MÜHENDİSLİK TASARIMA DAYALI STEM EĞİTİMİNİN OKULÖNCESİ ÖĞRENCİLERİN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİNE ETKİSİ
Yıl 2022,
, 34 - 56, 26.01.2022
Zeynep Didar Öztürk
Sinan Çınar
Öz
Bu çalışmanın amacı mühendislik tasarıma dayalı STEM eğitiminin okul öncesi eğitim gören çocukların problem çözme becerileri üzerine etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırma yöntemi olarak durum çalışması yöntem türlerinden biri olan açıklayıcı durum çalışması yöntemi benimsenmiştir. Çalışma gurubu olasılığa dayalı olmayan (yargısal) örneklem seçim yöntemi esas alınarak belirlenmiş ve bir devlet okulunda görev yapan iki okul öncesi öğretmen ve onların öğrencileri ve velilerden oluşturmuştur. Nicel verileri toplama aracı olarak Oğuz ve Akyol (2015) tarafından geliştirilmiş olan ‘‘5-7 Yaş Çocuklar İçin Problem Çözme Becerisi Ölçeği’’ kullanılırken nitel verileri toplamak için ise öğretmen ve velilerle yarı yapılandırılmış mülakat yürütülmüştür. Elde edilen bulgulara göre mühendislik tasarıma dayalı STEM eğitimin okul öncesi çocukların problem çözme becerilerinin gelişimine önemli katkısının olduğu tespit edilmiştir. Diğer taraftan ailelerin de STEM etkinliklerine katılmaları çocukların problem çözme becerilerinin gelişimi açısından oldukça faydalı olacağından ailelerin de yer aldığı bir araştırma yürütülebilinir.
Kaynakça
- Açıkgöz, K. (2006). Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş Yayınları.
- Akçay, B. (2019). STEM etkinliklerinin anaokulunu devam eden 6 yaş çocukların problem çözme becerilerine etkisi (YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversistesi, İstanbul.
- Akdağ, F. T., & Güneş, T. (2017). Science high school students and teachers’ opinions about The STEM Applications on the subject of energy. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1643-1656.
- Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: “Günümüz modası mı yoksa gereksinim mi?”. İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi.
- Aydoğan, Y., & Ömeroğlu, E. (2004). Erken çocukluk döneminde genel problem çözme becerilerinin kazandırılması. OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı 2, s. 458-468, Kuşadası.
- Bagiati, A. (2011). Early engineering: A developmentally appropriate curriculum for young children. (Unpuhlised Doctoral dissertation). (Erişim Tarihi: 12/12.2020) https://docs.lib.purdue.edu/dissertations/AAI3512219/’den alınmıştır.
- Bagiati, A., & Evangelou, D. (2015). Engineering curriculum in the preschool classroom: the teacher's experience. European Early Childhood Education Research Journal, 23(1), 112-128.
- Balat, G. U., & Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönemde STEM yaklaşımı. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(42), 337-348.
- Başaran. M. (2018). Okul öncesi eğitimde STEM yaklaşımının uygulanabilirliği üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış Doktora tezi) Gaziantep Üniversitesi, Gazinatep.
- Çakır Z, Yalçın A. S., & Yalçın, P. (2020). Montessori Yaklaşımı Temelli STEM Etkinliklerinin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimlerine Etkisi, Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 8(1), 18 – 45.
- Cooper, R., & Carol H. (2013). Problem Solving and Creativity and Design: What Influence Do They Have on Girls' Interest in STEM Subject Areas?. American Journal of Engineering Education, 4(1), 27-38.
- Cinar, S. (2019). Integration of engineering design in early education: How to achieve it. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(4), 520-534.
- Çınar, S., & Güldemir, S. (2017, Nisan). Fen Bilimleri Öğretmenleri Ve Ortaokul Öğrencilerinin Stem Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Uluslar Arası Eğitimde Araştırmalar Kongresi’nde sunulan bildiri, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
- Çiftçi, M. (2018). Geliştirilen stem etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin bilimsel yaratıcılık düzeylerine, STEM disiplinlerini anlamalarına ve STEM mesleklerini fark etmelerine etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
- Elkin, M., Sullivan, A., & Bers, M. U. (2018). Books, Butterflies, and ‘Bots: Integrating Engineering and Robotics into Early Childhood Curricula. In L. English & T. Moore (Eds.), Early engineering learning (pp. 225-248). Singapore: Springer.
- English, L. D. (2018). Early engineering: An introduction to young children’s potential. In L. English & T. Moore (Eds.), Early Engineering Learning (pp. 1-8). Singapore: Springer.
- Güldemir S. (2019). Okul öncesi eğitiminde stem etkinliklerinin yaratıcılığa etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
- Güler, H. & Taş, E. (2020). Thematic content analysis for pre-school science education research areas in Turkey. Journal of Computer and Education Research, 8 (15), 323-343. DOI:10.18009/jcer.683041
- Günşen, G., Uyanık, G., & Akman, B. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM semantik algılarının ve STEM yaklaşımına yönelik düşüncelerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 2173-2186.
- Hudson, P., English, L. D., Dawes, L., & Macri, J. (2012). Contextualizing a university-school STEM education collaboration: Distributed and self-activated leadership for project outcomes. Educational Management Administration & Leadership, 40(6), 772-785.
- Kallery, M., & Psillos, D. (2002). What happens in the early years science classroom? The reality of teachers' curriculum implementation activities. European Early Childhood Education Research Journal, 10(2), 49–61.
- Konan, N. (2013). Relationship between locus of control and problem-solving skills of high school administrators. International J. Soc. Sci. & Education, 3(3), 786-794.
Massachusetts Department of Education (MDOE). (2006). Massachusetts science and technology / engineering curriculum framework. (Erilim Tarihi: 23/04/2020)
http://www.doe.mass.edu/frameworks/scitech/1006.pdf’den alınmıştır.
- MEB. (2016). STEM eğitim raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (YEĞİTEK). Ankara.
- Moore, T. J., Tank, K. M., & English, L. (2018). Engineering in the early grades: Harnessing children’s natural ways of thinking. In L. English & T. Moore (Eds.), Early engineering learning (pp. 9-18). Singapore: Springer. NAE, (2010). (Erişim Tarihi: 10/9/2020) https://www.nap.edu/download/21739.asp.on 03.05.2017’den alınmıştır.
- NAE, (2009). Engineering in K-12 education: understanding the status and improving the prospects. Katehi, L., Pearson, G., & Feder, M. (Eds.), Washington: National Academies Press
- NRC, (2009). Successful K-12 STEM Education: Identifying Effective Approaches İn Science, Technology, Engineering and Mathematics. Washington The National Academic Press. 21, 56-76.
- Oğuz, V., & Akyol, A. K. (2015). Problem çözme becerisi ölçeği (PÇBÖ) Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cukurova University Faculty of Education Journal, 44(1), 105-122.
- Pantoya, M. L., Aguirre-Munoz, Z., & Hunt, E. M. (2015). Developing an Engineering Identity in Early Childhood. American Journal of Engineering Education, 6(2), 61-68.
- Park, H. B., Kamcev, J., Robeson, L. M., Elimelech, M., & Freeman, B. D. (2017). Maximizing the right stuff: The trade-off between membrane permeability and selectivity. Science, 356(6343).
- Park, D., Park, M., & Bates, A. (2018). Exploring young children’s understanding about the concept of volume through engineering design in a STEM activity: A case study. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(2), 275-294.
- Polat, Ö., & Bardak, M. (2019). Erken çocukluk döneminde STEM yaklaşımı. International Journal of Social Science Research, 8(2) , 18-41.
- Robertson, S. I. (2001). Problem solving. Psychology Press. (Erişim Tarihi: 09/02/2019) https://doi.org/10.4324/9780203457955’den alınmıştır.
- Saçkes, M., Akman, B., & Trundle, K. C. (2012). A science methods course for early childhood teachers: a model for undergraduate pre-service teacher education. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 6(2),1-26.
- Şanlı, N. (2005). Çocukların problem çözme becerisini geliştirmek için. Çoluk Çocuk Dergisi, 1(52); 20-21.
- Sawangmek, S. (2019) Trends and Issues on STEM and STEAM Education in Early Childhood. Képzés És Gyakorlat: Traınıng And Practıce, 17 (3-4). 97-106.
- Soros, P., Ponkham, K., & Ekkapim, S. (2018, January). The results of STEM education methods for enhancing critical thinking and problem solving skill in physics the 10th grade level. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1923, No. 1, p. 030045). AIP Publishing LLC.
- Soylu, Ş. (2016). STEM education in early childhood in Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 6(1), 38─47.
Sönmez, V. (2008). Öğretim ilke ve yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Stake, R. R. (2005). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (Third edition). London: Sage
- Stieff, M., Dixon, B. L., Ryu, M., Kumi, B. C., & Hegarty, M. (2014). Strategy training eliminates sex differences in spatial problem solving in a stem domain. Journal of Educational Psychology, 106(2), 390–402.
- Theiken, J. (2012). Engineering- based problem solving strategies in AP calculus: An investigation into high school student performance on related rate free- response problems (Unpublished Doctoral Dissertation). (Erişim Tarihi: 03/03/2019) https://repository.asu.edu/attachments/93977/content//tmp/package-Tw58kM/Thieken_asu_0010E_12017.pdf’den alınmıştır.
- Tippett, C. D., & Todd M. M. (2017). Findings from a pre-kindergarten classroom: making the case for STEM in early childhood education. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(1), 67-86.
- Uğraş, M., & Genç, Z. (2018). Preschool teacher candidates' views about STEM education. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 724-744.
- Uğraş, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin STEM uygulamalarına yönelik görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 39-54.