Son 20 yıl içerisinde UNESCO Küresel Jeoparkları dünya genelinde jeoturizmin gelişimine bağlı olarak, ilgi odağı olmaya başlamışlardır. Jeoparklar, tanıtımlarına katkı sağlamak, ziyaretçilerin ilgisini arttırarak, tarım ve yerel gıda üretimi için yeni sürdürülebilir stratejiler geliştirmek amacıyla, GEOfood projesini başlatmışlardır. Bu proje sayesinde jeoparklar çekiciliklerine yerel gastronomik değerleri de eklemeye ve bunları jeolojik çekiciliklerle birlikte pazarlamaya başlamışlardır. Gastronomi, kültürel mirasın ayrılmaz bir bileşeni olarak, turistlerce önemli bir çekicilik unsuru olarak görülmekte ve yerel ekonomiye ve sürdürülebilirliğe katkı sağlamaktadır. Bu noktadan hareketle, bu çalışma Avrupa UNESCO Küresel Jeoparklarının web sitelerindeki gastronomiyle ilişkili içeriğin mevcut durumunu değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu konuda, literatürdeki boşluğu da gidermek amacıyla, nitel bir çalışma tasarlanmış ve amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen 21 Avrupa jeoparkının web sitelerinde yayınlanan görseller ve metinler üzerinde bir içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, jeoparkların gastronomiyle ilgili içeriklerinin yeterince zengin olmadığı ve bunların jeolojik mirasla ilişkilendirilerek geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Gastronominin yerel kültürlerin korunması, yaşatılması ve sunumunda oynadığı önemli rol göz önüne alındığında, Avrupa UNESCO Küresel Jeoparklarında jeoturizmin geliştirilmesi için jeolojik oluşumların yanı sıra kültürel ve özellikle gastronomik mirasın da bir çekicilik unsuru olarak değerlendirilmesinin faydalı olacağı sonucuna varılmıştır.
Gastronomi UNESCO Küresel Jeoparkları Jeoturizm Jeopark Web sitesi.
In the last 20 years, UNESCO Global Geoparks have become the center of attention due to the development of geotourism worldwide. Geoparks have initiated the GEOfood project to contribute to their promotion, increase visitors' interest, and develop new sustainable strategies for agriculture and local food production. Thanks to this project, geoparks have started to add local gastronomic values to their attractiveness and to market them together with geosites. Gastronomy constitutes an integral component of cultural heritage, serving as a significant point of interest for tourists and contributing to the local economy and sustainability. It is thus imperative for geopark websites to provide information about the geosites, establishing connections with the region's gastronomy. From this point of view, this study aims to evaluate the current state of gastronomic content on the websites of European UNESCO Global Geoparks. To address the gap in the existing literature on this topic, a qualitative study was designed, and a content analysis was carried out on the images and texts published on the websites of 21 European geoparks, selected with a purposive sampling method. The study findings indicate that the gastronomy-related content is not rich enough and needs to be developed, linking it with geological heritage. Given the significant role that gastronomy plays in the preservation, survival, and presentation of local cultures, it was concluded that it would be beneficial for the development of geotourism in European UNESCO Global Geoparks to consider cultural and especially gastronomic heritage as an attraction in addition to geological formations.
Gastronomy UNESCO Global Geoparks Geotourism Geopark Website
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası, Kültürel Miras Turizmi, Ziyaretçi ve İzleyici Çalışmaları, Turizm (Diğer), Yöresel Mutfaklar, Sürdürülebilir Gastronomi, Gastronomi Turizmi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.