Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use of multi-criteria decision-making methods in supplier selection processes; an application in hotel business

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 230 - 234, 31.12.2024
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1427116

Öz

This article presents the results of an application study carried out using the CRITIC (Criterion Importance Through Inter Criteria Correlation) method in the supplier selection process. The research was conducted to determine which criteria are most important in supplier selection. The research method includes literature review, in-house expert opinions and data analysis stages. Expert opinions within the business have led to qualifications such as industry experience, foreign language knowledge, suitability for teamwork, communication ability, stress management skills, technical competence and reference being determined as important criteria. The results obtained using the CRITIC method clearly reveal the decisive criteria in the supplier selection process. According to these results, the criterion that has the greatest impact on supplier selection was determined as "Ease of Payment". This criterion is followed by the "Price" and "Delivery Speed" criteria. The study provides an important guide for businesses to make more solid and scientifically based decisions regarding supplier selection. This study contributes to reducing the complexity of the supplier selection process and directing business resources more efficiently.

Kaynakça

  • Akyurt, H. (2019). Analitik hiyerarşi seçim yöntemi ile otel personeli seçimi kriterlerinin değerlendirilmesi: Giresun ili örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 2019 Özel Sayısı, 64-78. Doi: 10.21733/ibad.603290
  • Akyurt, H. (2019). Çok kriterli karar verme yöntemleri ile otel seçimi kriterlerinin belirlenmesi ve en ideal otel seçimi: Ordu il merkezindeki 4 yıldızlı oteller üzerine bir uygulama, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 1320-1335. Doi: 10.26677/Tr1010.2019.244
  • Akyurt, H. (2021). Otel işletmelerinde personel seçim kriterlerinin AHP yöntemi ile belirlenmesi: Ordu ili üzerine bir araştırma. Journal of Global Tourism and Technology Research, 2(2), 59-71.
  • Ayçin, E. (2019), Çok kriterli karar verme: bilgisayar uygulamalı çözümler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Benyoucef, L., Ding, H. & Xie, X. (2003). Supplier selection problem: selection criteria and methods. Institut National De Recherche En Informatique Et En Automatique, No: 4726, 1-38.
  • Bulğurcu, B. (2019). Çok nitelikli fayda teorisi ile CRITIC yöntem entegrasyonu: Akıllı teknoloji tercih örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 1930-1957. Doi: 10.26466/opus.584123
  • Diakoulaki, D., Mavrotas, G., & Papayannakis, L. (1995), Determining objective weights in multiple criteria problems: the CRITIC method. Computers & Operations Research, 22, 763-770. Doi:10.1016/0305-0548(94)00059-H
  • Gökdemir, S., & Değer, E. (2020). Turist rehberi seçiminin analitik hiyerarşi süreci ile belirlenmesi: Tripadvisor örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(2), 1510-1526. Doi:10.21325/jotags.2020.618
  • Hendiani, S. & Bagherpour, M. (2019). Development of sustainability index using Z-numbers: a new possibilistic hierarchical model in the context of Z-information, Probability Theory and Related Fields, 6077-6109. Doi:10.1007/ s10668-019-00464-8.
  • Kumar, A., Jain, V., & Kumar, S., (2014). A comprehensive environment friendly approach for supplier selection, Omega 42, 109–123, Doi: 10.1016/j.omega.2013.04.003.
  • Memari, A., Dargi, A., Akbari Jokar, MR., Ahmad, R., & Abdul Rahim, A.R. (2019). Sustainable supplier selection: A multi-criteria intuitionistic fuzzy TOPSIS method, Journal of Manufacturing Systems, 509–24. Doi:10.1016/j.jmsy.2018.11.002.
  • Nassimbeni, G., & Battain, F. (2003). Evaluation of supplier contribution to product development: fuzzy and neuro fuzzy based approaches. International Journal of Production Research, 41(13), 2933-2956. Doi:10.1080/0020754021000043967
  • Örgün, E. (2023). Yerel Restoran Seçim Sürecinde Swara Yöntemiyle Kriter Ağırlıklarının Belirlenmesi, Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel,6(1), 409-417. Doi: 10.33083/joghat.2023.272
  • Solunoğlu, A. (2022). Kapadokya bölgesi sıcak hava balon pilotu seçim sürecinde CRITIC ve MAIRCA yöntemlerinin kullanılması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(1), 41-58. Doi:10.24010/soid. 863990
  • Şimşek, A., Çatır, O. & Ömürbek, N. (2015). Topsis ve Moora yöntemleri ile tedarikçi seçimi: turizm sektöründe bir uygulama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 133-161. Doi: 10.31795/baunsobed.645458
  • Turan, M. & Akyurt, H. (2021). Turizm yöneticilerinin ekoturizm algısının AHP yöntemi ile belirlenmesi: Giresun ili örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 660-678.
  • Weber, C., A., Current, J. & Desai, A. (2000). An optimization approach to determining the number of vendors to employ. Supply Chain Management: An International Journal, 5(2). 90-98. Doi:10.1108/13598540010320009

Tedarikçi seçim süreçlerinde çok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılması; otel işletmesinde bir uygulama

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 230 - 234, 31.12.2024
https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1427116

Öz

Bu makale, tedarikçi seçimi sürecinde CRITIC (CRiterion Importance Through Intercriteria Correlation) yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bir uygulama çalışmasının sonuçlarını sunmaktadır. Araştırma, tedarikçi seçiminde hangi kriterlerin en önemli olduğunu belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın yöntemi, literatür taraması, işletme içi uzman görüşleri ve veri analizi aşamalarını içermektedir. İşletme içi uzman görüşleri, sektör deneyimi, yabancı dil bilgisi, takım çalışmasına uygunluk, iletişim yeteneği, stres yönetimi becerileri, teknik yeterlilik ve referans gibi niteliklerin önemli kriterler olarak belirlenmiştir. CRITIC yöntemi kullanılarak elde edilen sonuçlar, tedarikçi seçimi sürecinde belirleyici olan kriterleri açıkça ortaya koymaktadır. Bu sonuçlara göre, tedarikçi seçiminde en büyük etkiye sahip olan kriter "Ödeme Kolaylığı" olarak belirlenmiştir. Bu kriteri, "Fiyat" ve "Teslimat Hızı" kriterleri takip etmektedir. Çalışma, tedarikçi seçimi konusunda işletmelere, daha sağlam ve bilimsel temellere dayalı kararlar alabilmeleri için önemli bir rehber sunmaktadır. Bu çalışma, tedarikçi seçimi sürecinin karmaşıklığını azaltmaya ve işletme kaynaklarını daha verimli bir şekilde yönlendirmeye yönelik katkı sağlamaktadır.

Kaynakça

  • Akyurt, H. (2019). Analitik hiyerarşi seçim yöntemi ile otel personeli seçimi kriterlerinin değerlendirilmesi: Giresun ili örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Ekim 2019 Özel Sayısı, 64-78. Doi: 10.21733/ibad.603290
  • Akyurt, H. (2019). Çok kriterli karar verme yöntemleri ile otel seçimi kriterlerinin belirlenmesi ve en ideal otel seçimi: Ordu il merkezindeki 4 yıldızlı oteller üzerine bir uygulama, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(4): 1320-1335. Doi: 10.26677/Tr1010.2019.244
  • Akyurt, H. (2021). Otel işletmelerinde personel seçim kriterlerinin AHP yöntemi ile belirlenmesi: Ordu ili üzerine bir araştırma. Journal of Global Tourism and Technology Research, 2(2), 59-71.
  • Ayçin, E. (2019), Çok kriterli karar verme: bilgisayar uygulamalı çözümler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Benyoucef, L., Ding, H. & Xie, X. (2003). Supplier selection problem: selection criteria and methods. Institut National De Recherche En Informatique Et En Automatique, No: 4726, 1-38.
  • Bulğurcu, B. (2019). Çok nitelikli fayda teorisi ile CRITIC yöntem entegrasyonu: Akıllı teknoloji tercih örneği. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 1930-1957. Doi: 10.26466/opus.584123
  • Diakoulaki, D., Mavrotas, G., & Papayannakis, L. (1995), Determining objective weights in multiple criteria problems: the CRITIC method. Computers & Operations Research, 22, 763-770. Doi:10.1016/0305-0548(94)00059-H
  • Gökdemir, S., & Değer, E. (2020). Turist rehberi seçiminin analitik hiyerarşi süreci ile belirlenmesi: Tripadvisor örneği. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 8(2), 1510-1526. Doi:10.21325/jotags.2020.618
  • Hendiani, S. & Bagherpour, M. (2019). Development of sustainability index using Z-numbers: a new possibilistic hierarchical model in the context of Z-information, Probability Theory and Related Fields, 6077-6109. Doi:10.1007/ s10668-019-00464-8.
  • Kumar, A., Jain, V., & Kumar, S., (2014). A comprehensive environment friendly approach for supplier selection, Omega 42, 109–123, Doi: 10.1016/j.omega.2013.04.003.
  • Memari, A., Dargi, A., Akbari Jokar, MR., Ahmad, R., & Abdul Rahim, A.R. (2019). Sustainable supplier selection: A multi-criteria intuitionistic fuzzy TOPSIS method, Journal of Manufacturing Systems, 509–24. Doi:10.1016/j.jmsy.2018.11.002.
  • Nassimbeni, G., & Battain, F. (2003). Evaluation of supplier contribution to product development: fuzzy and neuro fuzzy based approaches. International Journal of Production Research, 41(13), 2933-2956. Doi:10.1080/0020754021000043967
  • Örgün, E. (2023). Yerel Restoran Seçim Sürecinde Swara Yöntemiyle Kriter Ağırlıklarının Belirlenmesi, Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel,6(1), 409-417. Doi: 10.33083/joghat.2023.272
  • Solunoğlu, A. (2022). Kapadokya bölgesi sıcak hava balon pilotu seçim sürecinde CRITIC ve MAIRCA yöntemlerinin kullanılması. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(1), 41-58. Doi:10.24010/soid. 863990
  • Şimşek, A., Çatır, O. & Ömürbek, N. (2015). Topsis ve Moora yöntemleri ile tedarikçi seçimi: turizm sektöründe bir uygulama. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(33), 133-161. Doi: 10.31795/baunsobed.645458
  • Turan, M. & Akyurt, H. (2021). Turizm yöneticilerinin ekoturizm algısının AHP yöntemi ile belirlenmesi: Giresun ili örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 660-678.
  • Weber, C., A., Current, J. & Desai, A. (2000). An optimization approach to determining the number of vendors to employ. Supply Chain Management: An International Journal, 5(2). 90-98. Doi:10.1108/13598540010320009
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm Ekonomisi, Turizm Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevcan Solunoğlu 0000-0001-6480-3337

Ali Solunoğlu 0000-0003-0232-8248

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ocak 2024
Kabul Tarihi 8 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Solunoğlu, S., & Solunoğlu, A. (2024). Tedarikçi seçim süreçlerinde çok kriterli karar verme yöntemlerinin kullanılması; otel işletmesinde bir uygulama. Tourism and Recreation, 6(2), 230-234. https://doi.org/10.53601/tourismandrecreation.1427116