Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilimin Doğası Kapsamında Gözlem: Meteoroloji Gözlem Etkinliği Örneği

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 366 - 379, 31.05.2019
https://doi.org/10.24315/tred.484183

Öz

Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen
adaylarının gözlem yapmalarını ve yaptıkları gözlemler aracılığıyla hava
durumuna ve bilimsel bilginin niteliklerine ilişkin çıkarımlarda bulunmalarını
sağlamaktır. Nitel verilerden oluşan çalışma, durum araştırması desenine göre
dizayn edilmiştir. Çalışma süreci 2017-2018 bahar döneminde fen bilgisi eğitimi
anabilim dalı 4. sınıfında öğrenim görmekte olan ve astronomi dersine devam
eden 64 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Araştırma verileri
yarı-yapılandırılmış görüşme formu ve doküman aracılığıyla toplanmıştır. Veri
analiz sürecinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına
göre, öğretmen adaylarının gözlem etkinliği süreci öncesinde günlük yaşamda
karşılaştıkları ve gözlemledikleri olayları bilimsel açıdan değerlendirme
noktasında eksiklik yaşadıkları görülmüştür. Etkinlik süreci sonrasında ise
öğretmen adaylarının gözlemledikleri olayları eleştirel olarak değerlendirmeye
ve bilimin doğasına ilişkin niteliklere odaklanarak açıklamaya başladıkları
görülmüştür.

Kaynakça

  • Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436.Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers' conceptions of nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.Akoğlu, A. (2005). Popüler bilim yayıncılığı ve gökyüzü gözlem etkinlikleri. Journal of İstanbul Kültür University, 2, 1-4.Albe, V. (2008). When scientific knowledge, daily life experience, epistemological and social considerations intersect: Students’ argumentation in group discussions on a socio-scientific issue. Research in Science Education, 38(1), 67-90.Ayan, D. (2007). Astronomik düzenlilikten sosyo-matematik uylaşıma takvim. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, 9(1-2), 215-246.Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson Education.Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: SageKimball, M. E. (1967). Understanding the nature of science: A comparison of scientists and science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 5(2), 110-120.Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.Lederman, N. G., Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.Lederman, N. G. (2013). Nature of science: Past, present, and future. In Handbook of research on science education (pp. 845-894). Routledge.Lightman, A. (1999). Yıldızların zamanı. (M. Alev, Çev.) İstanbul: Pro-Mat Basım Yayın.Nokes, J. D. (2008). The observation/inference chart: Improving students' abilities to make inferences while reading nontraditional texts. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(7), 538-546.Noor, K. B. M. (2008). Case study: A strategic research methodology. American Journal of Applied Sciences, 5(11), 1602-1604.Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645.Sever, R. (2005). Coğrafya öğretim programlarında doğal mevsim kavramı. Doğu Coğrafya Dergisi, 13, 117-134.Sümbüllü, Y. Z. (2008). Halk meterolojisi ekseninde bir melheme örneği. Electronic Turkish Studies, 3(7), 782-811.Şener, H. T., Demirhan, U., & Kalyoncu, K. G. (2005). Çıplak gözle astronomi gözlemleri. Journal of İstanbul Kültür University, 3, 39-51.
Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 2, 366 - 379, 31.05.2019
https://doi.org/10.24315/tred.484183

Öz

Kaynakça

  • Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436.Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers' conceptions of nature of science: a critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.Akoğlu, A. (2005). Popüler bilim yayıncılığı ve gökyüzü gözlem etkinlikleri. Journal of İstanbul Kültür University, 2, 1-4.Albe, V. (2008). When scientific knowledge, daily life experience, epistemological and social considerations intersect: Students’ argumentation in group discussions on a socio-scientific issue. Research in Science Education, 38(1), 67-90.Ayan, D. (2007). Astronomik düzenlilikten sosyo-matematik uylaşıma takvim. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, 9(1-2), 215-246.Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. New York: Routledge.Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson Education.Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: SageKimball, M. E. (1967). Understanding the nature of science: A comparison of scientists and science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 5(2), 110-120.Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. Thousand Oaks, CA: Sage.Lederman, N. G., Abd‐El‐Khalick, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire: Toward valid and meaningful assessment of learners' conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39(6), 497-521.Lederman, N. G. (2013). Nature of science: Past, present, and future. In Handbook of research on science education (pp. 845-894). Routledge.Lightman, A. (1999). Yıldızların zamanı. (M. Alev, Çev.) İstanbul: Pro-Mat Basım Yayın.Nokes, J. D. (2008). The observation/inference chart: Improving students' abilities to make inferences while reading nontraditional texts. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(7), 538-546.Noor, K. B. M. (2008). Case study: A strategic research methodology. American Journal of Applied Sciences, 5(11), 1602-1604.Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645.Sever, R. (2005). Coğrafya öğretim programlarında doğal mevsim kavramı. Doğu Coğrafya Dergisi, 13, 117-134.Sümbüllü, Y. Z. (2008). Halk meterolojisi ekseninde bir melheme örneği. Electronic Turkish Studies, 3(7), 782-811.Şener, H. T., Demirhan, U., & Kalyoncu, K. G. (2005). Çıplak gözle astronomi gözlemleri. Journal of İstanbul Kültür University, 3, 39-51.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşah Uluay 0000-0002-6365-5122

Nihat Arıkan 0000-0001-8028-3132

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uluay, G., & Arıkan, N. (2019). Bilimin Doğası Kapsamında Gözlem: Meteoroloji Gözlem Etkinliği Örneği. Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 366-379. https://doi.org/10.24315/tred.484183