Öğretmen Eğitiminde Yansıtıcı Günlüklere İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri
Yıl 2016,
, 312 - 330, 30.10.2016
Buket Akkoyunlu
,
Esra Telli
Nihal Menzi Çetin
,
Gökhan Dağhan
Öz
Yansıtıcı düşünme becerisi, öğretmen adaylarının
“öğretmen gibi düşünmeyi ve davranmayı” farklı yollarla öğrenmelerine ve
bunları yansıtmalarına olanak sağlaması bakımından öğretmen eğitiminde önemli
bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı Öğretmenlik Uygulaması dersinde
uygulanan yansıtıcı günlük etkinliklerine ilişkin öğretmen adaylarının
görüşlerini belirlemektir. Durum çalışması olarak desenlenen bu araştırma
kapsamında 2013-2014 öğretim yılı Bahar döneminde Hacettepe Üniversitesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde Öğretmenlik Uygulaması
dersine kayıtlı olan 20 öğretmen adayının görüşleri, açık uçlu 6 sorunun yer
aldığı bir form aracılığıyla toplanmıştır. Bunun yanı sıra, yansıtıcı
günlüklerin mesleki yaşamdaki etkisini görebilmek için çalışmaya katılan grup
içerisinden öğretmen olarak atanan üç öğretmenle bir yıl sonra görüşmeler
yapılmıştır. Toplanan görüşme verileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiş
ve açık uçlu sorularla eşleşen temalar altında incelenmiştir. Elde edilen bulgulara
göre öğretmen adayları günlükler sayesinde kendilerini bütüncül bir şekilde
değerlendirme, kendi gelişimlerini izleme, eleştirel bir bakış açısı kazanma,
sorumluluk duygusunu ve yazı yazma becerilerini geliştirme olanağı bulduklarını
ifade etmişlerdir. Öğretmen adayları, birbirlerinin günlüklerinden de deneyim
kazandıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçları da
yansıtıcı günlüklerin hem kişisel hem de mesleki gelişime katkı sağladığını
ortaya koymuştur.
Kaynakça
- Anılan, H., & Anagün, Ş.S. (2007). Öğretmen adaylarının kendi mesleki gelişimlerini değerlendirmeleri. Proceedings of XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 261-268.
- Atay, D.Y. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Bataineh, R.F., El Karasneh, M. S., & Barakat, A.A (2007). Jordanian pre- service teachers’ perceptions of the portfolio as a reflective learning tool. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 35(4), 435-454.
- Bayrak, F., & Koçak Usluel, Y. ( 2011). Günlük uygulamasının yansıtıcı düşünme becerisi üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 93-114.
- Chu, S.K., Chan, C.K., & Tiwari, A.F. (2012). Using blogs to support learning during internship. Computers & Education, 58(3), 989-1000.
- Collin, S., & Karsenti, T. (2011). The collective dimension of reflective practice: The how and why. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 12(4), 569-581.
- Deng, L., & Yuen, A.H. (2011). Towards a framework for educational affordances of blogs. Computers & Education, 56(2), 441-451.
- Dewey, J. (1933). How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
- Duban, N., & Yanpar Yelken, T. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
- Ekiz, D. (2006). Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45-57.
- Ersözlü, Z.N., & Kazu, H. (2011).İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-159.
- Gedik, H., Akhan, N.E., & Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 113-130.
- Hourigan, T., & Murray, L. (2010). Using blogs to help language students to develop reflective learning strategies: Towards a pedagogical framework. Australasian Journal of Educational Technology, 26(2), 209-225.
- Işıkoğlu, N. (2007). The role of reflective journals in early childhood pre-service teachers’ professional development. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 819-825.
- Jacklinga, B., Natolia, R., Siddiquea, S., & Sciullia, N. (2014). Student attitudes to blogs: A case study of reflective and collaborative learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 542-556.
- Jay, J.K., & Johnson, K.L. (2002) Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18(1), 73-85.
- Kang, I., Bonk, C.J., & Kim, M.C. (2011). A case study of blog-based learning in Korea: Technology becomes pedagogy. The Internet and Higher Education, 14(4), 227-235.
- Killeavy, M., & Moloney, A. (2010). Reflection in a social space: Can blogging support reflective practice for beginning teachers?. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1070-1076.
- Koç, C., & Yıldız, H. (2012). Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
- Köksal, N., & Demirel Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
- Lai, T., & Land, S.M. (2009). Supporting reflection in online learning environments. Educational Media and Technology Yearbook (pp. 141-154). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Lee, H. J. (2005). Understanding and assessing pre-service teachers’ reflective thinking. Teaching and Teacher, 21(1), 699-715.
- Lee, I. (2008). Fostering preservice reflection through response journals. Teacher Education Quarterly, 35(1), 117-139.
- Lin, K.Y., & Shen, Y.F. (2013). The nursing students' attitude toward using blogs in a nursing clinical practicum in Taiwan: A 3-R framework. Nurse Education Today, 33(9), 1079-1082.
- Mansor, A.Z. (2011). Reflective learning journal using blog. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 18, 507-516.
- Meredith, C. (2010). Teaching reflective skills and PDP to international students: How effective is the use of pebblepad? Brookes eJournal of Learning and Teaching 2(5).
- Richardson, W. (2006). Blogs, wikis, podcast and other powerful web tools for classrooms. California: Corwin Press.
- Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.
- Shoffner, M. (2006). The potential of weblogs in pre-service teachers’ reflective practice. In C. Crawford et al. (Eds.). Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, 2409-2415. Chesapeake, VA: AACE.
- Taggart, G.L., & Wilson, A.P. (1998). Promoting reflective thinking in teachers. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
- Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
- Tomberg, V., Laanpere, M., Ley, T., & Normak, P. (2013). Sustaining teacher control in a blog-based personal learning environment. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(3), 109-133.
- Usluel, Y.K., & Mazman, S.G. (2009). Adoption process of web 2.0 tools in distance education, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 818-823.
- Xie, Y., Ke, F., & Sharma, P. (2008). The effect of peer feedback for blogging on college students’ reflective learning processes. The Internet and Higher Education, 11(1), 18-25.
- Yang, S.H. (2009). Using blogs to enhance critical reflection and community of practice. Educational Technology & Society, 12(2), 11-21.
- Yeo, H., & Lee, Y.L. (2014). Exploring new potentials of blogs for learning: Can children use blogs for personal information management (PIM)? British Journal of Educational Technology. 45(5), 916-925.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Views of Prospective Teachers About Reflective Journals on Teacher Education
Yıl 2016,
, 312 - 330, 30.10.2016
Buket Akkoyunlu
,
Esra Telli
Nihal Menzi Çetin
,
Gökhan Dağhan
Öz
Reflective thinking skill helps prospective teachers
to learn “thinking and acting like a teacher” with different ways and therefore
has an important role on teacher education. The aim of this study is to
determine the views of prospective teachers on their reflective journals in
“Teaching Practice” course. Study group consisted of twenty prospective
teachers who were enrolled in Teaching Practice course in Hacettepe University,
Department of Computer Education and Instructional Technology at 2013-2014
Spring semester. Data were collected with an open ended questionnaire which had
six items in this case study. Besides, in order to see the long-term impact of
reflective journals on their professional life, researchers carried out an
interview with three of prospective teachers who worked as ICT teachers on the
following year. Interview data were analyzed with content analysis method and
examined under themes that matched with the research questions. Prospective
teachers underlined that they have evaluated themselves as a holistic way,
watched their own development, gained a critical perspective, expressed their
sense of responsibility and developed their writing skills with the help of journals.
Results also showed that they gained new experiences through others’ blogs.
Moreover, interview results showed that reflective journals contributed their
personal and professional development.
Kaynakça
- Anılan, H., & Anagün, Ş.S. (2007). Öğretmen adaylarının kendi mesleki gelişimlerini değerlendirmeleri. Proceedings of XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 261-268.
- Atay, D.Y. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Bataineh, R.F., El Karasneh, M. S., & Barakat, A.A (2007). Jordanian pre- service teachers’ perceptions of the portfolio as a reflective learning tool. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 35(4), 435-454.
- Bayrak, F., & Koçak Usluel, Y. ( 2011). Günlük uygulamasının yansıtıcı düşünme becerisi üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 40, 93-114.
- Chu, S.K., Chan, C.K., & Tiwari, A.F. (2012). Using blogs to support learning during internship. Computers & Education, 58(3), 989-1000.
- Collin, S., & Karsenti, T. (2011). The collective dimension of reflective practice: The how and why. Reflective Practice: International and Multidisciplinary Perspectives, 12(4), 569-581.
- Deng, L., & Yuen, A.H. (2011). Towards a framework for educational affordances of blogs. Computers & Education, 56(2), 441-451.
- Dewey, J. (1933). How we think. A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
- Duban, N., & Yanpar Yelken, T. (2010). Öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğretmen özellikleriyle ilgili görüşleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 343-360.
- Ekiz, D. (2006). Kendini ve başkalarını izleme: Sınıf öğretmeni adaylarının yansıtıcı günlükleri. İlköğretim Online, 5(1), 45-57.
- Ersözlü, Z.N., & Kazu, H. (2011).İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-159.
- Gedik, H., Akhan, N.E., & Kılıçoğlu, G. (2014). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme eğilimleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4(2), 113-130.
- Hourigan, T., & Murray, L. (2010). Using blogs to help language students to develop reflective learning strategies: Towards a pedagogical framework. Australasian Journal of Educational Technology, 26(2), 209-225.
- Işıkoğlu, N. (2007). The role of reflective journals in early childhood pre-service teachers’ professional development. Educational Sciences: Theory & Practice, 7(2), 819-825.
- Jacklinga, B., Natolia, R., Siddiquea, S., & Sciullia, N. (2014). Student attitudes to blogs: A case study of reflective and collaborative learning. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 542-556.
- Jay, J.K., & Johnson, K.L. (2002) Capturing complexity: A typology of reflective practice for teacher education. Teaching and Teacher Education, 18(1), 73-85.
- Kang, I., Bonk, C.J., & Kim, M.C. (2011). A case study of blog-based learning in Korea: Technology becomes pedagogy. The Internet and Higher Education, 14(4), 227-235.
- Killeavy, M., & Moloney, A. (2010). Reflection in a social space: Can blogging support reflective practice for beginning teachers?. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1070-1076.
- Koç, C., & Yıldız, H. (2012). Öğretmenlik uygulamasının yansıtıcıları: Günlükler. Eğitim ve Bilim, 37(164), 223-236.
- Köksal, N., & Demirel Ö. (2008). Yansıtıcı düşünmenin öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamalarına katkıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 189-203.
- Lai, T., & Land, S.M. (2009). Supporting reflection in online learning environments. Educational Media and Technology Yearbook (pp. 141-154). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Lee, H. J. (2005). Understanding and assessing pre-service teachers’ reflective thinking. Teaching and Teacher, 21(1), 699-715.
- Lee, I. (2008). Fostering preservice reflection through response journals. Teacher Education Quarterly, 35(1), 117-139.
- Lin, K.Y., & Shen, Y.F. (2013). The nursing students' attitude toward using blogs in a nursing clinical practicum in Taiwan: A 3-R framework. Nurse Education Today, 33(9), 1079-1082.
- Mansor, A.Z. (2011). Reflective learning journal using blog. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 18, 507-516.
- Meredith, C. (2010). Teaching reflective skills and PDP to international students: How effective is the use of pebblepad? Brookes eJournal of Learning and Teaching 2(5).
- Richardson, W. (2006). Blogs, wikis, podcast and other powerful web tools for classrooms. California: Corwin Press.
- Schön, D.A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.
- Shoffner, M. (2006). The potential of weblogs in pre-service teachers’ reflective practice. In C. Crawford et al. (Eds.). Proceedings of Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, 2409-2415. Chesapeake, VA: AACE.
- Taggart, G.L., & Wilson, A.P. (1998). Promoting reflective thinking in teachers. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
- Tok, Ş. (2008). Yansıtıcı düşünmeyi geliştirici etkinliklerin öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına, performanslarına ve yansıtmalarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 104-117.
- Tomberg, V., Laanpere, M., Ley, T., & Normak, P. (2013). Sustaining teacher control in a blog-based personal learning environment. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 14(3), 109-133.
- Usluel, Y.K., & Mazman, S.G. (2009). Adoption process of web 2.0 tools in distance education, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1(1), 818-823.
- Xie, Y., Ke, F., & Sharma, P. (2008). The effect of peer feedback for blogging on college students’ reflective learning processes. The Internet and Higher Education, 11(1), 18-25.
- Yang, S.H. (2009). Using blogs to enhance critical reflection and community of practice. Educational Technology & Society, 12(2), 11-21.
- Yeo, H., & Lee, Y.L. (2014). Exploring new potentials of blogs for learning: Can children use blogs for personal information management (PIM)? British Journal of Educational Technology. 45(5), 916-925.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R.K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.