Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN POLİTİK BECERİLERİ ve ÖZNEL İYİ OLUŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 1267 - 1288, 28.09.2022
https://doi.org/10.24315/tred.974796

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin politik becerilerin öznel iyi oluşlarına etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Kadıköy ilçesinde çalışan 361 öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri Politik Beceri Envanteri ve Öznel İyi Oluş Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler; Aritmetik Ortalama, Pearson Korelasyon Analizi, Basit Regresyon Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin politik becerilerinin orta düzeyde, öznel iyi oluşlarının yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin politik becerileri ve öznel iyi oluşları arasında anlamlı düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Buna ek olarak öğretmenlerin politik becerilerinin öznel iyi oluşlarının yordayıcısı olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, M. (1998). Eğitim yönetimi. Hatipoğlu Yayınları.
  • Adıgüzel, İ. (1979). İlk ve orta dereceli okullarda öğretim. İnkılap ve Aka.
  • Akçakanat, T., & Uzunbacak, H. H. (2017). Proaktif kişiliğin politik beceri üzerine etkisi. Business & Management Studies: An International Journal, 5(3), 786-807. https://doi.org/10.15295/bmij.v5i3.177
  • Albretch, K. (2006). Social ıntelligence: The new science of success. Jossey-Bass.
  • Akın, A. (2010). İki boyutlu sosyal istenirlik ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin araştırılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 771-784.
  • Alim, E. (2018). Ergenlerde mükemmeliyetçilik, öznel iyi oluş ve depresyon arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Tez No. 504805) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ahearn, K. K., Ferris, G. R., Hochwarter, W. A., Douglas, C., & Ammeter, A. P. (2004). Leader political skill and team performance. Journal of Management, 30, 309-327. https://doi.org/10.1016/j.jm.2003.01.004
  • Alev, S. (2019). Okul kültürü ile politik beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Proaktif kişiliğin aracılık rolü. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 15(2), 455-472. http:// doi.org/ 10.17860/mersinefd.527377
  • Argyle, M., & Lu, L. (1990). Happiness and social skills. Personality and Individual Differences,11(12), 1255-1261. https://doi.org/10.1016/0191-8869(90)90128-E
  • Arygle, M. (2001). The psychology of happiness. Routledge.
  • Aristoteles, (2015). Eudemos’a etik (Çev. S. Babür). Bilgesu Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi belirtilmemiştir.)
  • Aslan, H., Çalık, T., & Er, E. (2019). İlkokul öğretmenlerinin öğretmen liderliği ve politik beceri algılarının incelenmesi. Elementary Education Online, 18(3), 1087-1098. https://doi:10.17051/ilkonline.2019.610689
  • Aslan, H., & Pektaş, V. (2017). İlkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenlerin politik beceri düzeyleri. Scientific Educational Studies, 1(1), 85-100.
  • Aydoğan, İ. (2019). Öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yordayıcısı olarak okul iklimi algıları (Tez No. 530252) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi.
  • Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence: An integral part of positive psychology. South African Journal of Psychology, 40(1), 54-62. https://doi.org/10.1177/008124631004000106
  • Baş Atik, Z. (2018). Öğretmenlerin işle bütünleşme düzeylerinin beş faktör kişilik özellikleri, iş doyumu ve öznel iyi oluşla ilişkisi (Tez No. 504652) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Blase. J. (1991). The politics of life in schools: Power, conflict and cooperation. Newbury Park.
  • Blass, F. R., & Ferris, G. R. (2007). Leader reputation: The role of mentoring, political skill, contextual learning, and adaptation. Human Resource Management, 46(1), 5-19. https://doi.org/10.002/hrm.20142
  • Bostancı, A. B., & Kurt, Ş. (2018). Öğretmenlerin politik yetileri ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(3), 119-135. htpps://doi.org/10.19160/ijer.491908
  • Bozkurt, B. N. (2019). Okul mutluluğunu etkileyen bir faktör: Öğretmenlerin politik becerileri(Tez No.580236) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bozkurt, B. N., & Özgenel, M. (2020). Öğretmenlerin politik becerileri ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.46762/mamulebd.731052
  • Börger, T. (2012). Social desirability and environmental valuation. Peter Lang International Academic Publishers.
  • Brosky, D. (2011). Micropolitics in the school: Teacher leaders' use of political skill and influence tactics. International Journal of Educational Leadership Preparation, 6(1), 1-11. https://cnx.org/content/m36689/1.3/
  • Budak, A. (2019). Okul yöneticilerinin kullandıkları mikropolitik stratejiler üzerine öğretmen görüşleri [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Bukaiei, N. A. (2016). Social ıntelligence as a predictor of the feeling of happiness among students of the faculty of educational sciences and arts/UNRWA. Journal of Educational and Psychological Studies, 10(1), 201-221. https://doi.org/10.24200/jeps.vol10iss1pp201-221
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirek, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Canbay, H. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No 278478) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi ] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Chan, D. W. (2009a). Güçlü yönler hiyerarşisi: Hong Kong'daki Çinli öğretmenler arasındaki öznel iyi oluşla ilişkileri. Öğretmenlik ve Öğretmen Eğitimi, 25(6), 867-875. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.01.010
  • Chan, D.W. (2009b). Hong Kong'daki Çinli aday ve hizmet içi öğretmenler arasında mutluluk ve öznel iyi oluşa yönelimler. Eğitim Psikolojisi, 29(2), 139-151. https://doi.org/10.1080/ 01443410802570907
  • Chan, D.W. (2013). Hong Kong Çinli öğretmenlerin öznel refahı: Minnettarlığın, affetmenin ve yönelimlerin mutluluğa katkısı. Öğretmenlik ve Öğretmen Eğitimi, 32, 22-30. https://doi.org/10.1016/j.tate.2012.12.005
  • Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, andacademiceducation: Creating a climatefor learning, participation in democracy, andwell-being. Harvard Educational Review, 76(2), 201-237. https://doi.org/10.17763/haer.76.2.j44854x1524644vn
  • Cop, M., R. (2020). Öğretmenlerin değişim eğilimleri ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkiler (Tez No. 619950) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi] Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Çelikten, M., Şanal, M.,Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207-237.
  • Çermik, H., & Şahin, B. D. A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Çoruk, A., & Çiçek, H. K. (2017). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile iş doyumu algıları arasındaki ilişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 750-761. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1838
  • Dawson, C. (2015). Araştırma yöntemlerine giriş ( Çev. A. Arı). Eğitim Yayınevi.
  • Demir, K. (2002). Türkiye’deki resmi ve özel lise öğretmenlerinin izlenim yönetimi (Tez No. 117562) [Yayımlanmış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Demir, K. (2003). Türkiye‘deki resmi ve özel lise öğretmenlerinin izlenim yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33(33), 82-107.
  • Demir, M. (2011). Social skills, friendship and happiness: a crosscultural ınvestigation. The Journal of Social Psychology, 152(3). 1940-1183. https://doi.org/10.1080/00224545.2011.591451
  • Deneve, K. M., & Cooper, H. (1998). Mutlu kişilik: 137 kişilik özelliğinin ve öznel iyi oluşun meta analizi. Psikolojik Bülten, 124(2), 197. https://doi.org/10.1037/0033-2909.124.2.197 Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3),542-575. https://doi.org/ 10.1007 / 978-94-007-0753-5_2905
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American psychologist, 55(1), 34. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.34
  • Diener E. (Ed.). (2009). Assesing well-being: The collected of works Ed. Diener. Springer.
  • Diener, E., & Diener, C. (1996). Most people are happy. Psychological Science, 7(3), 181-185. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1996.tb00354.x
  • Dinç, G. (2018). Özel eğitim kurumlarında çalışan özel eğitim öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 524807) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doğan, T. (2012). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Doğan, P. (2019). Öğretmenlerin politik becerileri ile çatışma yönetimi stratejileri kullanımı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 576298) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Doğan, T., & Eryılmaz, A. (2013). Benlik saygısı ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 107-117. https://doi.org/10.9779/PUJE434
  • Drory, A., Romm, T. (1990). The definition of organizational politics: A review, Human Relations, 43 (11), 1133–1154. https://doi.org/10.1177/001872679004301106
  • Durmaz, C. (2020). Öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeyleri ile okul iklimine ilişkin algıları ve sınıf yönetim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 647603 ) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Eaton, A. E., Gordan, M. E., & Kefe, J. H. (1992). The impact of quality of work life programs and grievance system effectiveness on union commitment. Industrial and Labor Relations Review, 45(3), 591. https://doi.org/10.1177%2F001979399204500312
  • Erdem, M. (2010). Öğretmen algılarına göre liselerde iş yaşamı kalitesi ve örgütsel bağlılıkla ilişkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 511-537.
  • Emmons, R. A. (1986). Personal strivings: An approach to personality and subjective well-being. Journal of Personality and Social psychology, 51(5), 1058. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.5.1058
  • Engin, A., & İpek, M. (2020). Öğretmenlerin stres kaynakları, stresle baş etme yolları ve okul-aile-yaşam çatışma düzeylerinin belirlenmesi. Aydın Sağlık Dergisi, 6(2), 183-218. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1204562
  • Erdil, R. (2018). İlkokul öğretmenlerinin duygusal zekâ düzeyleri ile öznel iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 528316). [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Ergün, E., & Nartgün, Ş. S. (2017). Adaptation of teacher subjective wellbeing questionaire to Turkish: a validity and reliability study. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 385-397. https://doi.org/10.19126/suje.296824
  • Eryılmaz, A. (2011). Ergen Öznel İyi Oluşu ile Olumlu Gelecek Beklentisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 24(3), 209-215. https://doi.org/10.5350/DAJPN2011240306
  • Eryılmaz, A., & Atak, H. (2014). Ergen öznel iyi oluşunun, öz saygı ve iyimserlik eğilimi ile ilişkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 170-181.
  • Erzen, Z., & Epçaçan, C. (2018). Öğretmen görüşlerine göre öğretmenlerin toplumdaki saygınlığının incelenmesi. Journal Of Institute Of Economic Development and Social Researches, 4(9), 331-345. (Doi belirtilmemiştir.)
  • Ferris G. R., Davidson, S. L., Perrewe, P. L., & Atay, S. (2010). İş yaşamında politik yeti, iş verimliliğine etkisi. Namar.
  • Ferris, G.R., Perrewe, P. L., Antony, W.P., & Gilmore, D.C. (2000). Political skill at work, Organization Dynamics, 28(4), 25-37. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(00)00007-3
  • Ferris, G. R., Treadway, D. C., Kolodinsky, R. W., Hochwarter, W. A., Kacmar, C, J., Douglas, C., & Frink, D. D. (2005). Development and validation of the political skill inventory. Journal of Management, 31(1), 126- 152. https://doi.org/10.1177/0149206304271386
  • Gordon, B. (2010). An examination of the responsibility model in a New Zealand secondary school physical education program. Journal of Teaching in Physical Education, 29(1), 21-37. https://doi.org/10.1123/jtpe.29.1.21
  • Grimm, P. (2010). Social desirability bias. Wiley international encyclopedia of marketing. https://doi.org/10.1002/9781444316568.wiem02057
  • Hargie, O., Saunders, C., & Dickson, D. (1994). Social skills in interpersonal communication. Routledge.
  • Hefferon, K., Boniwell, I. (2018). Pozitif Psikoloji Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. (Çev. Doğan, T.) Nobel Yayıncılık. (Orijinal yayın tarihi: 2011)
  • Helvacı, A. M. (2007). Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü. Nevin Saylan (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde (s. 293-297). Anı Yayıncılık.
  • Hill, L. A. (2017). Yöneticiliğe giden yol. (Çev. Ü. Şensoy) Türkiye İş Bankası Yayınları. (Orijinal yayın tarihi: 1992)
  • Ilgaz D. (2018). Pozitif psikoloji uygulamaları eğitiminin öğretmenlerin psikolojik sermaye ve öznel iyi oluş düzeylerine etkisi (Tez No. 533294) [ Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kahneman, D., & Deaton, A. (2010). High income improves evaluation of life but not emotional well-being, PNAS,107(38), 16489-16493. https://doi.org/10.1073/pnas.1011492107
  • Karaca, E. (2018). Öğretmenlerin iletişim becerileri ile politik becerileri arasındaki ilişki (Tez No. 557431) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi] Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
  • Konay, D. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin politik beceri ve dalkavukluk hakkındaki görüşleri (Tez No. 501800) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Kozma, A., & Stones, M.J. (1980). Measurement of happiness: Development of the memorial university of newfoundlend scale of happiness. Journal of Gerontology, 35(6). 906-912 https://doi.org/10.1093/geronj/35.6.906
  • Kramer, S. N. (2001). Sümer mitolojisi. Kabalcı Yayınevi.
  • Kurt, T., & Çalık, T. (2010). Okul İklimi Ölçeği’nin (OİÖ) Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 35(157), 1300-1307.
  • Küçükköse, İ., & Bedel, A. (2015). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sürekli öfke, öfke ifade tarzları ve stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 385912) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Mevlana Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Lucas, R. E., & Diener, E. (2009). Kişilik ve öznel iyi oluş. E. Diener, (Ed.), Sosyal göstergeler araştırma serisi Ed. Diener'in toplu çalışmaları Refah bilimi içinde (s. 75-102). Springer Science + Business Media.
  • Lepore, S. J., Evans, G. W. & Schneider, M.K. (1991). Dynamic role of social support in the link between chronic stres and psychological distress. Journal of Personality and Social Psychology, 61(6). 899-909. https://10.1037 // 0022-3514.61.6.899.
  • Lucas, R. E. & Dyrenforth, P. S. (2006). Sosyal ilişkilerin varlığı öznel iyi oluş için önemli mi? İçinde K. D. Vohs. & E. J. Finkel E.J. (Ed.), Benlik ve ilişkiler: Kişilerarası ve kişilerarası süreçleri birbirine bağlama içinde (ss. 254–273). Guilford Press.
  • Lundberg, C. C. (1981). Reviewed work(s): Power and politics in organizations, by Samuel B. Bacharah & Edward J. Lawler. Administrative Science Quarterly, 26(4), 646 650. https://doi.org/10.2307/2392349
  • Lyubomirsky, S. (2007). The How of Happiness: A scientific approach to getting the life you. The Penguin Press.
  • Lyubomirsky, S., & Tucker, K. L. (1998). Implications of individual differences in subjective happiness for perceiving, interpreting, and thinking about life events. Motivation and emotion, 22(2), 155-186. https://doi.org/10.1023/A:1021396422190
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K.M., & Schkade, D. (2005) Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111-131. https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.2.111
  • Lyubomirsky, S., Tkach, C., & Dimatteo, M. R. (2006). What are the differences between happiness and self-esteem? Social Indicators Research,78, 363–404. https://doi.org/10.1007/s11205-005-0213-y
  • Mcmillan, J. & Schumacher S. (2014). Research in Education: Evidence-Based Inquiry , Pearson New İnternational Edition.
  • Meisler, G., & Vigoda-Gadot, E. (2014). Perceived organizational politics, emotional ıntelligence and work outcomes: empirical exploration of direct and ındirect effects, Personel Review, 43(1), 116-135. https://doi.org/10.1108/PR-02-2012-0040
  • Mintzberg, H. (1983). Power in and around organization. Prentice Hall, 5(4), 377-378. https://doi.org/10.1177/017084068400500419
  • Myers, D., & Deiner, E. (1995). Who is happy. American Psychological Society, 6(1), 10-19. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1995.tb00298.x
  • Oyman, M. (Ed.). (2012). İkna edici iletişim. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Özcan, K. (2014). Çevresel baskı gruplarının okul yönetimine etkileri (Adıyaman ili örneği). International Journal of Educational Research, 5(1), 88-113. https://doi.org/10.19160/e-ijer.25836
  • Özdamar, K. (2002). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Nisan Kitabevi.
  • Öztürk, A. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları yaşam amaçları ve sosyal desteğin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 338-347.
  • Özdemir, M. (2018). Liderlik yönelimi ve politik beceri arasındaki ilişkinin okul müdürlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 19(1),116-134. https://doi.org/10.12984/egeefd.347616
  • Özdemir, M., & Gören, S. Ç. (2016). Politik beceri envanterinin eğitim örgütlerinde geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 21(4), 521-536. https://doi.org/10.14527/kuey.2015.020
  • Özdemir, S. (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Pegem Akademi.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Koşar, S. (2013). Eğitim yönetiminde kuram ve uygulama. Pegem Akademi.
  • Özen, Y., & Gül, A. (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren-örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (15), 394-422.
  • Öztürk, A. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları yaşam amaçları ve sosyal desteğin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı rolü. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 338-347.
  • Öztürk, A., & Siviş Çetinkaya, R. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi,42, 335-356. https://doi.org/10.15285/ebd.98899
  • Pfeffer, J. (1981). Karar vermede gücün rolünü anlamak. Organizasyonlarda Güç, 404-423. (Not: PDF şeklinde, cilt ve sıra no verilmemiştir.)
  • Perrewé, P.L., Ferris, G. R., Frink, D. D., & Anthony, W. P. (2000). Political skill: An antidote for workplace stressors, Academy of Management, 14(3), 115-123. https://doi.org/10.5465/ame.2000.4468071
  • Price, A., Mansfield, C., & McConney, A. (2012). Considering teacher resilience from critical discourse and labour process theory perspectives. British Journal of Sociology of Education, 33(1), 81-95. https://doi.org/10.1080/01425692.2011.614748
  • Renshaw, T. L., Long, A. C. & Cook, C. R. (2015). Assessing teachers’ positive psychological functioning at work: Development and validation of the teacher subjective wellbeing questionnaire. School Psychology Quarterly, 30(2), 289-306. http://dx.doi.org/10.1037/spq0000112
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Organizational behavior. Pearson Education Limited.
  • Reffo, G., & Wark, V. (2017). Politik zekâ ve liderlik. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Perrewé, P.L., & Nelson, D. L. (2004). Gender and career success: The facilitative role of political skill, Organizational Dynamics, 33(4), 366-378. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2004.09.004
  • Sargut, A. S. (2015). Lider yöneticinin benliğine yolculuk. Beta Yayınevi.
  • Sarı, M., Canoğulları, E., & Yıldız, E. (2018). Öğretmenlerin okul yaşam kalitesi algıları ile mesleki motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,(47), 387-409. https://doi.org/10.21764/maeuefd.364454
  • Sarı, T., & Çakır, G. (2016). Mutluluk korkusu ile öznel ve psikolojik iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 222-229. (Doi belirtilmemiştir.)
  • Sheldon, K. M. & Kasser, T. (1998). Pursuing personal goals: skills enable progress, but not all progress is beneficial. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(12),1319-1331. Doi: https://doi.org/10.1177/01461672982412006
  • Sönmez, Ö., & Doğan Günay, V. (2013). Doğadan kültüre kültürden doğaya evrilen insan ve reklam. Synergies Turquie,6,29-50.
  • Sümer, V., & Ballı, A. İ. K. (2020). Duygusal zekânın politik beceriler üzerine etkisi: Öğretmenler üzerine bir araştırma. Journal Of Orijinal Studies, 1(2), 99-114. https://doi.org/10.47243/jos.1.2.08
  • Sürücü, A., Yıldırım, A., & Ali, Ü. N. A. L. (2018). Okul güvenliği ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 179-192.
  • Rahm, T., & Heise, E. (2019). Teaching happiness to teachers–Development and evaluation of a training in subjective well-being. Frontiers in Psychology, 10, 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02703
  • Tay, L., & Diener, E. (2011). Needs and subjective well-being around the world. Journal of personality and social psychology, 101(2), 354-365. https://doi.org/10.1037/a0023779
  • Tokat, L. (2006). Farabi felsefesinde mutluluğun araştırılması. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 133-157.
  • Treadway, D. C., Breland, J. W., Adams, G. L., Duke, A. B., & Williams, L. A. (2010). The ınteractive effects of political skill and future time perspective on career and community networking behavior. Social Network, 32(2), 138-147. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2009.09.004
  • Troman, G. (2000). Teacher stress in the low-trust society. British Journal of Sociology of Education, 21(3), 331-353. Doi: https://doi.org/10.1080/713655357 Turgunbayer, C. (2019). Kırgız kültüründe kut kavramının özellikleri. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 47, 245-257.
  • Uzakgiden, A. M. (2019). Öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının öz-yeterlik inançları ve psikolojik ihtiyaçların doyumunda denge değişkenleri açısından incelenmesi (Tez No. 599828) [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Wrosch, C., Scheier, M. F., Miller, G. E., Schulz, R., & Carver, C. S. (2003). Adaptive self-regulation of unattainable goals: Goal disengagement, goal reengagement, and subjective well-being. Personality and social psychology bulletin, 29(12), 1494-1508. https://doi.org/10.1177/0146167203256921
  • Yakut, S., & Yakut, İ. (2018). Öğretmenlerde psikolojik iyi oluş ve iş yerinde dışlanma ilişkisi. Electronic Turkish Studies, 13(18), 1357-1376. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13883
  • Yıldıztaşı, M. B. (2017). Politik beceri ile örgütsel tükenmişlik ilişkisinin ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi Yalova ili örneği (Tez No. 454918 ) [Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf
  • Uzaktan Eğitim Sürecinin Detayları. https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-surecinin-detaylari/haber/21990/tr
  • Covid 19 Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi. https://covid19.saglik.gov.tr/Eklenti/39265/0/covid19salginyonetimivecalismarehberipdf.pdf
  • İşgücü İstatistikleri, Ekim 2020. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=%C4%B0%C5%9Fg%C3%BCc%C3%BC-%C4%B0statistikleri-Ekim-2020-37485&dil=1
Toplam 128 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Zengin 0000-0003-4009-7786

Erkan Tabancalı 0000-0001-7536-2696

Mithat Korumaz 0000-0003-1800-7633

Erken Görünüm Tarihi 21 Eylül 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Zengin, T., Tabancalı, E., & Korumaz, M. (2022). ÖĞRETMENLERİN POLİTİK BECERİLERİ ve ÖZNEL İYİ OLUŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Eğitim Dergisi, 12(3), 1267-1288. https://doi.org/10.24315/tred.974796