Customer in contemporary times, social media is widely considered a communication tool among individuals. Users can interact not only with those they know but also with unfamiliar individuals, following people and pages based on their interests. As the importance of gastronomy grows, individuals follow those they perceive as experts in the field on social media platforms like Instagram. The posts shared by these chefs on their Instagram accounts can have an impact on both individuals and businesses. Michelin-starred restaurants are considered to represent the pinnacle of technical excellence in the gastronomic world and, thus, hold significant importance in the culinary field. This research aims to conduct a semiotic analysis of the dish visuals shared by Michelin-starred restaurant chefs on social media. The main objective is to uncover the messages conveyed through these visuals, specifically the meanings chefs intend to communicate through their posts. This study is significant in terms of directly analyzing the Instagram accounts of restaurant chefs and the semiotic analysis of their most-liked dishes. The research focuses on analyzing the most-liked dish posts from ten Michelin-starred chefs in Turkiye through semiotic and comment analysis. The findings suggest that these chefs aim to showcase their leadership in the field by presenting dishes that reflect their Michelin star status and technical expertise. The study examines the chefs' creativity and artistic approach to gastronomy through the materials, decorative plates, and colorful flowers used in the dishes, moving beyond the mere act of food presentation. Based on the results of both the semiotic and comment analysis, this research highlights the potential of semiotic analysis of social media data to offer new methodological approaches in the academic literature.
Günümüzde, sosyal medya insanlar arasında yaygın bir iletişim aracı olarak kabul edilmektedir. Kullanıcılar sadece tanıdıklarıyla değil, aynı zamanda tanımadıkları insanlarla da etkileşimde bulunabilmekte ve ilgi alanlarına göre kişileri ve sayfaları takip edebilmektedir. Gastronominin öneminin giderek artmasıyla birlikte, insanlar bu alanda yetkin olduğunu düşündükleri kişileri Instagram gibi sosyal medya platformlarında takip etmektedir. Söz konusu şeflerin Instagram hesaplarındaki paylaşımları, hem bireylerin hem de işletmelerin üzerinde etkili olabilmektedir. Michelin yıldızlı restoranlar, gastronomi alanında teknik açıdan üst düzeyde temsil edilen yerlerdir ve bu nedenle gastronomi dünyasında büyük öneme sahiptirler. Bu araştırmada gastronomi alanında üst düzey restoran kategorisine giren Michelin yıldızlı restoran şeflerinin sosyal medya üzerinden paylaştıkları tabak görsellerinin semiyotik analizinin yapılması amaçlanmıştır. Bu araştırmanın amacının, arka planında yatan ve çözülmesi amaçlanan temel problem Michelin yıldızlı restoran şeflerinin sosyal medyada paylaştıkları tabaklar ile görsele ait vermek istedikleri mesajın ne olduğunun açığa kavuşturulmaya çalışılmasıdır. Bu çalışma, restoran şeflerinin doğrudan kendi Instagram hesaplarının incelenmesi ve en fazla beğeni alan tabaklarının semiyotik analizinin yapılması bakımından önemlidir. Çalışma kapsamında Türkiye’de Michelin yıldızı almış on restoran şefinin Instagram’da en çok beğeni alan tabakları semiyotik analiz ve yorum analizine göre incelenmiştir. Çalışma sonucunda şeflerin Michelin yıldızı etiketini, profesyonel seviyede hazırladıkları tabaklar ile yansıtarak bu alandaki liderliklerini ortaya koymayı hedefledikleri sonucuna varılmaktadır. Paylaşılan tabaklarda yemek sunmaktan ziyade kullanılan malzemeler, dekoratif tabaklar, renkli çiçekler gibi unsurlar açısından şeflerin yaratıcılıkları ve gastronomi alanına sanatsal yaklaşımlarını gözler önüne incelenmiştir. Semiyotik analiz ve yorum analizi sonuçlarından hareketle ortaya koyulmuştur. Sosyal medya verilerinin semiyotik analiz yöntemiyle incelenmesi akademik alan yazın bağlamında yeni yöntemsel yaklaşımlar sunabilmesini sağlayabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gastronomik Trendler |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Tourism and Recreation tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisence ile lisanslanmaktadır.