ETKİLEŞİMLİ KİTAP OKUMA YÖNTEMİNİN ANASINIFINA DEVAM ÇOCUKLARIN SESBİLGİSEL FARKINDALIKLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2023,
, 1992 - 2005, 26.09.2023
Nardane Ece Bülbül
,
Selmin Çuhadar
Öz
Bu araştırma, anasınıfına devam eden 4-5 yaş grubu çocukların sesbilgisel farkındalık becerileri üzerinde “etkileşimli kitap okuma programının” etkililiğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında Edirne’de okul öncesi eğitime devam eden toplam 27 tipik gelişim gösteren çocuk oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Kargın vd. (2015) tarafından geliştirilen Anasınıfı Çocuklarına Yönelik Erken Okuryazarlık Testi (EROT) Sesbilgisel Farkındalık alt testi kullanılmıştır. Etkileşimli yöntemi araştırmanın bağımsız değişkenini oluşturmakta iken sesbilgisel farkındalık becerileri ise bağımsız değişkenini oluşturmaktadır.
Kaynakça
- Akdal, D., & Kargın, T. (2019). Sesbilgisel farkındalık becerilerini desteklemeye yönelik sesfar müdahale programının etkililiğinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 27(6), 2609-2622. doi:10.24106/kefdergi.3459
- Akoğlu, G., Ergül, C., & Duman, Y. (2014). Etkileşimli Kitap Okuma: Korunmaya Muhtaç Çocukların Alıcı ve İfade Edici Dil Becerilerine Etkileri. İlköğretim Online, 13(2), 622-639.
- Altınkaynak, Ö. Ş. (2019). Okul Öncesi Dönemde Erken Okuryazarlık Becerilerinin Gelişimi. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 37-49.
- Anthony, J. L., & Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14(5), 255 – 259.
- Arnold, D. H., Lonigan, C. J., Whitehurst, G. J., & Epstein, J. N. (1994). Accelerating language development through picture-book reading. Journal of Educational Psychology, 86(2), 235-243.
- Bennett, K. K., Weigel, D. J., & Martin, S. S. (2002). Children’s acquisition of early literacy skills: Examining family contributions. Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 295-317.
- Breit-Smith, A., Busch, D. J., Dinnesen, S., & Guo, Y. (2017). Interactive Book Reading With Expository Science Texts in Preschool Special Education Classrooms. Teaching Exceptional Children, 49(3), 185 –193.
- Brown, C. S. (2014). Language and literacy development in the early years: Foundational skills that support emergent readers. Language and Literacy Spectrum, 24, 35-49.
- Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Cabell, S. Q., Breit-Smith, A., Fazal, Z., Turnbull, K. P., Justice, L. M., & Kaderavek, J. N. (2015). Emergent Literacy: Lessons for Success. Plural Publishing, Inc.
- Castles, A., Wilson, K., & Coltheart, M. (2011). Early orthographic influences on phonemic awareness tasks: Evidence from a preschool training study. Journal of Experimental Child Psychology, 108(1), 203-210.