Bilgi ve İletişim Teknolojileri, insan yaşamını derinden değiştirmiştir. Öte yandan, herkesin gelişen bu teknolojilere erişmek ve kullanmak adına yeterince şanslı olmadığı da görülmektedir. Bu anlamda insanlık sadece teknolojik gelişmelere değil, aynı zamanda dijital bölünmelere de tanık olmaktadır. Literatür, dijital uçurumun (ya da bölünmenin), cinsiyet, yaşanılan yer, sosyo-ekonomik durum veya eğitim geçmişi gibi faktörlere bağlı olarak çeşitlendiğini göstermektedir. Bu çalışma, lise öğrencilerinin (n = 412) kitap ve bilgisayarlara karşı tutumlarını karşılaştırarak kırsal alan bağlamında dijital bölünme konusuna odaklanmaktadır. Teknolojiler ışığında, kırsal alanlardaki dijital bölünmeyle halihazırda dezavantajlı duruma gelen öğrencilerin bilgisayarlarla daha iyi öğrenenler olup olmayacağı konusunda önemli tartışmalar sürmektedir. Çalışmanın very kaynağı olan ölçek üç bölümden oluşmaktadır; (i) demografik bilgiler, (ii) bilgisayarlara (21 maddeye) ve kitaplara (21 maddeden), karşı ayrı ayrı tutum soruları (toplam 42 maddeden), (iii) kitaplara göre bilgisayarlardaki tercihlere ilişkin 17 madde. Erişilebilir örnekleme yöntemiyle toplanan veriler analiz edilmiş ve öğrenme etkinlikleri için kitaplara, eğlence amaçlı etkinlikler için ise bilgisayarlara yönelme olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet (erkek - kadın), kayıtlı okul türü (düz veya meslek), evde kütüphane veya kişisel bilgisayar sahibi olma ve yaşadığı yer (köylere karşı ilçe merkezi) kırsal alandaki tutumlara yönelik diğer değişkenler olarak çalışmada incelenmiştir.
Information and Communication Technologies have altered human lives from the deep inside. On the other hand, not everyone is fortunate enough to access and utilize technologies like others. In that sense, humanity has witnessed not only technological advancements but also digital divides. The literature discusses that digital divide varies in accordance with the location of living, gender, socio-economic or educational background, and so forth. This study focuses on digital divide issue in rural area context by comparing attitudes of high school students (n=412) toward books and computers. In the light of technologies, people have initiated a discussion on whether students will be better learners with computers where the digital divide will make rural area students at disadvantaged. The survey included (i) demographics, (ii) the same attitude sentences toward computers (21 items) and books (21 items), separately (42 items in total), (iii) 17 items on preferences computers over books or vice versa. The convenience sampling collected data was analyzed and resulted several such as a tendency toward books for learning activities whereas a tendency toward computers for leisure. Gender (male vs. female), type of school enrolled (regular versus vocational), having a library or a personal computer at home, and location of living (county center versus village) were considered as other variables toward attitudes in a rural area context.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 |