Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 139 - 152, 28.12.2017

Öz

Bu
çalışmada Manisa’da yöresel yemeklerin ve lezzetlerin il turizminin gelişimine
nasıl katkı sağlayabileceğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırmalarda
en çok tercih edilen veri toplama yöntemi olan görüşme tekniğine başvurulmuş ve
veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Manisa
il merkezinde bulunan 3 adet A grubu seyahat acentesi, 1 adet Turizm İşletme
Belgeli otel, 9 adet Belediye İşletme Belgeli lokanta, Manisa Lokantacılar
Kebapçılar Tatlıcılar ve Yoğurtçular Odası Başkanı, 2 adet yerel üretici ve
Manisa Tarım İl Müdürlüğüne bağlı Organik Tarım Genel Koordinatörü, İl Kültür
ve Turizm Şube Müdürü ve ziraat mühendisi öğretim üyesi dahil olmak üzere
toplamda 19 kişi ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Toplanan
veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak incelenmiştir. İnceleme
sonuçlarına göre katılımcıların 18’i bu yöresel yemeklerin il turizmi için
çekicilik unsuru olmadığını ve bilinirliğinin az olduğunu ifade etmişlerdir.
Ayrıca yöresel yemeklerin tanınırlığının az olması nedeniyle araştırmaya
katılan lokanta ve otel işletmelerinin menülerini oluştururken yöresel
yemeklere fazla yer vermedikleri tespit edilmiştir. İl genelindeki
restoranlarda hizmet kalitesi iki katılımcı hariç 17 kişi tarafından yetersiz
bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies.3(3), 79-89.
  • Avşar, E. ( 2014). Manisa Halk Kültürü. Manisa: Manisa’yı Tanıtma ve Turizm Derneği Kültür Yayınları.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. Ö., Köse, Z.C.(2016). Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizmi’nin Önemi. Bozcaada Örneği. Uluslarası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi.1(2),120-132.
  • Brokaj, M. (2014). The Impact of the Gastronomic Offer in Choosing Tourism Destination: The Case of Albania. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. 3(2), 249-258.
  • Bucak, T. ve Ateş, U.(2014). Gastronomi Turizminin İl Turizmine Etkisi: Çanakkale Örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 28, 315-328.
  • Cömert, M.(2015). Turizm Pazarlamasında Yöresel Mutfakların Önemi ve Hatay Mutfağı Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1), 64-70.
  • Çağlı, I.B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü. Gastronomi Turizmi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çevik, S. ve Saçılık, M.Y. (2011). Destinasyonun Rekabet Avantajı Elde Etmesinde Gastronomi Turizminin Rolü: Erdek Örneği. 12.Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 503-515). Düzce-Akçakoca. 30 Kasım- 4 Aralık 2011.
  • Diken, B. ve Tepeci, M. (2017). Determination of the effects of grapes and grape products on the development of (gastronomic) tourism in Manisa. 3rd International Gastronomic Tourism Congress, İzmir, Turkey, December 7-9.
  • Döner, G. ve Tepeci, M., (2014). Manisa mesir macunu festivali ziyaretçilerinin festivale katılım nedenleri ve memnuniyet düzeylerini etkileyen unsurların belirlenmesi. 15. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 782-795, Gazi Üniversitesi, Ankara, 13-16 Kasım.
  • DuRand, G.E. ve Heath E. (2006). Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing. Current Issues In Tourism, 9(3), 206–234. Green, P.G. ve Dougherty, M.L. (2009). Localizing Linkages for Food and Tourism: Culinary Tourism as a Community Development Strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Gülen, M. (2017). Gastronomi Turizm Potansiyeli ve Geliştirilmesi Kapsamında Afyonkarahisar İlinin Değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi.1(1), 31-47. Hacıoğlu, N., Girgin, G.K. ve Giritlioğlu, İ. (2009). Yiyecek –İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı: Balıkkesir Örneği: 3 .Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri. Antalya. 17-18 Nisan.
  • Hall, M.C. ve Mitchell, R. (2006). ‘From Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry’ İçinde C.Costa ( Editör), Gastronomy, food and wine tourism, ss.138-147. Henderson, J.C. (2009). Food Tourism Reviewed. British Food Journal.111(4), 317-326.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2005). Gastronomy Tourism: A Meaningful Travel Market Segment. Journal of Culinary Science & Technology, 4(2/3), 39-55.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourist Experience a Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kocaman, M. ve Kocaman, E.M. (2014). The Importance of Cultural and Gastronomic Tourism in Local Economic Development: Zile Sample. International Journal of Economics and Financial Issues.4(4), 735-744.
  • Kozak. M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2017). Mesir Macunu Festivali,http://aregem.kultur turizm.gov.tr/TR,50999/mesir-macunu-festivali.html, Erişim Tarihi:(03.Aralık.2017).
  • Ling, L.Q., Karim, M.S., Othman, M., Adzahan, N.M. ve Ramachandran, S. (2010). Relationship Between Malaysian Food Image, Tourist Satisfaction and Behavioural Intention. World Applied Sciences Journal, 10, 164-171.
  • Long, L. (2003). Culinary tourism. Lexington. ABD: TheUniversity Press Of Kentucky.
  • Lopez-Guzman, T. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economic& Finance, 63-72.
  • Lopez-Guzman, T., Hernandez-Mogollon,J. ve Dı-Clemente, E.(2014). Gastronomic Tourism As an Engıne for Local and Regional Development. Regional and Sectoral Economic Studies, 14(1), 96-102.
  • Manisa İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2017). http://www.manisakulturturizm. gov.tr/TR,151843/genel-bilgi-ve-tarihce.html, Erişim Tarihi: (10.Aralık.2017).
  • Manisa Mutfağı ( 2015). https://gezimanya.com/turkiye/manisa-mutfagi, Erişim Tarihi:(01.Temmuz.2016).
  • McKercher, B., Okumuş, F., Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook the Numbers. Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(2), 137-147.
  • Ottenbacher, M., Harrington, R.J., Fauser, S. & Loewenhagen, N. (2016). Should culinary tourism and hospitality service attributes be defined as primary tourism drivers? An expectancy-fulfillment grid approach. Journal of Foodservice Business Research, 19 (5), 425-440.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (2016). The impacts of olive and olive oil on tourism development in Manisa. 2nd International Gastronomic Tourism Congress, İzmir, Turkey, December 8-10.
  • Özsevgeç. T.(2013). Nitel Araştırma Yöntemleri- Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. İçinde M.Bütün ve S.Demir. Veri Toplama. (ss.145-178). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2003). Towards a Structural Model of The Tourist Experience: An Illustration from Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25, 297-305.
  • Santich, B.(2004). The Study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training.International Journal of Hospitality Management, 23,15-24.
  • Seo, S., Yun, N. ve Kim, O.Y. (2014). Destination Food Image and Intention to Eat Destination Foods: A View from Korea. Current Issues in Tourism. Doi:10.1080/13683500.2014.934210.
  • Shalini,D. ve Duggal, S.(2009). A Review on Food Tourism Quality and Its Associated Forms Around The World. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(2),1-12.
  • Sormaz, U., Akmeşe, H., Güneş, E. ve Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Su. Y.(2015). Reflections on Local Specialities and Gastronomic Tourism. Scientific Research Publishing, 4, 5-19.
  • Şahin, G.G.ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak ‘Gastronomi Turizmi’: İstabul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şanlıer, N.(2005). Yerli ve Yabancı Turistlerin Türk Mutfağı Hakkındaki Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1),213-227.
  • Tikkanen, I. (2007). Maslows Hierarchy and Food Tourist in Finland :Five Cases. British Food Journal, 109(9), 721-734.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zağralı, E ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü. İzmir Yarımadasını Ziyaret eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 10 (40), 6633-6644.
Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 139 - 152, 28.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, M. ve Sezgi, G. (2015). Gastronomi Turizmi ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi Gastronomik Unsurları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies.3(3), 79-89.
  • Avşar, E. ( 2014). Manisa Halk Kültürü. Manisa: Manisa’yı Tanıtma ve Turizm Derneği Kültür Yayınları.
  • Aydoğdu, A., Okay, E. Ö., Köse, Z.C.(2016). Destinasyon Tercihinde Gastronomi Turizmi’nin Önemi. Bozcaada Örneği. Uluslarası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi.1(2),120-132.
  • Brokaj, M. (2014). The Impact of the Gastronomic Offer in Choosing Tourism Destination: The Case of Albania. Academic Journal of Interdisciplinary Studies. 3(2), 249-258.
  • Bucak, T. ve Ateş, U.(2014). Gastronomi Turizminin İl Turizmine Etkisi: Çanakkale Örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 28, 315-328.
  • Cömert, M.(2015). Turizm Pazarlamasında Yöresel Mutfakların Önemi ve Hatay Mutfağı Örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(1), 64-70.
  • Çağlı, I.B. (2012). Türkiye’de Yerel Kültürün Turizm Odaklı Kalkınmadaki Rolü. Gastronomi Turizmi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çevik, S. ve Saçılık, M.Y. (2011). Destinasyonun Rekabet Avantajı Elde Etmesinde Gastronomi Turizminin Rolü: Erdek Örneği. 12.Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı (ss. 503-515). Düzce-Akçakoca. 30 Kasım- 4 Aralık 2011.
  • Diken, B. ve Tepeci, M. (2017). Determination of the effects of grapes and grape products on the development of (gastronomic) tourism in Manisa. 3rd International Gastronomic Tourism Congress, İzmir, Turkey, December 7-9.
  • Döner, G. ve Tepeci, M., (2014). Manisa mesir macunu festivali ziyaretçilerinin festivale katılım nedenleri ve memnuniyet düzeylerini etkileyen unsurların belirlenmesi. 15. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 782-795, Gazi Üniversitesi, Ankara, 13-16 Kasım.
  • DuRand, G.E. ve Heath E. (2006). Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing. Current Issues In Tourism, 9(3), 206–234. Green, P.G. ve Dougherty, M.L. (2009). Localizing Linkages for Food and Tourism: Culinary Tourism as a Community Development Strategy. Community Development, 39(3), 148-158.
  • Gülen, M. (2017). Gastronomi Turizm Potansiyeli ve Geliştirilmesi Kapsamında Afyonkarahisar İlinin Değerlendirilmesi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi.1(1), 31-47. Hacıoğlu, N., Girgin, G.K. ve Giritlioğlu, İ. (2009). Yiyecek –İçecek İşletmelerinin Pazarlama Faaliyetlerinde Yöresel Mutfakların Kullanımı: Balıkkesir Örneği: 3 .Ulusal Gastronomi Sempozyumu Bildirileri. Antalya. 17-18 Nisan.
  • Hall, M.C. ve Mitchell, R. (2006). ‘From Tourism Business Frontiers: Consumers, Products and Industry’ İçinde C.Costa ( Editör), Gastronomy, food and wine tourism, ss.138-147. Henderson, J.C. (2009). Food Tourism Reviewed. British Food Journal.111(4), 317-326.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2005). Gastronomy Tourism: A Meaningful Travel Market Segment. Journal of Culinary Science & Technology, 4(2/3), 39-55.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourist Experience a Destination. Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Kocaman, M. ve Kocaman, E.M. (2014). The Importance of Cultural and Gastronomic Tourism in Local Economic Development: Zile Sample. International Journal of Economics and Financial Issues.4(4), 735-744.
  • Kozak. M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı (2017). Mesir Macunu Festivali,http://aregem.kultur turizm.gov.tr/TR,50999/mesir-macunu-festivali.html, Erişim Tarihi:(03.Aralık.2017).
  • Ling, L.Q., Karim, M.S., Othman, M., Adzahan, N.M. ve Ramachandran, S. (2010). Relationship Between Malaysian Food Image, Tourist Satisfaction and Behavioural Intention. World Applied Sciences Journal, 10, 164-171.
  • Long, L. (2003). Culinary tourism. Lexington. ABD: TheUniversity Press Of Kentucky.
  • Lopez-Guzman, T. ve Canizares, S.S. (2011). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain. Review of Economic& Finance, 63-72.
  • Lopez-Guzman, T., Hernandez-Mogollon,J. ve Dı-Clemente, E.(2014). Gastronomic Tourism As an Engıne for Local and Regional Development. Regional and Sectoral Economic Studies, 14(1), 96-102.
  • Manisa İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü (2017). http://www.manisakulturturizm. gov.tr/TR,151843/genel-bilgi-ve-tarihce.html, Erişim Tarihi: (10.Aralık.2017).
  • Manisa Mutfağı ( 2015). https://gezimanya.com/turkiye/manisa-mutfagi, Erişim Tarihi:(01.Temmuz.2016).
  • McKercher, B., Okumuş, F., Okumuş, B. (2008). Food Tourism as a Viable Market Segment: It’s All How You Cook the Numbers. Journal of Travel and Tourism Marketing, 25(2), 137-147.
  • Ottenbacher, M., Harrington, R.J., Fauser, S. & Loewenhagen, N. (2016). Should culinary tourism and hospitality service attributes be defined as primary tourism drivers? An expectancy-fulfillment grid approach. Journal of Foodservice Business Research, 19 (5), 425-440.
  • Özleyen, E. ve Tepeci, M. (2016). The impacts of olive and olive oil on tourism development in Manisa. 2nd International Gastronomic Tourism Congress, İzmir, Turkey, December 8-10.
  • Özsevgeç. T.(2013). Nitel Araştırma Yöntemleri- Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. İçinde M.Bütün ve S.Demir. Veri Toplama. (ss.145-178). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Quan, S. ve Wang, N. (2003). Towards a Structural Model of The Tourist Experience: An Illustration from Food Experiences in Tourism. Tourism Management, 25, 297-305.
  • Santich, B.(2004). The Study of Gastronomy and its Relevance to Hospitality Education and Training.International Journal of Hospitality Management, 23,15-24.
  • Seo, S., Yun, N. ve Kim, O.Y. (2014). Destination Food Image and Intention to Eat Destination Foods: A View from Korea. Current Issues in Tourism. Doi:10.1080/13683500.2014.934210.
  • Shalini,D. ve Duggal, S.(2009). A Review on Food Tourism Quality and Its Associated Forms Around The World. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 4(2),1-12.
  • Sormaz, U., Akmeşe, H., Güneş, E. ve Aras, S. (2016). Gastronomy in Tourism. Procedia Economics and Finance, 39, 725-730.
  • Su. Y.(2015). Reflections on Local Specialities and Gastronomic Tourism. Scientific Research Publishing, 4, 5-19.
  • Şahin, G.G.ve Ünver, G. (2015). Destinasyon Pazarlama Aracı Olarak ‘Gastronomi Turizmi’: İstabul’un Gastronomi Turizmi Potansiyeli Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 3(2), 63-73.
  • Şanlıer, N.(2005). Yerli ve Yabancı Turistlerin Türk Mutfağı Hakkındaki Görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1),213-227.
  • Tikkanen, I. (2007). Maslows Hierarchy and Food Tourist in Finland :Five Cases. British Food Journal, 109(9), 721-734.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zağralı, E ve Akbaba, A. (2015). Turistlerin Destinasyon Seçiminde Yöresel Yemeklerin Rolü. İzmir Yarımadasını Ziyaret eden Turistlerin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 10 (40), 6633-6644.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Özleyen Bu kişi benim

Mustafa Tepeci

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2017
Kabul Tarihi 17 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özleyen, E., & Tepeci, M. (2017). Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 139-152.
AMA Özleyen E, Tepeci M. Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının. Turizm Akademik Dergisi. Aralık 2017;4(2):139-152.
Chicago Özleyen, Eda, ve Mustafa Tepeci. “Manisa’da Yöresel Yemeklerin Ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının”. Turizm Akademik Dergisi 4, sy. 2 (Aralık 2017): 139-52.
EndNote Özleyen E, Tepeci M (01 Aralık 2017) Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının. Turizm Akademik Dergisi 4 2 139–152.
IEEE E. Özleyen ve M. Tepeci, “Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının”, Turizm Akademik Dergisi, c. 4, sy. 2, ss. 139–152, 2017.
ISNAD Özleyen, Eda - Tepeci, Mustafa. “Manisa’da Yöresel Yemeklerin Ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının”. Turizm Akademik Dergisi 4/2 (Aralık 2017), 139-152.
JAMA Özleyen E, Tepeci M. Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının. Turizm Akademik Dergisi. 2017;4:139–152.
MLA Özleyen, Eda ve Mustafa Tepeci. “Manisa’da Yöresel Yemeklerin Ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının”. Turizm Akademik Dergisi, c. 4, sy. 2, 2017, ss. 139-52.
Vancouver Özleyen E, Tepeci M. Manisa’da Yöresel Yemeklerin ve Lezzetlerin Turizmin Gelişimine Katkısının. Turizm Akademik Dergisi. 2017;4(2):139-52.