Bu araştırma, özel eğitim sınıflarında görev
yapan öğretmenlerin psikolojik iyi oluş ve tükenmişlik düzeylerini çeşitli
değişkenler açısından incelemeyi ve mental iyi oluş ile tükenmişlik alt
boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu çeşitli kademelerdeki okullarda bulunan özel eğitim sınıflarında görev
yapan 188 öğretmen oluşturmuştur. İlişkisel tarama modeli kullanılan bu
araştırmada, veri toplama araçları olarak Warwick Edinburg Mental İyi Oluş
Ölçeği, Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır.
Gruplar arası karşılaştırmalarda Mann-Whitney U testi ve tek yönlü varyans
analizi, gruplararası farklılığı belirlemek için ise F istatistiği
kullanılmıştır. Katılımcıların psikolojik iyi oluş düzeylerinin tükenmişlik
düzeylerini yordamadaki gücünün belirlenmesinde basit regresyon analizi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; kadrolu öğretmenlerin ücretli öğretmenlere,
lise grubuyla çalışan öğretmenlerin diğer öğretmenlere göre duyarsızlaşmaya
bağlı tükenmişliklerinin daha yüksek olduğu; tükenmişlik alt boyutlarından
duyarsızlaşma ve duygusal tükenme ile psikolojik iyi oluş arasında negatif
yönlü, kişisel başarı ile psikolojik iyi oluş arasında ise pozitif yönlü
anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Psikolojik iyi oluş tükenmişlik duygusal tükenme duyarsızlaşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |