Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 26 Sayı: 1, 1 - 26, 05.06.2024
https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1301358

Öz

Son yıllarda büyük bir ivme kazanan artırılmış gerçeklik teknolojisinin eğitimde kullanımıyla ilgili çalışmaların çoğaldığı görülmektedir. Bu araştırma ile, 2012-2022 yılları arasında ilkokul kademesinde artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanımını konu alan tez ve makalelerin belirlenen ölçütler doğrultusunda nasıl bir dağılım gösterdiğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak YÖK Ulusal Tez Merkezi, TR Dizin ve DergiPark’ta yapılan tarama sonucunda 11 tez ve 3 makale araştırmaya dahil edilmiştir. Bu doğrultuda belirlenen çalışmalar Excel programında hazırlanan “Tez/Makale İnceleme Formu” ile yayın yılı, yayın türü, sınıf düzeyi, ders, katılımcı sayısı, kullanılan yöntem, veri toplama aracı, elde edilen bulgular ve sonuçlar kategorilerine göre incelenmiştir. Buna göre en fazla sayıda araştırmanın 2022 ve 2019 yıllarında yapıldığı, en çok çalışmanın da yüksek lisans tezi olarak yer aldığı görülmüştür. Sınıf düzeyine bakıldığında en çok 4. sınıflarla çalışma yapıldığı ve Türkçe dersine yönelik araştırmaların çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir. Katılımcı sayıları bakımından 1-30 katılımcılı çalışmaların sayıca fazla olduğu belirlenmiştir. Nicel ve karma çalışmaların nitel çalışmalardan daha fazla tercih edildiği görülmüştür. Ayrıca artırılmış gerçeklik teknolojisinin en çok akademik başarıya etkisinin incelendiği, ölçek olarak en çok öntest-sontest kullanıldığı da yine bulgular arasındadır. Bunlarla birlikte ilkokul kademesine yönelik artırılmış gerçeklik teknolojisinin yer aldığı çok az sayıda çalışma yapıldığı, matematik konularına yeterince yer verilmediği ve ilkokulun ilk yıllarında somut işlem dönemindeki öğrencilerle neredeyse hiç çalışma yapılmadığı ulaşılan sonuçlar arasındadır. Bu sonuçlar göz önünde bulundurularak ileride yapılacak çalışmalar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akçayır, G. (2018). Artırılmış Gerçekliğin Eğitimde Etkisinin İncelenmesi: Meta-Analiz ve Sistematik Kaynak Taraması Araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akın, Ö. (2022). Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ile Düzenlenmiş Etkinliklerin 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Akademik Başarılarına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akkuş, İ., Güzel, Y. & Özhan, U. (2021). Content analysis of international publications on augmented reality in education: 2011-2019 period. SDU International Journal of Educational Studies, 8(1), 36 - 50. Doi: 10.33710/sduijes.774044
  • Altheide, D., & Schneider, C. (2013). Plugged-in research. Qualitative media analysis. SAGE Publications, Ltd, https://doi.org/10.4135/9781452270043
  • Altıok, S. (2020). Artırılmış gerçeklik destekli simetri öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına etkileri ve öğrenci görüşleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 177-200. DOI: 10.17943/etku.622871
  • Aydın, M. (2021). Artırılmış Gerçeklik Anlayışına Göre Hazırlanmış Bir Ders Kitabı Ünitesinin Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aydın, M. (2022). Programlama Öğretimi İçin Artırılmış Gerçeklik Tabanlı Editörün Geliştirilmesi, Programlama ve Transfer Becerilerine Etkisinin İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators and virtual environments, 6(4), 355-385
  • Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S. ve MacIntyre, B. (2001). Recent advances in augmented reality. IEEE Computer Graphics and Applications, 21(6), 34-47.
  • Bahadır, D. (2019). Using Web 3.0 Technologies For Teaching English to the Primary Level Students: A Study on Augmented Reality. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Istanbul University-Cerrahpaşa Institute Of Postgraduate Education.
  • Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. Open University Press.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Chong, Y., Sethi, D. K., Loh, C. H. Y., & Lateef, F. (2018). Going forward with pokemon go. Journal of emergencies, trauma, and shock, 11(4), 243.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174). DOI: 10.33907/turkjes.818899
  • Çetinkaya-Özdemir, E. (2019). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Artırılmış Gerçeklik Temelli Okuma Çalışmalarının Bazı Okuma Değişkenleri ve Derse Katılım Üzerindeki Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çiloğlu, T., Yılmaz, Ö., Yılmaz, A. & Karaoğlan-Yılmaz, F.G. (2021). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Konulu Makalelerin İncelenmesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 147-158.
  • Dikkartın-Övez, F. & Sezginsoy-Şeker, B. (2022). İlköğretimde artırılmış gerçeklik destekli disiplinler arası bir öğretim uygulaması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(1), 313-334. DOI: 10.25092/baunfbed.995624
  • Dikmen, M., & Bahadır, F., (2021). Artırılmış gerçekliğin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkisinin meta analizi. Ekev Akademi Dergisi, 25(85), 283-310.
  • Dilmen, İ. (2020). Fen Bilimleri Dersinde Artırılmış Gerçeklik Uygulamasının 21. Yüzyıl Becerilerine ve Temel Becerilere Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dunleavy, M., Dede, C., & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented reality simulations for teaching and learning. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 7-22. doi: 10.1007/s10956-008-9119-1
  • Durukan, Ü.G., Turan-Güntepe, E. & Dönmez-Usta, N. (2022) Evaluation of the Effectiveness of Augmented Reality-Based Teaching Material: The Solar System, International Journal of Human–Computer Interaction, DOI: 10.1080/10447318.2022.2121041
  • Ebadi, S., & Ashrafabadi, F. (2022). An exploration into the impact of augmented reality on EFL learners’ Reading comprehension. Education and Information Technologies, 27(7), 9745-9765.
  • Erdoğmuş, F. U. (2009). Research trends in ceit ms and phd. thesis in turkey: A content analysis. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Ersoy, H., Duman, E. & Öncü, S. (2016). Artırılmış Gerçeklik ile Motivasyon ve Başarı: Deneysel Bir Çalışma. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 5(1), 39-44 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/jitte/issue/25089/264804
  • Estapa, A., & Nadolny, L. (2015). The effect of an augmented reality enhanced mathematics lesson on student achievement and motivation. Journal of STEM education, 16(3). Front. Psychiatry 13:966080
  • Furió, D., González-Gancedo, S., Juan, M. C., Seguí, I., & Costa, M. (2013). The effects of the size and weight of a mobile device on an educational game. Computers & Education, 64, 24-41. doi: 10.1016/j.compedu.2012.12.015
  • Gavish, N., Gutiérrez, T., Webel, S., Rodríguez, J., Peveri, M., Bockholt, U. ve Tecchia, F. (2015). Evaluating virtual reality and augmented reality training for industrial maintenance and assembly tasks. Interactive Learning Environments, 23(6), 778-798.
  • Hepkul, A. (2002). Bir sosyal bilim araştırma yöntemi olarak içerik analizi. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 1-12. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/anadoluibfd/issue/48381/612689
  • Huang, H., & Liu, G. (2022). Evaluating students’ behavioral intention and system usability of augmented reality-aided distance design learning during the COVID-19 pandemic. Universal Access in the Information Society, 1-15.
  • İbili, E., & Şahin, S. (2013). Artırılmış gerçeklik ile interaktif 3d geometri kitabı yazılımın tasarımı ve geliştirilmesi: ARGE3D. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-8.
  • İzgi-Onbaşılı, Ü. (2018). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul Öğrencilerinin Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına Yönelik Tutumlarına ve Fen Motivasyonlarına Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 320-337. DOI: 10.12984/egeefd.390018
  • Jamal, I.M. (2022). Piano Teaching Mobile Application with Augmented Reality. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Kara, A. (2018). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Eğitimde Kullanılmasına Yönelik Araştırmaların İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaufmann, H., & Schmalstieg, D. (2003). Mathematics and geometry education with collaborative augmented reality. Computers & Graphics, 27(3), 339-345. doi: 10.1016/S0097-8493(03)00028-1 Keleş, F. & Yavuz, S. (2022). Eğitimde artırılmış gerçeklik ile ilgili araştırmalar üzerine bir içerik analizi. Anadolu Öğretmen Dergisi, 6 (2), 248-277 . DOI: 10.35346/aod.1159848
  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/susbid/issue/54983/727462
  • Koç, M. (2022). Fen Eğitiminde Artırılmış Gerçeklik ile İlgili Çalışmaların İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Manisa Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Korkmaz, E. (2021). Artırılmış Gerçekliğin Matematik Eğitiminde Kullanımı: Bir Meta-Sentez Çalışması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kruijff, E., Swan, J. E., & Feiner, S. (2010). Perceptual issues in augmented reality revisited. Paper presented at the 2010 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality.
  • Kucuk, S., Aydemir, M., Yildirim, G., Arpacik, O., & Goktas, Y. (2013). Educational technology research trends in Turkey from 1990 to 2011. Computers & Education, 68, 42-50. doi: 10.1016/j.compedu.2013.04.016
  • Küçük-Avcı, Ş., Çoklar, A. & İstanbullu, A. (2019). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 44(198), 149-182. 10.15390/EB.2019.7969
  • Mandı, M. (2021). İlkokul 4.Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerisini Geliştirmede Artırılmış Gerçeklik Destekli Dijital Öykü Kullanımı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mendez‐Lopez, M., Juan, M. C., Molla, R., & Fidalgo, C. (2022). Evaluation of an augmented reality application for learning neuroanatomy in psychology. Anatomical sciences education, 15(3), 535-551.
  • Orhan, E. & Değirmencioğlu, L. (2022). A New Approach in Turkish Music Instrument Training: Augmented Reality Technology, International Journal of Eurasian Education and Culture, 7(18), 1917-1967.
  • Özbek, F. (2018). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Dersinde Artırılmış Gerçeklik Uygulamasının Öğrencilerin Başarı ve Motivasyonlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özdemir, M. (2017). Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi ile Öğrenmeye Yönelik Deneysel Çalışmalar: Sistematik Bir İnceleme [Experimental Studies on Learning with Augmented Reality Technology: A Systematic Review]. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(2), 609-632.
  • Ozdemır, M., Sahın, C., Arcagok, S. & Demir, M. K. (2018). The Effect of Augmented Reality Applications in the Learning Process: A Meta-Analysis Study. Eurasian Journal of Educational Research, 18(74), 165-186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ejer/issue/42528/512469
  • Özdemir, M. (2020). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Kullanımı ve Tasarım İlkeleri Rehberliğinde Örnek Bir Uygulama. Güncel Öğrenme Teknolojileri ve Materyal Tasarımı (pp.137-190), Ankara: Pegem Akademi.
  • Palancı, A., & Turan, Z. (2021). How Does the Use of the Augmented Reality Technology in Mathematics Education Affect Learning Processes?: A Systematic Review. Uluslararası Eğitim Programları Ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 11(1), 89-110.
  • Pasareti, O., Hajdin, H., Matusaka, T., Jambori, A., Molnar, I., & Tucsanyi-Szabo, M. (2011). Augmented Reality in education. INFODIDACT 2011 Informatika Szakmódszertani Konferencia.
  • Patton, M.Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (Çeviri M. Bütün, S.B. Demir). Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Sun, K. T., & Chen, M. H. (2019). Utilizing free augmented reality app for learning geometry at elementary school in Taiwan: Take volumetric measurement of compound body for example. International Journal of Distance Education Technologies, 17(4), 36–53.https://doi.org/10.4018/IJDET.2019100103
  • Şahin, S. (2018). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul 2. Sınıf Öğrencilerinin Deyimleri Öğrenme Düzeylerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tan B-L, Guan FY, Leung IMW, Kee SY-M, Devilly OZ & Medalia A (2022). A gamified augmented reality vocational training program for adults with intellectual and developmental disabilities: A pilot study on acceptability and effectiveness.
  • Türel, Y. K. & Bayer, H. (2021). Türkiye’de Lisansüstü Tezlerde Artırılmış Gerçeklik Kullanımı Üzerine Araştırma Eğilimleri. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 195-214.
  • Türker, O. (2021). Eğitimde artırılmış gerçeklik teknolojisi üzerine yapılmış akademik tezlerin bibliyografik yöntemle incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 21-34. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.60703-820404
  • Türksoy, E. (2019). Artırılmış Gerçeklik ve Çevrim İçi Materyallerle Bütünleştirilen Öğretim Yöntemlerinin, Fen Dersindeki Başarı ve Kalıcılığa Etkisi: Karma Desen. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Usta, E., Korucu, A.T. & Yavuzarslan, İ.F. (2016). Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Teknolojilerinin Kullanımı: 2007-2016 Döneminde Türkiye’de Yapılan Araştırmaların İçerik Analizi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2) , 84-95. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/aleg/issue/24315/257672
  • Yıldırım, G. (2022). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının İlkokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersi Akademik Başarılarına, Tutumlarına ve Motivasyonlarına Etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. P. (2019). Trends of Augmented Reality Applications and Research Throughout the World: Meta-analysis of Theses, Articles and Papers. Eğitim ve Teknoloji, 1(1), 30-56. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/egitek/issue/46604/475881
  • Yılmaz, E.A., & Batdı, V. (2016). A Meta-Analytic and Thematic Comparative Analysis of the Integration of Augmented Reality Applications into Education. Education and Science, 41(188).
  • Yünkül, E. (2022). Using Virtual Reality in Primary Education: A Systematic Review. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 8(2), 177-193. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ekuad/issue/72435/1169299
Toplam 63 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Dilek Demir 0000-0002-2308-9090

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Muzaffer Özdemir 0000-0002-5490-238X

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, D., Şahin, Ç., & Özdemir, M. (2024). İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 1-26. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1301358
AMA Demir D, Şahin Ç, Özdemir M. İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Trakya University Journal of Social Science. Haziran 2024;26(1):1-26. doi:10.26468/trakyasobed.1301358
Chicago Demir, Dilek, Çavuş Şahin, ve Muzaffer Özdemir. “İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26, sy. 1 (Haziran 2024): 1-26. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1301358.
EndNote Demir D, Şahin Ç, Özdemir M (01 Haziran 2024) İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26 1 1–26.
IEEE D. Demir, Ç. Şahin, ve M. Özdemir, “İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ”, Trakya University Journal of Social Science, c. 26, sy. 1, ss. 1–26, 2024, doi: 10.26468/trakyasobed.1301358.
ISNAD Demir, Dilek vd. “İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 26/1 (Haziran 2024), 1-26. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.1301358.
JAMA Demir D, Şahin Ç, Özdemir M. İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Trakya University Journal of Social Science. 2024;26:1–26.
MLA Demir, Dilek vd. “İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 26, sy. 1, 2024, ss. 1-26, doi:10.26468/trakyasobed.1301358.
Vancouver Demir D, Şahin Ç, Özdemir M. İLKOKUL KADEMESİNDE YAPILMIŞ ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK ÇALIŞMALARININ İNCELENMESİ. Trakya University Journal of Social Science. 2024;26(1):1-26.
Resim

Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.