Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN EĞİTİMİNE YÖNELİK EBEVEYN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 3, 1431 - 1443, 27.09.2021
https://doi.org/10.24315/tred.852592

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların ebeveynlerinin fen eğitimine yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu araştırma tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi dönemde çocuğu olan 100 ebeveyn oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yönteminden kartopu (zincirleme) örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Ebeveynlerinin Fen Eğitimine Yönelik Görüşlerini Belirleme Anketi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde çoktan seçmeli anket soruları frekans ve yüzde olarak; açık uçlu kısa yanıtlı sorular ise betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda; ebeveynler bilimi genel olarak araştırma, yenilik, bilgi, deney ve gerçeklik olarak tanımlamışlardır. Ebeveynlerin neredeyse tamamı okul öncesi dönemde fen eğitimini gerekli olduğunu belirtmişlerdir. Ebeveynlerin çoğunluğu evde ve okulda yapılan fen etkinliği olarak en fazla deney yaptıklarını belirtmişlerdir. Ebeveynlerin yarısından fazlasının okulda yapılan fen etkinliklerini yeterli buldukları belirlenmiştir. Bazı ebeveynlerin de okulda yapılan fen etkinliklerini çeşitli nedenlerden dolayı yeterli bulmadıkları ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Adler, A. (2000). Çocuk Eğitimi. (Çeviren: Kamuran Şipal), Cem Yayınları, İstanbul.
  • Akcanca, N., Gürler, s. A., & Alkan, H. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Caucasian journal of science, 4(1), 1-19.
  • Aktaş-Arnas, Y. (2002). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6(7), 1-6.
  • Alisinanoğlu, F., Özbey, S., & Kahveci, G. (2015). Okul öncesinde fen eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Aslan, O., Şenel-Zor, T., & Tamkavas-Cicim, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine yönelik görüşlerinin ve hizmetiçi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Journal of International Social Research, 8(40), 519-530.
  • Atal, D., & Usluel, Y. K. (2011). İlköğretim öğrencilerinin okul içinde ve dışında teknoloji kullanımları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(41), 24-35.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu, Y., & Yiğit, N. (2002). Okul öncesi öğretmenlerinin fen ve doğa etkinliklerindeki yeterliliklerinin belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Babaroğlu, A., & Okur-Metwalley, E. (2018). Erken çocukluk döneminde fen eğitimine ilişkin okulöncesi öğretmenlerinin görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 125-148
  • Creswell, J. W. (2012). Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson Education.
  • Çınar, S. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen-teknoloji-toplum-çevre hakkındaki görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 349-363.
  • Çepni, S. (2007). Bilim, fen ve teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. S. Çepni. Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dilek, H., & Olgan, R. (2016, Mayıs). Ailelerin okul öncesi fen eğitimi içeriğine ilişkin görüşleri. 3.Uluslararası Avrasya Eğitim Araştırmaları Kongresi, Muğla, Türkiye.
  • Elmas, H., & Kanmaz, A. (2015). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 35-45.
  • Epstein, J. L. (2001). Building bridges of home, school, and community: The importance of design. Journal of Education for Students Placed at Risk, 6(1-2), 161-168.
  • Eshach, H., & Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood?. Journal of science education and technology, 14(3), 315-336.
  • Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students' academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13(1), 1-22.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2007). Educational research: An introduction (8th ed.). Boston: Allyn-Bacon.
  • Güleç, N., & İvrendi, A. (2017). 5-6 yaş çocuklarının sayı kavramı becerilerinin ebeveyn ve öğretmen değişkenleri açısından yordanması. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 81-98.
  • Ho, E. S. C. (2010). Family influences on science learning among Hong Kong adolescents: What we learned from PISA. International Journal of Science and Mathematics Education, 8(3), 409-428.
  • Karakuzu, E., & Koçyiğit, S. (2016). Ebeveyn Destekli İlkokula Hazırlık Programı’nın (EDİHP) okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazır bulunuşluğuna etkisi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi,1(1). 84-102.
  • Kaya, Ö. M. (2002). Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programlara ailelerin ilgi ve katılımları ile okul öncesi eğitim kurumlarının aile eğitimine katkısı konusunda anne baba görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kesicioğlu, O. S., & Alisinanoğlu, F. (2013). Okul öncesi dönem çocukların okul dışı (informal) matematik öğrenme süreçlerine ilişkin aile görüşleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 671-685.
  • Kıldan, O., & Pektaş, M. (2009). Erken çocukluk döneminde fen ve doğa ile ilgili konuların öğretilmesinde okulöncesi öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 113-127.
  • Kılıç, R., & Ünal, M. (2020). Ebeveynlerin okul öncesi dönemde fen ve fen etkinlikleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi (Elazığ ili örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(10), 1-20.
  • Lind, K. K. (1999). Science in early childhood developing and acquiring fundamental concepts and skills. In American Association for the Advancement of Science (AAAS). Dialogue on early childhood science, mathematics and technology education. Washington, DC: AAAS, pp.73-83.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7.th Ed.). Boston: Pearson.
  • Özbek, S. (2009). Okulöncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Perera, L. D. H., Bomhoff, E. J., & Lee, G. H. Y. (2014). Parents’ attitudes towards science and their children’s science achievement. International Journal of Science Education, 36(18), 3021-3041.
  • Ratelle, C. F., Larose, S., Guay, F., & Senécal, C. (2005). Perceptions of parental involvement and support as predictors of college students' persistence in a science curriculum. Journal of Family Psychology, 19(2), 286.
  • Simpson, R. D., & Oliver, J. S. (1990). A summary of major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education, 74(1), 1-18.
  • Sun, L., Bradley, K. D., & Akers, K. (2012). A multilevel modelling approach to investigating factors impacting science achievement for secondary school students: PISA Hong Kong sample. International Journal of Science Education, 34(14), 2107- 2125.
  • Starkey, P., Klein, A. & Wakeley, A. (2004). Enhancing young children’s mathematical knowledge through a pre-kindergarten mathematics intervention. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 99-120.
  • Szechter, L. E., & Carey, E. J. (2009). Gravitating toward science: Parent –child interactions at a gravitational-wave observatory. Science Education, 93, 846–858
  • Tare, M., French, J., Frazier, B. N., Diamond, J., & Evans, E. M. (2011). Explanatory parent– child conversation predominates at an evolution exhibit. Science Education, 95(4), 720-744.
  • Tenenbaum, H. R., & Leaper, C. (2003). Parent-child conversations about science. Development Psychology, 39(1), 34-47
  • Uyanık-Balat, G. (2017). Fen Nedir ve Çocuklar Feni Nasıl Öğrenir? B. Akman, G. Uyanık-Balat, T. Güler- Yıldız (Ed), Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi, (Genişletilmiş 5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ünal, M., & Akman, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı gösterdikleri tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 251-257.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık.
  • Yılmaz, M. M., Özen-Uyar, R., & Dikici-Sığırtmaç, A. (2020). Okul öncesi fen eğitimi alanında yapılan çalışmaların tematik içerik analizi: 2015-2019 yılları arası. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 553-589.
  • Yurt, Ö. & Demiriz, S. (2014). Effect of home-based education program on six-year old children’s acquisition of scientific concept. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1-19.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal Karakuş 0000-0002-1439-9468

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakuş, H. (2021). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN EĞİTİMİNE YÖNELİK EBEVEYN GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1431-1443. https://doi.org/10.24315/tred.852592