Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKULLARDA KURULAN ROBOTİK KODLAMA ATÖLYELERİNE İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN BEKLENTİLERİ, KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 940 - 962, 30.05.2022
https://doi.org/10.24315/tred.948746

Öz

Araştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan yöneticilerin robotik kodlama atölyelerine ilişkin beklentileri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerilerini incelemektir. Araştırma nitel araştırma türünde olup olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ilinde görev yapan ortaokul yöneticilerinden 12 yönetici oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiş, içerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Yöneticilerin beklentilerinin öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesi, tercih edilen okul haline gelinmesi üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Okul yöneticilerinin robotik kodlama atölyesi ile ilgili; altyapı, fiziki yapı, maliyet, öğretmenlerin kodlama atölyesini gereksiz görmesi, öğretmenlerin kodlama ile ilgili bilgi eksikliği, hizmet içi eğitimlerin yetersizliği, MEB’in kodlamaya dönük hedeflerinin belirsizliği ve müfredat eksikliği gibi sorunlar ile karşılaştıkları anlaşılmıştır. Yaşanan sorunlara yönelik uygulayıcılara çözüm önerilerinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Akdemi̇r, N. (2017). Tasarım kavramının geniş çerçevesi: Tasarım odaklı yaklaşımlar üzerine bir inceleme. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7 (1), 85-94.
  • Akgündüz, D.(Ed.) (2018). Stem Eğitiminin Öğretim Programına Entegrasyonu: Çalıştay Raporu. İstanbul: C&B Matbaacılık.
  • Akkaya, C. (2020). 2023 Eğitim Vizyonu Kapsamında Temel Eğitimde Yapılacak Değişikliklere İlişkin Yönetici Görüşleri (Yüksek Lisans Projesi, Pamukkale Üniversitesi), http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/handle/11499/35172?locale-attribute=en adresinden erişilmiştir.
  • Aksu, F. N. (2019). Bilişim teknolojileri öğretmenleri gözünden robotik kodlama ve robotik yarışmaları (Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi), http://dspace.balikesir.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12462/6127#sthash.IA7NFAHm.dpbs adresinden erişilmiştir.
  • Aydın, G. & Nurettin, Ş. (2018). Öğretmenlerin Stem Farkındalıkları: Bir Hizmetiçi Eğitim Çalışması. Arslan, C. Hamarta, E. Çiftçi, S. & Köksal, O. (Ed.)Eğitim Bilimleri Çalışmaları 2018 içinden (ss. 115-124). Ankara: Çizgi Kitap Evi.
  • Aydın, G. , & Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendi¬rilmiş disiplinler arası uygulama: Enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38 (2), 145-166.
  • Baz, F. Ç. (2018). Çocuklar için kodlama yazılımları üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. CurrResEduc, 4(1), 36-47.
  • Bölükbaşı, G. & Arı, A. G. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi ve etkinliklerine yönelik görüşleri. Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Akademik Platform Dergisi, 2(1), 47-56
  • Carroll, M., Goldman, S., Britos, L., Koh, J., Royalty, A. & Hornstein, M. (2010). Destination, imagination and the fires within: Design thinking in a middle school classroom. International Journal of Art & Design Education, 29(1), 37-53.
  • Codeweek, (2018). Codeweek About. (Erişim: 07.03.2021), https://codeweek.eu/about Codeweek Türkiye, (2018). Codeweek Türkiye Hakkında. (Erişim: 03.02.2021), (http://codeweekturkiye.eba.gov.tr/?page_id=24. /
  • CodeWeek, (2019). Europe CodeWeek News. [Avaibleonline: (Erişim: 21.02.2021), https://blog.codeweek.eu/post/182448459500/eu-code-week-2018-breaks-all-time-record-with-27]
  • Coşkun, K. T. , Alakurt, T. & Yılmaz B. (2020). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin perspektifinden stem eğitimi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2), 820-836.
  • Çetin, S. & Polat, S. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet algı düzeyleri ile örgütsel mutluluk düzeyleri arasındaki ilişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(1), 171-182.
  • Çolakoğlu, M. H. & Gökben A. G. (2017). Türkiye’de eğitim fakültelerinde Fetemm (Stem) çalışmaları. 3, 46-69.
  • Çorlu, M. S. , Capraro, R. M. & Capraro M. M. (2014). FeTeMM eğitimi ve alan öğretmeni eğitimine yansımaları. Eğitim ve Bilim, 39 (171), 74 - 85.
  • Demir, E. S. (2019). Stem eğitim yaklaşımı ile ilişkili kavramlar hakkında akademisyen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez no. 600699)
  • Demirer,V. & Sak, N. (2015). Türkiye'de bilişim bilişim teknolojileri (bt) eğitimi ve BT öğretmenlerin değişen rolleri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 434-448. Design Iteration Brings Powerful Results. So, Do It Again Designer!” 2019. The Interaction Design Foundation. (Erişim: 07.03.2021), https://www.interactiondesign.org/literature/article/design-iteration-brings-powerful-results-so-do-itagain-designer.
  • Göksoy, S. & Yılmaz İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (1), 178-196.
  • Gültepe, A. (2018). Kodlama öğretimi yapan bilişim teknolojileri öğretmenleri gözüyle öğrenciler kodluyor. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), 2(2), 50-60.
  • Hanley, S., (2005). On Constructivism, Maryland Collaborative for Teacher Preparation, The University of Maryland at College Park, 1-6.
  • Kali, Y., McKenney, S., & Sagy, O. (2015). Teachers as designers of technology enhanced learning. Instructional science, 43(2), 173-179.
  • Kaya, M. , Korkmaz, Ö. & Çakır, R. (2020). Oyunlaştırılmış robot etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme ve bilgi işlemsel düşünme becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 21(1), 54-70.
  • Kirschner, P. A. (2015). Do we need teachers as designers of technology enhanced learning?. Instructional science, 43(2), 309-322.
  • Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler bakımından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Kocaeli Valiliği, (2020). 97 adet robotik kodlama atölyesinin açılış töreni, Bakan Selçuk ve Vali Yavuz’un katılımlarıyla gerçekleştirildi. (Erişim: 20.03.2021), http://kocaeli.gov.tr/97-adet-robotik-kodlama-atolyesinin-acilis-toreni-bakan-selcuk-ve-vali-yavuzun-katilimlariyla-gerceklestirildi
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28. MEB,(2019). Öğretmenlere "tasarım odaklı düşünme" eğitimi. (Erişim: 19.04.2021), https://www.meb.gov.tr/ogretmenlere-tasarim-odakli-dusunme-egitimi/haber/19173/tr
  • MEB,(2019). ‘Tasarım beceri atölyeleri" için öğretmen eğitimi. (Erişim: 08.02.2021), http://www.meb.gov.tr/quottasarim-beceri-atolyeleriquot-icin-ogretmen-egitimi/haber/18011/tr
  • MEB YEGİTEK, (2020). Türkiye 2019 kod haftasında Avrupa çapında en aktif katılım gösteren ülke oldu. (Erişim: 08.02.2021), https://yegitek.meb.gov.tr/www/turkiye-2019-kod-haftasinda-avrupa-capinda-en-aktif-katilim-gosteren-ulke-oldu/icerik/3012 Miller, P. N. (2017). Is design thinking the new liberal arts. The Evolution of Liberal Arts in the Global Age. (Erişim: Şubat,2021). https://www.chronicle.com/article/is-design-thinking-the-new-liberal-arts/
  • Nielsen, J. (1993). “Iterative User-Interface Design”. Computer 26 (11): 32-41.
  • Özcan, H. & Koştur H. İ. (2018). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin STEM eğitimine yönelik görüşleri. Sakarya Üniversitesi, 8(4), 364-373.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntem bilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343. Polat, S. 2009. Örgütsel güven. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sayın, Z. (2020). Öğretmenlerin kodlama eğitiminde eğilimlerinin belirlenmesi. Milli Eğitim Bakanlığı, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü, 9(1), 52-64.
  • Sayın, Z. & Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim, 3-5 Şubat 2016, Adnan Menderes Üniversitesi, 1-13.
  • Sırakaya, M. (2018). Kodlama eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(2) ,79-90.
  • Simon, H. A. (1996). The Sciences of the Artificial. MIT Press.
  • Şişman, M. (2002). Öğretmenliğe giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Todd, R. (1999). Design and technology yields a new paradigm for elementary schooling. Journal of Technology Studies, 25(2), 26–33.
  • Topuz, A. C. & Göktaş Y. (2015). Türk eğitim sisteminde teknolojinin etkin kullanımı için yapılan projeler: 1984-2013 dönemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 8(2), 99-110.
  • Tschannen-Moran, M., & Gareis, C. R. (2007). Cultivating principals’ self-efficacy: Supports tha matter. Journal of School Leadership, 17(1), 89-114.
  • TDK, (2021). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (Erişim: 18.03.2021), https://sozluk.gov.tr/
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme kuram ve uygulamada eğitim yönetimi. Eğitim Yönetimi, (24), 543-559.
  • Ünsal, K. (2019). Ortaokul ve lise okul yöneticilerinin kodlama eğitimine yönelik görüşlerinin incelenmesi (Bağcılar ilçesi örneği) (Yüksek Lisans Tezi).Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez no. 553507)
  • Vanada, D. I. (2014). Practically creative: The role of design thinking as an improved paradigm for 21st century art education. Techne Series A, 21(2), 21-33.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şevket Dikbaş Bu kişi benim 0000-0003-1278-2954

Soner Polat 0000-0003-2407-6491

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dikbaş, Ş., & Polat, S. (2022). OKULLARDA KURULAN ROBOTİK KODLAMA ATÖLYELERİNE İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN BEKLENTİLERİ, KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(2), 940-962. https://doi.org/10.24315/tred.948746