Araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin liyakat kavramını nasıl kavramsallaştırdıklarını ve algıladıklarını metaforlar aracılığı ile belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desen, çalışma grubunun seçilmesinde ise olasılığı bilinmeyen örnekleme yöntemlerinden kolay örnekleme (easily accessible) tekniği kullanılmıştır. Araştırmada 2020-2021 eğitim-öğretim yılında İnönü Üniversitesinde öğrenim gören toplam 118 öğrenci yer almıştır. Üniversite öğrencilerine metafor cümlesi online olarak gönderilmiştir. Verilerin analizinde “içerik analizi” tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada, en fazla yok ve yalan metaforları üretilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin ürettiği metaforlar ile oluşturulan kategoriler frekans bakımından; yeterlik ilkesi (f=50), liyakatin olmaması (f=29), adaletli (f=15), ahlaklı (f=14) ve temel ihtiyaç gibi toplam beş kategori başlığı altında yer aldığı görülmüştür. Üniversite öğrencileri tarafından en fazla “yeterlik ilkesi” kategorisi altında metafor üretilmiştir (f=50). Araştırma sonucunda, İnönü Üniversitesi öğrencileri, liyakatin yeterlik durumuna bağlı olduğunu lakin kendi toplumlarında çok fazla uygulanmadığını ifade etmişlerdir. Ayrıca, İnönü Üniversitesi öğrencilerinin ifadelerinden hareketle liyakatin, adaletin ve ahlakın birbirleri ile yakından ilişkili kavramlar olduğu sonucuna varılmıştır.
The aim of the study is to determine how university students conceptualize and perceive the concept of merit through metaphors. In the study, phenomenological pattern, one of the qualitative research methods, and the easily accessible technique, one of the sampling methods with unknown probability, was used in the selection of the study group. 118 students studying at İnönü University in the 2020-2021 academic year were included in the research. The metaphor sentence was sent online to university students. The "content analysis" technique was used in the analysis of the data. In the research, mostly non-existent and lie metaphors were produced. According to the results of the research, the categories created with the metaphors produced by the university students in terms of frequency; The competence (f=50), lack of merit (f=29), fairness (f=15), moral (f=14) and basic need (f=10) were found to be under five categories. Mostly, metaphors were produced under the category of "competence" by university students (f=50). According of the research, students stated that merit depends on their competence, but it is not applied very much in their own societies. In addition, based on the statements of students, it was concluded that merit, justice and morality are closely related concepts.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1 |