21.yy’da yaşanan gelişmeler ve buna bağlı olarak ortaya çıkan değişimler bireylerin eğitime nerede ve ne şekilde katılması gerektiği noktasında tartışmalara sebep olmuştur. Kapsayıcı eğitim ise bu tartışmalara açıklık getiren bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Nitekim kapsayıcı eğitim, tüm bireylerin değerli ve biricik olduğu görüşünden yola çıkarak bütün öğrencilere ilgi, ihtiyaç ve yetenekleri doğrultusunda adil ve eşit bir eğitim sunulmasını öngörmektedir. Sosyal bilgiler dersi ise yapısı itibariyle sorumlu ve etkin vatandaşlar yetiştirme amacı taşıdığından kapsayıcı eğitime hizmet edecek en önemli derslerden birisidir. Bu bağlamda çalışmanın amacı “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın kapsayıcı eğitim bağlamında incelenmesi” olarak belirlenmiştir. Çalışmada nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda SBDÖP’nin kuramsal çerçevesinde (öğretim programının tanımı, perspektifi, yetkinlikleri, ölçme ve değerlendirme yaklaşımı, bireysel gelişim ve öğretim programı, özel amaçları) kapsayıcı eğitime ilişkin bulgulara rastlanmıştır. SBDÖP’de “Birey ve Toplum”, “Kültür ve Miras”, “Etkin Vatandaşlık” ve “Küresel Bağlantılar” olmak üzere 4 öğrenme alanında kapsayıcı eğitime ilişkin bulgular gözlemlenmiştir. Yine 12 farklı değer ve 9 farklı beceride kapsayıcı eğitime hitap eden sonuçlar görülmektedir. Ayrıca SBDÖP’de 4.sınıfta 6, 5.sınıfta 9, 6.sınıfta 7 ve 7. sınıfta 8 kazanımda kapsayıcı eğitime ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Tüm bu verilerden hareketle bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kapsayıcı Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |