Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma: Giresun İli Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 93 - 99, 30.06.2021

Öz

Turistlerin son dönemlerdeki seyahat eğilimlerinde meydana gelen değişimler, turistik destinasyonların yeni stratejiler izlemesine sebebiyet vermektedir. Turistik destinasyonların diğer destinasyonlarla rekabet etmesi için en önemli unsurlardan biri yöresel mutfağının ve o yöreye ait ürünlerin turizm faaliyetlerinin içinde yer almasıdır. Yöresel ürünlerin diğer ürünlerden farkının belirlenmesi, taklitlerinin önlenmesi, kalite standartlarının korunması ve denetlenmesi için coğrafi işarete sahip olması gerekmektedir. Gastronomi, coğrafi bir kimlik unsurudur. Özellikle gastronomik ürünlerin coğrafi işarete sahip olması, gastronomi turizmine olumlu katkı sağlamaktadır. Araştırma kapsamında gastronomi turizmi ve coğrafi işaretli ürünlerin Giresun ili turizmine katkı sağlaması hakkında öneriler geliştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre Giresun ili coğrafi işaretli gastronomik ürünlerin tanıtılması ve pazarlanması, destinasyonun coğrafi işaretli ürünlerle marka bağının kurulmasını sağlayarak, Giresun ili turizmine katkı sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akbaba, M. (2020). Yerli Turistlerin Yöresel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, İçinde, C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed.), Turizme Akademik Yaklaşımlar, ss. 171-184, Kültür A.Ş., Konya.
  • Akbulut, B. A. & Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve İmaj: Konya Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 100-120.
  • Cebeci, H. & Şen, M. A. (2020). Coğrafi İşaret Tescilli Soğuk Bir Lezzet: Görele Dondurması. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(2), 197-217.
  • Çimen, H (2016). Gastronomi Turizmi Açısından Ardahan Mutfağının Önemi. Karadeniz Dergisi, 32, 307-315.
  • Değişgel, S. (2021). Gastronomi Turizminde Gelişmişlik Göstergeleri, İçinde, S. Şengül ve A. Kurnaz (Ed.), Gastronomi Turizmi Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, ss. 261-282, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, (2019). Doğu Karadeniz Coğrafi İşaret Stratejisi Araştırma Raporu ve 2020-2022 Eylem Planı. 1-92.
  • Erik, U. & Pekerşen, Y. (2018). Konya İlinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerinin Bölge Turizminin Gelişimi Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(3), 4866-4877.
  • FAO. (2018). Strengthening Sustainable Food Systems Through Geographical Indications: An Analysis of Economic Impacts. Edt. Vandecandelaere et al. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome. http://www.fao.org/3/a-i8737en.pdf
  • Fields, K. (2011). Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors, A. Hjalager and G. Richards (Ed.), Tourism and Gastronomy, pp. 36-50, Routledge. Grandcourt, E. (2021). A Tour of African Gastronomy. UNWTO. 1-96.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Kivela, J. & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Mercan, Ş. O. & Üzülmez, M.(2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Oğan, Y. & Büyükyılmaz, S. (2020). Karadeniz Bölgesinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünleri. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 337-354. Resmi Gazete (2017). Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı Amblem Yönetmeliği, Sayı: 30285, https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2017/12/20171229-8.htm, Erişim Tarihi: 10.04.2021. Santich, B. (2004). The Study of Gastronomy and It’s Relevance to Hospitality Education and Training. Hospitality Management, (23), 15-24.
  • Sinai Mülkiyet Kanunu, (2017). Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı Hakkı. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6769. pdf, Erişim Tarihi: 08.03.2021.
  • Suna, B. & Uçuk, C. (2018). Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’ nin Coğrafi İşaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 23-37.
  • Şapçılar, M. C. & Sağdıç, E. (2020). Hedef Noktası Seçiminde Motive Edici Bir Güç: Yiyecek ve İçecekler, İçinde, C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed.), Turizme Akademik Yaklaşımlar, ss. 156- 170, Kültür A.Ş., Konya.
  • Tanıtma Bülteni, (2018). Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü. Yıl: 4, Sayı: 16. 1-32.
  • Tarım Ürünleri Piyasaları, (2021). Fındık- Ocak 2021 Tarım Ürünleri Piyasa Raporu. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü.1-4.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı, (2021a). Giresun Sivri Fındık, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Sayfalar/Detay. aspx?SayfaId=9, Erişim Tarihi: 09.04.2021.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı, (2021b). Giresun Tombul Fındık, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Sayfalar/Detay. aspx?SayfaId=17, Erişim Tarihi: 09.04.2021.
  • Toklu, S. & Pekerşen, Y. (2019). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 2251-2273.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu, (2021). Coğrafi İşaretler. https:// ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/liste?il=28, Erişim Tarihi: 10.04.2021.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2(2), 13-23.
  • Yeşildağ, N. G., Özata, E. & Akkaya, A. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma Erzurum İli Örneği, İçinde, D. Bozok, C. Avcıkurt, M. Doğdubay, M. Sarıoğlan & G. K. Girgin (Ed.), Gastronomi Üzerine Araştırmalar, ss. 175-184, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, H. (2016). Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara.

A research on Gastronomy Products with Geographical Indications: Case of the City of Giresun

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 93 - 99, 30.06.2021

Öz

Recent changes in the travel trends of tourists have given cause for new strategies by tourist destinations. One of the most important factors for a tourist destination to be able to compete with another is to be able to incorporate the local cusine and the regional products within tourism activities. In order to differentiate the local products from others, to prevent imitation and to maintain and inspect the standards of quality, local products require a geographical indication. Gastronomy is a factor of the geographical identity, particularly, gastronomy products having geographical signs are a positive contribution to gastronomy tourism. Within the scope of this research, suggestions were put forward in order to contribute to tourism in the city of Giresun for geographic signed products and gastronomy tourism. The result of the research indicate that promoting and marketing the geographically indicated gastronomical products will help to forge a link with the brands of geographically indicated products which will contribute to the tourism in the city of Giresun.

Kaynakça

  • Akbaba, M. (2020). Yerli Turistlerin Yöresel Yemek Tüketim Motivasyonlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, İçinde, C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed.), Turizme Akademik Yaklaşımlar, ss. 171-184, Kültür A.Ş., Konya.
  • Akbulut, B. A. & Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve İmaj: Konya Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 100-120.
  • Cebeci, H. & Şen, M. A. (2020). Coğrafi İşaret Tescilli Soğuk Bir Lezzet: Görele Dondurması. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(2), 197-217.
  • Çimen, H (2016). Gastronomi Turizmi Açısından Ardahan Mutfağının Önemi. Karadeniz Dergisi, 32, 307-315.
  • Değişgel, S. (2021). Gastronomi Turizminde Gelişmişlik Göstergeleri, İçinde, S. Şengül ve A. Kurnaz (Ed.), Gastronomi Turizmi Kavramlar, İlkeler ve Uygulamalar, ss. 261-282, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Doğu Karadeniz Kalkınma Ajansı, (2019). Doğu Karadeniz Coğrafi İşaret Stratejisi Araştırma Raporu ve 2020-2022 Eylem Planı. 1-92.
  • Erik, U. & Pekerşen, Y. (2018). Konya İlinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünlerinin Bölge Turizminin Gelişimi Açısından Değerlendirilmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(3), 4866-4877.
  • FAO. (2018). Strengthening Sustainable Food Systems Through Geographical Indications: An Analysis of Economic Impacts. Edt. Vandecandelaere et al. Food and Agriculture Organization of the United Nations. Rome. http://www.fao.org/3/a-i8737en.pdf
  • Fields, K. (2011). Demand for the Gastronomy Tourism Product: Motivational Factors, A. Hjalager and G. Richards (Ed.), Tourism and Gastronomy, pp. 36-50, Routledge. Grandcourt, E. (2021). A Tour of African Gastronomy. UNWTO. 1-96.
  • Hazarhun, E. & Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 371-389.
  • Kivela, J. & Crotts, J. C. (2006). Tourism and Gastronomy: Gastronomy’s Influence on How Tourists Experience a Destination. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Mercan, Ş. O. & Üzülmez, M.(2014). Coğrafi İşaretlerin Bölgesel Turizm Gelişimindeki Önemi: Çanakkale İli Örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Oğan, Y. & Büyükyılmaz, S. (2020). Karadeniz Bölgesinin Coğrafi İşaretli Gastronomik Ürünleri. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 337-354. Resmi Gazete (2017). Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı Amblem Yönetmeliği, Sayı: 30285, https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2017/12/20171229-8.htm, Erişim Tarihi: 10.04.2021. Santich, B. (2004). The Study of Gastronomy and It’s Relevance to Hospitality Education and Training. Hospitality Management, (23), 15-24.
  • Sinai Mülkiyet Kanunu, (2017). Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı Hakkı. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6769. pdf, Erişim Tarihi: 08.03.2021.
  • Suna, B. & Uçuk, C. (2018). Coğrafi İşaret ile Tescil Edilmiş Ürüne Sahip Olmanın Destinasyon Pazarlamasına Etkisi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(3), 100-118.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırklareli)’ nin Coğrafi İşaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 23-37.
  • Şapçılar, M. C. & Sağdıç, E. (2020). Hedef Noktası Seçiminde Motive Edici Bir Güç: Yiyecek ve İçecekler, İçinde, C. Bilgi, M. C. Şapcılar, S. Uslu & Z. Yetiş (Ed.), Turizme Akademik Yaklaşımlar, ss. 156- 170, Kültür A.Ş., Konya.
  • Tanıtma Bülteni, (2018). Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü. Yıl: 4, Sayı: 16. 1-32.
  • Tarım Ürünleri Piyasaları, (2021). Fındık- Ocak 2021 Tarım Ürünleri Piyasa Raporu. Tarımsal Ekonomi ve Politika Geliştirme Enstitüsü.1-4.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı, (2021a). Giresun Sivri Fındık, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Sayfalar/Detay. aspx?SayfaId=9, Erişim Tarihi: 09.04.2021.
  • Tarım ve Orman Bakanlığı, (2021b). Giresun Tombul Fındık, https://arastirma.tarimorman.gov.tr/findik/Sayfalar/Detay. aspx?SayfaId=17, Erişim Tarihi: 09.04.2021.
  • Toklu, S. & Pekerşen, Y. (2019). Coğrafi İşaretli Gastronomik Bir Değer Olan Karaman Divle Obruğu Tulum Peynirinin Bölge Halkı Tarafından Algılanması. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(3), 2251-2273.
  • Türk Patent ve Marka Kurumu, (2021). Coğrafi İşaretler. https:// ci.turkpatent.gov.tr/cografi-isaretler/liste?il=28, Erişim Tarihi: 10.04.2021.
  • Yenipınar, U., Köşker, H. & Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2(2), 13-23.
  • Yeşildağ, N. G., Özata, E. & Akkaya, A. (2017). Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma Erzurum İli Örneği, İçinde, D. Bozok, C. Avcıkurt, M. Doğdubay, M. Sarıoğlan & G. K. Girgin (Ed.), Gastronomi Üzerine Araştırmalar, ss. 175-184, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, H. (2016). Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Mert Paslı 0000-0003-0323-0461

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2021
Kabul Tarihi 29 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Paslı, M. M. (2021). Coğrafi İşaretli Gastronomi Ürünleri Üzerine Bir Araştırma: Giresun İli Örneği. Tourism and Recreation, 3(1), 93-99.