Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 138 - 151, 31.01.2019
https://doi.org/10.24315/tred.469584

Öz

Bu araştırmanın amacı 2018 yılında güncellenen fen bilimleri dersi öğretim
programında bulunan kazanımların, programda belirlenmiş olan özel amaçlar ve
alana özgü beceriler açısından incelenmesidir. İncelemenin yapılabilmesi için
öncelikle öğretim programındaki özel amaçlar ve alana özgü beceriler altında
bulunan hedefler listelenmiş, bu hedeflere kısaca tema adı verilmiş, ardından
kazanımlar incelenerek hangi kazanımın hangi temaya yönelik olduğu belirlenmiş
ve bu bulgular yorumlanmıştır. Programda bulunan 302 kazanım belirlenen 13
temaya 339 kez yerleşmiştir. Bulgular, kazanımların bilimsel süreç becerileri,
bilgi ve yaşam becerileri ağırlıklı davranışlar içerdiğini göstermektedir.
Diğer yandan, programın özel amaçları arasında bulunan sorumluluk, güvenlik
bilinci, sosyobilimsel konular ve kariyer bilinci gibi birçok hedefin,
kazanımlar arasında yeteri kadar yer bulamadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Brush, S. G. (1989). History of science and science education. Interchange, 20(2), 60-70.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Fouad, K. E., Masters, H., & Akerson, V. L. (2015). Using history of science to teach nature of science to elementary students. Science & Education, 24(9-10), 1103-1140.
  • Fraenkel, J. R, Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (eight edition). New York: McGraw-Hill.
  • Howe, E. M. (2009). Henry David Thoreau, forest succession & the nature of science: a method for curriculum development. The American Biology Teacher, 71(7), 397-404.
  • Kim, S. Y., & Irving, K. E. (2010). History of science as an instructional context: Student learning in genetics and nature of science. Science & Education, 19(2), 187-215.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547-552.
  • Lederman, N. G. (1998). The state of science education: subject matter without context. The Electronic Journal of Science Education, 3(2). Online Erişim: http://unr. edu/homepage/jcannon/ejse/lederman. html.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S.K: Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, 2 (pp. 831-879). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Martin, D. J. (2012). Elementary science methods: A constructivist approach. Cengage Learning.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı], (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Morrison, J. S. (2006). Attributes of STEM education: The students, the academy, the classroom. TIES STEM Education Monograph Series. Baltimore: Teaching Institute for Excellence in STEM.
  • NRC [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
  • NSTA [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of research in science teaching, 41(5), 513-536.
  • Sandall, B. R. (2003). Elementary science: Where are we now?. Journal of Elementary Science Education, 13-30.
  • Seker, H., & Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55-89.
  • Sönmez, V. (2008). Bilim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 89-101.
  • Tanrıverdi, B. (2010). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Taşar, M. F. (2003). Teaching history and the nature of science in science teacher education programs. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42.
  • Topcu, M. S., Muğaloğlu, E. Z., & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(6), 1-22.
  • Turgut, H. (2007). Scientific literacy for all. Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 233-256.

The investigations of science curriculum acquisitions in terms of Special Purposes and Field-Specific Skills

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 138 - 151, 31.01.2019
https://doi.org/10.24315/tred.469584

Öz

The purpose of this research is to examine the learning acquisitions of the science curriculum which was updated in 2018, in terms of the special aims and field-specific skills of the program. In order to be able to conduct the examination, firstly the objectives under the special aims and field-specific skills of the curriculum are listed. These goals are briefly called the themes and then the learning acquisitions are examined, the results are determined and findings are interpreted. 302 learning acquisitions in the program were placed 339 times to 13 determined themes. Findings showed that learning acquisitions are mostly based on scientific process skills, knowledge and life skills. On the other hand, it has been found out that many objectives, such as responsibility, safety awareness, socioscientific issues, and career awareness, which are among the specific objectives of the program, don't have enough place within learning acquisitions.

Kaynakça

  • Brush, S. G. (1989). History of science and science education. Interchange, 20(2), 60-70.
  • Bybee, R. W. (2010). What is STEM education?. Science, 329(5995), 996-996.
  • Fouad, K. E., Masters, H., & Akerson, V. L. (2015). Using history of science to teach nature of science to elementary students. Science & Education, 24(9-10), 1103-1140.
  • Fraenkel, J. R, Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (eight edition). New York: McGraw-Hill.
  • Howe, E. M. (2009). Henry David Thoreau, forest succession & the nature of science: a method for curriculum development. The American Biology Teacher, 71(7), 397-404.
  • Kim, S. Y., & Irving, K. E. (2010). History of science as an instructional context: Student learning in genetics and nature of science. Science & Education, 19(2), 187-215.
  • Land, M. H. (2013). Full STEAM ahead: The benefits of integrating the arts into STEM. Procedia Computer Science, 20, 547-552.
  • Lederman, N. G. (1998). The state of science education: subject matter without context. The Electronic Journal of Science Education, 3(2). Online Erişim: http://unr. edu/homepage/jcannon/ejse/lederman. html.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S.K: Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, 2 (pp. 831-879). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Martin, D. J. (2012). Elementary science methods: A constructivist approach. Cengage Learning.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı], (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • MEB [Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı], (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Morrison, J. S. (2006). Attributes of STEM education: The students, the academy, the classroom. TIES STEM Education Monograph Series. Baltimore: Teaching Institute for Excellence in STEM.
  • NRC [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
  • NSTA [National Research Council]. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of research in science teaching, 41(5), 513-536.
  • Sandall, B. R. (2003). Elementary science: Where are we now?. Journal of Elementary Science Education, 13-30.
  • Seker, H., & Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55-89.
  • Sönmez, V. (2008). Bilim felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tan, M. & Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 89-101.
  • Tanrıverdi, B. (2010). Sürdürülebilir çevre eğitimi açısından ilköğretim programlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(151).
  • Taşar, M. F. (2003). Teaching history and the nature of science in science teacher education programs. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 30-42.
  • Topcu, M. S., Muğaloğlu, E. Z., & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(6), 1-22.
  • Turgut, H. (2007). Scientific literacy for all. Journal of Faculty of Educational Sciences, 40(2), 233-256.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Özcan 0000-0002-4210-7733

Hakkı İlker Koştur 0000-0001-8557-4385

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özcan, H., & Koştur, H. İ. (2019). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Kazanımlarının Özel Amaçlar ve Alana Özgü Beceriler Bakımından İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(1), 138-151. https://doi.org/10.24315/tred.469584

Cited By