yayınları.
  • Büyükbaykal Ilgaz, A.C.; Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ve Toplumsal Yaşam Arasındaki İlişki, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 139 - 148, 29, https://doi.org/10.46442/intjcss.1099798
  • Cevher, R. & Yaşa, H. (2022). Dijital Medya, Web, Blockchain ve Gazetecilik, F. Ayaz ve B. Taşdelen (Edt.) “Bir Yaşam Alanı Olarak Dijital Medya”, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çağlar, Ş. (2017). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğe Sosyal Medya Etkisi, Literatürk Yayınları, Konya.
  • Çelik, G. &Çelik, N. (2022). Yeni Medyada Bilginin Üretimi ve Paylaşımı Sorunsalı, F. Ayaz ve B. Taşdelen (Edt.) “Bir Yaşam Alanı Olarak Dijital Medya”, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni Nesil Web Paradigması: Web 4.0, Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), s.58-65
  • Finley, T. (2021). A Look Through Technological Determinism,Social Constructivism, Modernity and Social Media https://scholarworks.arcadia.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1552&context=showcase, 12.04.2021
  • Github (2023). Web 7 Foundation, https://github.com/Web7Foundation.
  • Gündüz, U.; Engin, Y. (2016). Sosyal Medya ve Dijital Kimlik Olgusu, Büyükaslan ve A.M. Kırık (Edt.), Sosyal Medya Araştırmaları III. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Jenkins, H. (2021). Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı, Filiz Aydoğan (Editör), “Yeni Medya Kuramları 1”, İstanbul: DER Yayınları.
  • Kılıç, N. (2019). Geleneksel Medya ile Yeni Medyanın Karşılaştırılması: Kuramsal Bir Analiz Çalışması, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:36, s..227-239.
  • Kırık, A.M.; Orkan, S. (2016). Değişen İletişim Pratikleri Çerçevesinde Sosyal Medyada Sanal Dedikodu Etkisi, A. Büyükaslan ve A. M. Kırık (Editör), “Sosyal Medya Araştırmaları 3”, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Saka, E. (2012). Siber Medya Sonrası Kamusal Alan ve Gazetecilik Pratikleri, Folklor&Edebiyat, Cilt:18, Sayı:72, s.35-50
  • Quinn, B. A. (2007). Web-Based Reference Resources for the Social Sciences, University Libraries Libraries Faculty Research, http://esr.lib.ttu.edu/lib fac research/3
  • Quora (2023). What is Web 6.0, Amit Batra, https://www.quora.com/What-is-Web-6-0.
  • Wang, S.; Wang, W. (2023). A review of the application of digital identity in the Metaverse, Security and Safety Volume 2, “Security and Safety in the "Metaverse", https://doi.org/10.1051/sands/2023009

Dijital Medya ve Teknolojinin Kolektif Kullanımı

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 753 - 762, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464676

Öz

Walter Lippmann’a göre gazete herkesin her gün okuduğu tek kitaptır. Dijitalleşme ile birlikte herkesin ve uzmanlık alanı olması fark etmeksizin her kesimin hem üreten hem de tüketen pozisyonda olduğu, günlük değil anlık bilgiye erişimi sağlayan yeni bir medya; Lippmann ‘ın ifadesiyle yeni okuma alışkanlıkları kazanıldığını söylemek mümkündür. Teknolojinin şahsiliğini adeta kolektif bir biçime dönüştüren dijital mecralar tarihçesi ve kullanım şartları bakımından da geleneksel kitle iletişimini sayısal ifadelerle tanımlamayı zorunlu kılmıştır. Bu bağlamda dijital medya ve geleneksel medya arasındaki benzerlik ve farklılıkları incelemek gerekmektedir.
Çalışmanın amacı güncel teknolojik gelişmeleri tarihsel arka planın ışığında analiz etmek ve bu yönde yapılan araştırmaları yeni konu başlıklarıyla tartışmaya dahil etmektir. Bu minvalde çalışmanın ilk bölümünde teknolojinin tarihçesi ve web kronolojisi başlığında Web 7.0’a uzanan gelişmeler aktarılmıştır. İlgili çalışmanın ikinci bölümünde kolektif akıl ve dijital imalat başlığında dijital medyanın aynı zamanda kolektif bir talebin ürünü olması ve dolayısıyla dijital ürün ve hizmetlerin imal edilmesini kolaylaştıran ekonomi politik okuması değerlendirilmiştir. Çalışmanın son bölümü kitlesizleştirme odağında teknolojik farklılıkları anlatmaktadır. Bu bölümde kitleleri postmodern bir anlayışla kitlesizleştiren teknolojik gelişmelere değinilmiştir.

Etik Beyan

Bu çalışma, Prof. Dr. Ceyda Ilgaz Büyükbaykal danışmanlığında tamamlanan “Dijitalleşme Bağlamında Sosyal Medyanın Yargısal Denetimine Yönelik Uluslararası Eğilimler” başlıklı Zuhal Sönmezer’in İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans tezi esas alınarak hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması, G. Erol (Edt), “Medya Üzerine Çalışmalar”, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Başer, A. (2010).Yeni İletişim Teknolojilerinin Evriminde Televizyonun Yeri, Filiz Aydoğan- Ayşe Akyüz (Edt), “İkinci Medya Çağında İnternet”, İstanbul: Alfa Yayınları
  • Boshele Aydoğan, F. (2023).Popüler Kültür Medya ve Dijitalleşme, Ankara, TRT Yayınları.
  • Büyükbaykal Ilgaz, A.C.; Sönmezer, Z. (2022). Metaverse ve Toplumsal Yaşam Arasındaki İlişki, Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 1, 139 - 148, 29, https://doi.org/10.46442/intjcss.1099798
  • Cevher, R. & Yaşa, H. (2022). Dijital Medya, Web, Blockchain ve Gazetecilik, F. Ayaz ve B. Taşdelen (Edt.) “Bir Yaşam Alanı Olarak Dijital Medya”, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Çağlar, Ş. (2017). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğe Sosyal Medya Etkisi, Literatürk Yayınları, Konya.
  • Çelik, G. &Çelik, N. (2022). Yeni Medyada Bilginin Üretimi ve Paylaşımı Sorunsalı, F. Ayaz ve B. Taşdelen (Edt.) “Bir Yaşam Alanı Olarak Dijital Medya”, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ersöz, B. (2020). Yeni Nesil Web Paradigması: Web 4.0, Bilgisayar Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi, 1(2), s.58-65
  • Finley, T. (2021). A Look Through Technological Determinism,Social Constructivism, Modernity and Social Media https://scholarworks.arcadia.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1552&context=showcase, 12.04.2021
  • Github (2023). Web 7 Foundation, https://github.com/Web7Foundation.
  • Gündüz, U.; Engin, Y. (2016). Sosyal Medya ve Dijital Kimlik Olgusu, Büyükaslan ve A.M. Kırık (Edt.), Sosyal Medya Araştırmaları III. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Jenkins, H. (2021). Medya Yöndeşmesinin Kültürel Mantığı, Filiz Aydoğan (Editör), “Yeni Medya Kuramları 1”, İstanbul: DER Yayınları.
  • Kılıç, N. (2019). Geleneksel Medya ile Yeni Medyanın Karşılaştırılması: Kuramsal Bir Analiz Çalışması, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl:6, Sayı:36, s..227-239.
  • Kırık, A.M.; Orkan, S. (2016). Değişen İletişim Pratikleri Çerçevesinde Sosyal Medyada Sanal Dedikodu Etkisi, A. Büyükaslan ve A. M. Kırık (Editör), “Sosyal Medya Araştırmaları 3”, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Saka, E. (2012). Siber Medya Sonrası Kamusal Alan ve Gazetecilik Pratikleri, Folklor&Edebiyat, Cilt:18, Sayı:72, s.35-50
  • Quinn, B. A. (2007). Web-Based Reference Resources for the Social Sciences, University Libraries Libraries Faculty Research, http://esr.lib.ttu.edu/lib fac research/3
  • Quora (2023). What is Web 6.0, Amit Batra, https://www.quora.com/What-is-Web-6-0.
  • Wang, S.; Wang, W. (2023). A review of the application of digital identity in the Metaverse, Security and Safety Volume 2, “Security and Safety in the "Metaverse", https://doi.org/10.1051/sands/2023009
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm İNCELEME MAKALELERİ
Yazarlar

Zuhal Sönmezer 0000-0002-9685-5745

Ayşe Ceyda Ilgaz Büyükbaykal 0000-0003-3976-8781

Erken Görünüm Tarihi 24 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sönmezer, Z., & Ilgaz Büyükbaykal, A. C. (2024). Dijital Medya ve Teknolojinin Kolektif Kullanımı. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(3), 753-762. https://doi.org/10.7456/tojdac.1464676


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png