Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INTERACTIVE ARTWORKS IN THE 4TH INDUSTRIAL REVOLUTION

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 154 - 172
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562668

Öz

With the 4th Industrial Revolution, the diversity of digital mediums has been changing over time. In parallel with this situation, the relationships of these mediums with people are also undergoing further transformation during the integration and adaptation processes with people. This transformation leads to the increasing presence of technological tools in human life and directs human perception and habits.The ways in which technological innovations structure human life bring art and technology closer together with each passing day, and this creates new possibilities and opportunities for artists. Based on the interactive working styles of digital technologies, interactive exhibition methods are also used in art. This study investigates how human perception and the relationship between technological tools and new technological and artistic approaches are transformed and shaped through works in which the viewer is also a participant in the works of artists who use technological new media, and through these exhibition methods. In this context, interactive works of Rafael Lozano-Hemmer, Camille Utterback and Jen Lewin, which address the relationship between humans, nature and technology by using the developing tools and methods of new media technologies, are discussed.

Kaynakça

  • Çuhacı, G. (2007). Dijital Sanatlarda Bedenin Kullanımı. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Benjamin, W. (2014). Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı. A. Artun (Dü.) içinde, Sanat Siyaset: kültür çağında sanat ve kültürel politika (M. Tüzel, E. Gen, E. Soğancılar, H. Barışcan, N. Gürbilek , S. Yücesoy, . . . E. Zeybekoğlu, Çev., s. 91-129). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür? (G. Pusar, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı : Ekonomi, Toplum ve Kültür, Birinci Cilt Ağ Toplumunun Yükselişi (3. Baskı b., Cilt 1. cilt ). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davutoğlu, N. A. (2020, 10 30 cilt:2 sayı:1). Üçüncü ve Dördüncü Sanayi Devrimleri Arasındaki Temel Ve Sistematik Farklılıkların Determinist Bir Yaklaşımla Analizi. Management and Politicial Sciences Review, s. 176-194.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu . İstanbul : Kafka Epsilon Yayıncılık .
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (1. baskı b.). (E. Kuşdil, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Küçükkalay, A. M. (1997, 6 1 cilt:2 sayı:2). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, s. 51-68.
  • Lempesis, D. (t.y.). Rafael Lozano Hemmer-Listening Forest. 09 10, 2024 tarihinde dreamideamachine: https://www.dreamideamachine.com/?p=90406 adresinden alındı
  • Lewin, J. (2021). The Aurora. 09 13, 2024 tarihinde Jen Lewin Studio: https://www.jenlewinstudio.com/portfolio/the-aurora/ adresinden alındı
  • Lewin, J. (2021). The Aurora. Minneapolis, Amerika. 09 13, 2024 tarihinde https://www.jenlewinstudio.com/portfolio/the-aurora/ adresinden alındı
  • Lewin, J. (t.y.). About Jen Lewin. 09 13, 2024 tarihinde Jen Lewin Studio: https://www.jenlewinstudio.com/about-jen-lewin/ adresinden alındı
  • Lozano Hemmer , R. (2023). Voice Forest. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=voice_forest&img=bentonville_2022&idproj=1177&type=exhibition&id=4 adresinden alındı
  • Lozano Hemmer, R. (2023). Summon. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=summon&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=2 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Arkansas Text Stream. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=arkansas_text_stream&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=4 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Embodied Light Beacons. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=embodied_light_beacons&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=5 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). In Pulse Forest. Bentonville, Arkansas, United States., Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=pulse_forest&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=1 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Recorded Assembly. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=recorded_assembly&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=1 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Remote Pulse. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=remote_pulse&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=3 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Thermal Drift. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=thermal_drift&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=3 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (t.y.). Rafael Lozano-Hemmer: Listening Forest. 09 10, 2024 tarihinde Rafael Lozano-Hemmer: https://www.lozano-hemmer.com/exhibitions/rafael_lozano-hemmer_listening_forest_bentonville_2023.php adresinden alındı
  • Manovich, L. (2013). Software Takes Command. (F. J. Ricardo, Dü.) New York , USA: Bloomsbury.
  • McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi; Tipografik İnsanın Oluşumu. (G. Ç. Güven, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları (YKY).
  • McLuhan, M., & Powers, B. R. (2001). Global Köy. (B. Ö. Düzgören, Çev.) istanbul: Scala Yayıncılık.
  • Mokyr, j., & Strotz, R. H. (1998, Ağustos). The Second Industrial Revolution, 1870-1914. 1-15. 2003 Sheridan Rd., Evanston IL 60208, Northwestern University. Retrieved 09 8, 2024, from https://faculty.wcas.northwestern.edu/jmokyr/castronovo.pdf
  • Muşkara, Ü. (2022). Giriş. Ü. Muşkara (Dü.) içinde, Kültürün Dijital Dönüşümü: Benzetim ve Algı (s. 7-15). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Vakfı Yayınları (KÜV).
  • Myoo, S. (2018). Interactive Art In The Culture Of Participation. Art Inquiry. Recherches sur les arts(XX), s. 203-216.
  • Öztemel, E. (2020). Yapay Zeka ve İnsanlığın Geleceği. P. D. Şeker, D. Bulduklu, D. Korkut, & Ö. Doğrul (Dü) içinde, Bilişim Teknolojileri ve İletişim: Birey ve Toplum Güvenliği (Cilt 1. Baskı, s. 95-112). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TUBA).
  • Sağbaş, A., & Gülseren, A. (2019, 12 31 cil2:2 sayı:2). Endüstri 4.0 Perspektifinde Sanayide Dijital Dönüşüm Ve Olgunluk Seviyesinin Değerlendirilmesi. European Journal Engineering and Applied Science, s. 1-5.
  • Şahin, S. (2010). Dijital Devrim ile Birlikte Sanatta Mekan,Beden , Algı Değişimi. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı.
  • Şahin, S. (2013). Dijital Sanat, Arayüz ve Yeni İzleyici Profili. Yeni Medya Çalışmaları: Kuram,Yöntem, Uygulama ve Siyasa 1. Ulusal Kongresi (s. 532-539). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Alternatif Bilişim.
  • Utterback , C. (2015-2016). Entangled. San Francisco, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://camilleutterback.com/projects/entangled/ adresinden alındı
  • Utterback, C. (2015). Entangled. 09 10, 2024 tarihinde Camille Utterback: https://camilleutterback.com/projects/entangled/ adresinden alındı
  • Utterback, C. (t.y.). Bio. Camille Utterback: https://camilleutterback.com/vitae/bio/ adresinden alındı

4. ENDÜSTRİ DEVRİMİNDE ETKİLEŞİMLİ SANAT YAPITLARI

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 154 - 172
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562668

Öz

4. Endüstri Devrimi ile birlikte dijital medyumların çeşitliliği her geçen zaman içerisinde değişim göstermektedir. Bu duruma paralel olarak bu medyumların insan ile bütünleşmesi ve uyum süreçleri içerisinde insan ile olan ilişkileri de daha fazla dönüşüm geçirmektedir. Bu dönüşüm, teknolojik araçların insan yaşamının içerisinde daha fazla yer almasına, insan algısına ve alışkanlıklarına da yön vermektedir.Teknolojik yeniliklerin insan yaşamı üzerindeki yapılanma biçimleri, sanat ve teknolojiyi de her geçen süre içerisinde daha da yakınlaştırmaktadır ve bu durum sanatçılar için yeni olanaklar ve olasılıklar yaratmaktadır. Dijital teknolojilerin etkileşimli çalışma biçimlerinden yola çıkarak sanatta da etkileşimli sergileme yöntemleri kullanılmaktadır. Bu çalışmada, teknolojik yeni medyaları kullanan sanatçıların çalışmalarında, izleyicinin katılımcı olarak ta yer aldığı yapıtlar üzerinden ve bu sergileme yöntemlerinden yeni teknolojik ve sanatsal yaklaşımların insan algısının, teknolojik araçlarla ilişkisinin nasıl dönüştüğü ve şekillendiği araştırılmaktadır. Bu kapsamda yeni medya teknolojilerinin gelişen araçları ve yöntemlerini kullanarak insan, doğa ve teknoloji ilişkisini ele alan Rafael Lozano-Hemmer, Camille Utterback ve Jen Lewin’in etkileşimli eserleri ele alınmaktadır.

Kaynakça

  • Çuhacı, G. (2007). Dijital Sanatlarda Bedenin Kullanımı. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Benjamin, W. (2014). Teknik Olarak Kopyalanabildiği Çağda Sanat Yapıtı. A. Artun (Dü.) içinde, Sanat Siyaset: kültür çağında sanat ve kültürel politika (M. Tüzel, E. Gen, E. Soğancılar, H. Barışcan, N. Gürbilek , S. Yücesoy, . . . E. Zeybekoğlu, Çev., s. 91-129). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür? (G. Pusar, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Castells, M. (2013). Enformasyon Çağı : Ekonomi, Toplum ve Kültür, Birinci Cilt Ağ Toplumunun Yükselişi (3. Baskı b., Cilt 1. cilt ). (E. Kılıç, Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Davutoğlu, N. A. (2020, 10 30 cilt:2 sayı:1). Üçüncü ve Dördüncü Sanayi Devrimleri Arasındaki Temel Ve Sistematik Farklılıkların Determinist Bir Yaklaşımla Analizi. Management and Politicial Sciences Review, s. 176-194.
  • Dijk, J. V. (2016). Ağ Toplumu . İstanbul : Kafka Epsilon Yayıncılık .
  • Giddens, A. (1994). Modernliğin Sonuçları (1. baskı b.). (E. Kuşdil, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Küçükkalay, A. M. (1997, 6 1 cilt:2 sayı:2). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, s. 51-68.
  • Lempesis, D. (t.y.). Rafael Lozano Hemmer-Listening Forest. 09 10, 2024 tarihinde dreamideamachine: https://www.dreamideamachine.com/?p=90406 adresinden alındı
  • Lewin, J. (2021). The Aurora. 09 13, 2024 tarihinde Jen Lewin Studio: https://www.jenlewinstudio.com/portfolio/the-aurora/ adresinden alındı
  • Lewin, J. (2021). The Aurora. Minneapolis, Amerika. 09 13, 2024 tarihinde https://www.jenlewinstudio.com/portfolio/the-aurora/ adresinden alındı
  • Lewin, J. (t.y.). About Jen Lewin. 09 13, 2024 tarihinde Jen Lewin Studio: https://www.jenlewinstudio.com/about-jen-lewin/ adresinden alındı
  • Lozano Hemmer , R. (2023). Voice Forest. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=voice_forest&img=bentonville_2022&idproj=1177&type=exhibition&id=4 adresinden alındı
  • Lozano Hemmer, R. (2023). Summon. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=summon&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=2 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Arkansas Text Stream. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=arkansas_text_stream&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=4 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Embodied Light Beacons. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=embodied_light_beacons&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=5 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). In Pulse Forest. Bentonville, Arkansas, United States., Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=pulse_forest&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=1 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Recorded Assembly. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=recorded_assembly&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=1 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Remote Pulse. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=remote_pulse&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=3 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (2023). Thermal Drift. Bentonville, Arkansas, United States, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://www.lozano-hemmer.com/showimage_emb.php?proj=thermal_drift&img=bentonville_2023&idproj=1177&type=exhibition&id=3 adresinden alındı
  • Lozano-Hemmer, R. (t.y.). Rafael Lozano-Hemmer: Listening Forest. 09 10, 2024 tarihinde Rafael Lozano-Hemmer: https://www.lozano-hemmer.com/exhibitions/rafael_lozano-hemmer_listening_forest_bentonville_2023.php adresinden alındı
  • Manovich, L. (2013). Software Takes Command. (F. J. Ricardo, Dü.) New York , USA: Bloomsbury.
  • McLuhan, M. (2014). Gutenberg Galaksisi; Tipografik İnsanın Oluşumu. (G. Ç. Güven, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları (YKY).
  • McLuhan, M., & Powers, B. R. (2001). Global Köy. (B. Ö. Düzgören, Çev.) istanbul: Scala Yayıncılık.
  • Mokyr, j., & Strotz, R. H. (1998, Ağustos). The Second Industrial Revolution, 1870-1914. 1-15. 2003 Sheridan Rd., Evanston IL 60208, Northwestern University. Retrieved 09 8, 2024, from https://faculty.wcas.northwestern.edu/jmokyr/castronovo.pdf
  • Muşkara, Ü. (2022). Giriş. Ü. Muşkara (Dü.) içinde, Kültürün Dijital Dönüşümü: Benzetim ve Algı (s. 7-15). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Vakfı Yayınları (KÜV).
  • Myoo, S. (2018). Interactive Art In The Culture Of Participation. Art Inquiry. Recherches sur les arts(XX), s. 203-216.
  • Öztemel, E. (2020). Yapay Zeka ve İnsanlığın Geleceği. P. D. Şeker, D. Bulduklu, D. Korkut, & Ö. Doğrul (Dü) içinde, Bilişim Teknolojileri ve İletişim: Birey ve Toplum Güvenliği (Cilt 1. Baskı, s. 95-112). Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi (TUBA).
  • Sağbaş, A., & Gülseren, A. (2019, 12 31 cil2:2 sayı:2). Endüstri 4.0 Perspektifinde Sanayide Dijital Dönüşüm Ve Olgunluk Seviyesinin Değerlendirilmesi. European Journal Engineering and Applied Science, s. 1-5.
  • Şahin, S. (2010). Dijital Devrim ile Birlikte Sanatta Mekan,Beden , Algı Değişimi. Sanatta Yeterlik Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Heykel Anasanat Dalı.
  • Şahin, S. (2013). Dijital Sanat, Arayüz ve Yeni İzleyici Profili. Yeni Medya Çalışmaları: Kuram,Yöntem, Uygulama ve Siyasa 1. Ulusal Kongresi (s. 532-539). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi, Alternatif Bilişim.
  • Utterback , C. (2015-2016). Entangled. San Francisco, Amerika. 09 10, 2024 tarihinde https://camilleutterback.com/projects/entangled/ adresinden alındı
  • Utterback, C. (2015). Entangled. 09 10, 2024 tarihinde Camille Utterback: https://camilleutterback.com/projects/entangled/ adresinden alındı
  • Utterback, C. (t.y.). Bio. Camille Utterback: https://camilleutterback.com/vitae/bio/ adresinden alındı
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Güzel Sanatlar
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Serpil Şahin 0000-0002-0099-7336

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2024
Kabul Tarihi 14 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, S. (2024). 4. ENDÜSTRİ DEVRİMİNDE ETKİLEŞİMLİ SANAT YAPITLARI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 154-172. https://doi.org/10.7456/tojdac.1562668


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png