Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Lisesi Öğretmenlerinin, Öğrencilerinin ve Okul İdarecilerinin Etkileşimli Tahta Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, , 1 - 35, 30.01.2020
https://doi.org/10.17569/tojqi.499940

Öz

Bu
çalışmanın öncelikli amacı; FATİH Projesi uygulanan mesleki liselerdeki
öğretmenlerin UTEC eğitimi öncesi ve sonrası etkileşimli tahtayı kullanma
düzeylerinde, öz yeterliliklerinde ve görüşlerinde farklılık olup olmadığını
belirlemektir. Araştırmanın katılımcıları, 2015-2016 eğitim öğretim yılında
Mardin ili Midyat ilçesinde FATİH Projesi çerçevesinde etkileşimli tahta
kurulumu yapılmış Telkari Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde görev yapan Eğitimde Teknoloji Kullanımı Kursu
(UTEC) eğitimine katılan öğretmenler ve okul idarecileri ile okulda eğitim
gören öğrencilerden oluşmaktadır. Bu çalışmada karma yöntem modeli
kullanılmıştır. Veriler ölçek, anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formları
ile toplanmıştır. Nicel veriler ortalama ve t-testi, nitel veriler ise içerik analizi
ile çözümlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin UTEC eğitimi sonrasında
etkileşimli tahta kullanma öz yeterliliklerinde ve etkileşimli tahta kullanma
düzeylerinde anlamlı bir değişimin olmadığı görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin UTEC
eğitiminden önce etkileşimli tahta için materyal geliştiremedikleri UTEC
eğitiminden sonra ise kısmen materyal hazırlayabildikleri görülmüştür. Bu da UTEC
eğitim içeriğinin etkileşimli tahta için materyal geliştirmede yeterli
olmadığını göstermektedir. Öğrenciler ise; etkileşimli tahta kullanılan
dersleri tercih ettiklerini, öğretmenlerin etkileşimli tahtayı kullanmaya devam
etmelerini istediklerini belirtmişlerdir. Etkileşimli tahta arızaları dersi
olumsuz yönde etkilediğini de belirtmişlerdir. Öğretmenler, öğrenciler ve okul
idarecileri derste etkileşimli tahta kullanılmasıyla; öğrenci başarısının
arttığını, derse ilgi ve katılımı olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Albayrak, E. (2014). FATİH Projesi kapsamındaki okullarda bilişim teknolojilerinin kullanımının sınıf yönetimi açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Bağcı, H. (2013). FATİH Projesi çerçevesinde ortaöğretim öğrencilerinin etkileşimli tahtaya yönelik görüşlerinin incelenmesi. Okan Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Baydaş, Ö., Esgice, M., Kalafat, Ö. ve Göktaş, Y. (2011), Etkileşimli tahtaların öğretim süreçlerine katkıları. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Beeland, W. D. (2002). Student engagement, visual learning and technology: can ınteractive whiteboards help?. [Çevrim-içi: http://www.sharpsav.com/wp-content/uploads/2013/08/beeland_am.pdf], Erişim tarihi: 08.02.2016.Creswell, J.W. (2006). Understanding Mixed Methods Research, (Chapter 1). [Çevrim-içi: Available at: http://www.sagepub.com/upm-data/10981_Chapter_1.pdf], Erişim tarihi: 10.02.2016.
  • Çelik, S. ve Atak, H. (2012). Etkileşimli tahta tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 49-66.
  • Çiçekli, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin FATİH Projesi kapsamında akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Ekici, S. ve Yılmaz B. (2013). FATİH Projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 317-339.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009), Ankara, Türkiye
  • Johnson, B., & Turner, L. A. (2003). Data collection strategies in mixed methods research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (ss. 297-319). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Holmes, K. (2009). Planning to teach with digital tools: Introducing the interactive whiteboard to pre-service secondary mathematics teachers. Australasian Journal of Educational Technology, 25(3), 351-365.
  • Hörgüç, İ. (2014). FATİH Projesi’nin İstanbul ilinde uygulanmasına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşleri. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü:Yüksek lisans tezi.
  • Hunt, O. (2007). A mixed method design. Article Valley. [Çevrim-içi: http://www.articlealley.com/], Erişim tarihi: 27 Aralık 2015.
  • Koçak, Ö. (2013). FATİH Projesi kapsamındaki LCD panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları (Erzincan ili örneği). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Kozma, R.B. (1994). Will media influence learning? Reframing the debate. Educational Technology Research and Development, 42(2), 7-19.
  • Kurt, A. A., Günüç, S. ve Ersoy, M. (2013). Dijitalleşmede son durum: dijital yerli, dijital göçmen ve dijital göçebe. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), 1-22.
  • Lai, H. J. (2010). Secondary school teachers’perceptions of interactive whiteboardtraining workshops: a case study from Taiwan. Educational Technology, 26 (4), 511-522.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101.
  • Torff, B. and Tirotta, R. (2010). Interactive whiteboards produce small gains in elementary students’self-reported motivation in mathematics. Computers & Education, 54, 379-383.
  • Yalçınkaya, Y. (2013). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.

Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard

Yıl 2020, , 1 - 35, 30.01.2020
https://doi.org/10.17569/tojqi.499940

Öz

The primary aim of
this study is to determine whether there was a difference in teachers' levels
of interactive whiteboard usage, their self-efficacy, and opinions before and
after the
Use of Technology in Education Course (UTEC) in vocational
high schools where FATIH project was implemented. Research participants
constituted of teachers and school administrators, and students attending
Telkari Vocational and Technical Anatolian High School in which interactive
whiteboard installation was made within the framework of FATIH project in
Midyat district of Mardin province and who attended UTEC training in the
2015-2016 academic year. In this study, a mixed research method model was used.
Data were collected through scale, survey and semi-structured interview forms.
Quantitative data were analyzed by mean and t-test, and qualitative data were
analyzed by content analysis. In conclusion of the study, it was observed that
there was no significant change in the self-efficacy of teachers using
interactive whiteboard and their level of using interactive whiteboard after UTEC
training. Furthermore, it was observed that teachers were unable to develop
materials for the interactive whiteboard before UTEC training, and after the UTEC
training, they were able to prepare materials in part. This fact has revealed
that the UTEC training content was not sufficient in material development for
the interactive whiteboard. The students, on the other hand, indicated that
they preferred the courses used on the interactive whiteboard and asked the
teachers to continue using the interactive whiteboard. Participant students
indicated that interactive whiteboard failures also adversely affected the
lesson. Teachers, students, and school administrators reported that use an
interactive whiteboard in the course increased student success and positively
affected interest and participation in the course.

Kaynakça

  • Albayrak, E. (2014). FATİH Projesi kapsamındaki okullarda bilişim teknolojilerinin kullanımının sınıf yönetimi açısından değerlendirilmesi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim düzeyinde öğrenmede kalıcılığı ve motivasyonu sağlaması yönünden akıllı tahtaya ilişkin öğretmen görüşleri. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Bağcı, H. (2013). FATİH Projesi çerçevesinde ortaöğretim öğrencilerinin etkileşimli tahtaya yönelik görüşlerinin incelenmesi. Okan Üniversitesi: Yüksek Lisans Tezi.
  • Baydaş, Ö., Esgice, M., Kalafat, Ö. ve Göktaş, Y. (2011), Etkileşimli tahtaların öğretim süreçlerine katkıları. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül 2011, Fırat Üniversitesi, Elazığ, Türkiye.
  • Beeland, W. D. (2002). Student engagement, visual learning and technology: can ınteractive whiteboards help?. [Çevrim-içi: http://www.sharpsav.com/wp-content/uploads/2013/08/beeland_am.pdf], Erişim tarihi: 08.02.2016.Creswell, J.W. (2006). Understanding Mixed Methods Research, (Chapter 1). [Çevrim-içi: Available at: http://www.sagepub.com/upm-data/10981_Chapter_1.pdf], Erişim tarihi: 10.02.2016.
  • Çelik, S. ve Atak, H. (2012). Etkileşimli tahta tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 49-66.
  • Çiçekli, E. (2014). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin FATİH Projesi kapsamında akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Ekici, S. ve Yılmaz B. (2013). FATİH Projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 317-339.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde akıllı tahta kullanımına ilişkin fen ve matematik öğretmen görüşlerinin incelenmesi. 9th International Educational Technology Conference (IETC2009), Ankara, Türkiye
  • Johnson, B., & Turner, L. A. (2003). Data collection strategies in mixed methods research. In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social and behavioral research (ss. 297-319). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Holmes, K. (2009). Planning to teach with digital tools: Introducing the interactive whiteboard to pre-service secondary mathematics teachers. Australasian Journal of Educational Technology, 25(3), 351-365.
  • Hörgüç, İ. (2014). FATİH Projesi’nin İstanbul ilinde uygulanmasına ilişkin yönetici ve öğretmenlerin görüşleri. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü:Yüksek lisans tezi.
  • Hunt, O. (2007). A mixed method design. Article Valley. [Çevrim-içi: http://www.articlealley.com/], Erişim tarihi: 27 Aralık 2015.
  • Koçak, Ö. (2013). FATİH Projesi kapsamındaki LCD panel etkileşimli tahta uygulamalarına yönelik öğretmen tutumları (Erzincan ili örneği). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
  • Kozma, R.B. (1994). Will media influence learning? Reframing the debate. Educational Technology Research and Development, 42(2), 7-19.
  • Kurt, A. A., Günüç, S. ve Ersoy, M. (2013). Dijitalleşmede son durum: dijital yerli, dijital göçmen ve dijital göçebe. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(1), 1-22.
  • Lai, H. J. (2010). Secondary school teachers’perceptions of interactive whiteboardtraining workshops: a case study from Taiwan. Educational Technology, 26 (4), 511-522.
  • Smith, H. J., Higgins, S., Wall, K., & Miller, J. (2005). Interactive whiteboards: boon or bandwagon? A critical review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 21(2), 91–101.
  • Torff, B. and Tirotta, R. (2010). Interactive whiteboards produce small gains in elementary students’self-reported motivation in mathematics. Computers & Education, 54, 379-383.
  • Yalçınkaya, Y. (2013). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü: Yüksek lisans tezi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükrü Aykat 0000-0003-1738-3696

Selim Günüç 0000-0002-2278-7882

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Aykat, Ş., & Günüç, S. (2020). Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11(1), 1-35. https://doi.org/10.17569/tojqi.499940
AMA Aykat Ş, Günüç S. Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard. TOJQI. Ocak 2020;11(1):1-35. doi:10.17569/tojqi.499940
Chicago Aykat, Şükrü, ve Selim Günüç. “Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11, sy. 1 (Ocak 2020): 1-35. https://doi.org/10.17569/tojqi.499940.
EndNote Aykat Ş, Günüç S (01 Ocak 2020) Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11 1 1–35.
IEEE Ş. Aykat ve S. Günüç, “Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard”, TOJQI, c. 11, sy. 1, ss. 1–35, 2020, doi: 10.17569/tojqi.499940.
ISNAD Aykat, Şükrü - Günüç, Selim. “Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 11/1 (Ocak 2020), 1-35. https://doi.org/10.17569/tojqi.499940.
JAMA Aykat Ş, Günüç S. Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard. TOJQI. 2020;11:1–35.
MLA Aykat, Şükrü ve Selim Günüç. “Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard”. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, c. 11, sy. 1, 2020, ss. 1-35, doi:10.17569/tojqi.499940.
Vancouver Aykat Ş, Günüç S. Review of the Opinions of Vocational High School Teachers, Students, and Administrators on the Interactive Whiteboard. TOJQI. 2020;11(1):1-35.