Turistlerin son dönemlerdeki seyahat eğilimlerinde meydana gelen değişimler, turistik destinasyonların yeni stratejiler izlemesine sebebiyet vermektedir. Turistik destinasyonların diğer destinasyonlarla rekabet etmesi için en önemli unsurlardan biri yöresel mutfağının ve o yöreye ait ürünlerin turizm faaliyetlerinin içinde yer almasıdır. Yöresel ürünlerin diğer ürünlerden farkının belirlenmesi, taklitlerinin önlenmesi, kalite standartlarının korunması ve denetlenmesi için coğrafi işarete sahip olması gerekmektedir. Gastronomi, coğrafi bir kimlik unsurudur. Özellikle gastronomik ürünlerin coğrafi işarete sahip olması, gastronomi turizmine olumlu katkı sağlamaktadır. Araştırma kapsamında gastronomi turizmi ve coğrafi işaretli ürünlerin Giresun ili turizmine katkı sağlaması hakkında öneriler geliştirilmiştir. Araştırma sonucuna göre Giresun ili coğrafi işaretli gastronomik ürünlerin tanıtılması ve pazarlanması, destinasyonun coğrafi işaretli ürünlerle marka bağının kurulmasını sağlayarak, Giresun ili turizmine katkı sağlayacaktır.
Recent changes in the travel trends of tourists have given cause for new strategies by tourist destinations. One of the most important factors for a tourist destination to be able to compete with another is to be able to incorporate the local cusine and the regional products within tourism activities. In order to differentiate the local products from others, to prevent imitation and to maintain and inspect the standards of quality, local products require a geographical indication. Gastronomy is a factor of the geographical identity, particularly, gastronomy products having geographical signs are a positive contribution to gastronomy tourism. Within the scope of this research, suggestions were put forward in order to contribute to tourism in the city of Giresun for geographic signed products and gastronomy tourism. The result of the research indicate that promoting and marketing the geographically indicated gastronomical products will help to forge a link with the brands of geographically indicated products which will contribute to the tourism in the city of Giresun.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | June 8, 2021 |
Acceptance Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 1 |
Articles published by Tourism and Recreation are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence