İnsanlar, duyguları ile var olan ve onları deneyimleyen sosyal varlıklardır. İşletmeler ise insanların etkileşimde bulunduğu olumlu ve olumsuz davranışların sergilediği sosyal ortamlardır. Özellikle bu alanlarda rekabetin yoğun yaşanması, performansa dayalı karşılaştırmaların etkin olması ve sosyal statüyü artırma isteği gibi durumlar çalışanlar arasında kıskançlık, öfke, sempati gibi sosyal duyguların oluşmasına neden olabilmekte veya insanlık tarihi kadar eski ama araştırmalara yeni konu olan schadenfreude’yi de ortaya çıkarabilmektedir. Başkasının talihsizliğine sevinme anlamına gelen schadenfreude, birçok araştırmacı tarafından ahlaki açıdan tartışmalı ve olumsuz olarak değerlendirilmektedir. Diğer araştırmacılar ise deneyimleyen kişiyi duygusal anlamda tatmin ettiği için olumlu olarak kabul etmiştir. Bu tartışmalar ışığında psikoloji, sosyal psikoloji ve sosyoloji alanında çalışmalar yürütülmüştür. Ancak iş yaşamı schadenfreude’nin ortaya çıkması için en uygun ortamlar olmasına rağmen bu kavram örgütsel davranış alanında yeterince ilgi görmemiştir. Doküman analizi yöntemine dayalı olarak yürütülen bu çalışma, schadenfreude kavramının daha iyi anlaşılması sağlamak ve örgütsel davranış alanında çalışılması gereken bir kavram olduğunu vurgulamak amacıyla hazırlanmıştır. İlerleyen süreçlerde bu alanda çalışmak isteyen araştırmacılara yol göstermesi açısından özgün nitelikte ve alana katkı sunan önemli bir çalışmadır.
People are social beings who exist with their emotions and experience them. Businesses are social environments where people interact and exhibit positive and negative behaviours. Especially in these areas, situations such as intense competition, the effectiveness of performance-based comparisons and the desire to increase social status can cause social emotions such as jealousy, anger, sympathy among employees or they can also reveal schadenfreude, which is as old as human history but is a new subject of research. Schadenfreude, which means rejoicing at someone else's misfortune, is considered morally controversial and negative by many researchers. Other researchers, on the other hand, have accepted it as positive because it satisfies the experiencer emotionally. In the light of these discussions, studies have been carried out in the fields of psychology, social psychology and sociology. However, although work life is the most suitable environment for the emergence of schadenfreude, this concept has not received enough attention in the field of organisational behaviour. This study, conducted based on document analysis method, was prepared to provide a better understanding of the concept of schadenfreude and to emphasise that it is a concept that should be studied in the field of organisational behaviour. It is a unique and important study that contributes to the field in terms of guiding researchers who want to work in this field in the future.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Örgütsel Davranış |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 2 |