Preschool teachers may have different levels of perception towards science education and this affects the science education they do with children in the classroom environment to a great extent. One of the relevant ways is to determine the approaches of preschool teachers to science education with their metaphorical perceptions. In this study, it was aimed to examine the metaphorical perceptions of preschool teachers about their approaches to science education. The research was conducted using phenomenology, one of the qualitative research methods. The research data were collected by qualitative semi-structured interview method with 18 teachers working in pre-school education and volunteering to participate in the study. "Metaphoric Perceptions Against Science Education for Preschool Teachers Interview Form" was prepared by the researchers and the form was finalized after expert opinions. According to the research results; Preschool teachers' most experiment and science for the expression "Science Education", the most research for the expression "Science Activity", the most science activity material for the expression "Science Center", the most observations for the expression "Field Trip", the most observations for the expression "Science Science" It was observed that the most educators used the most useful metaphor for the expression "Science Education in Preschool Period" and the most necessary information metaphor for the expression "Science Education in Universities". In the light of these results, it was determined that while the preschool teachers participating in the study generally carried out their activities with a child-centered approach, they lacked knowledge about science education. This is thought to be due to their inadequate perception of science education. Suggestions were made in line with the results of the research.
preschool education science education metaphorical perception
Okul öncesi öğretmenleri fen eğitimine karşı farklı algı düzeylerinde yaklaşım gösterebilmekte ve bu durum sınıf ortamında çocuklarla birlikte yaptıkları fen eğitimini çok büyük oranda etkilemektedir. Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine olan yaklaşımlarını metaforik algıları ile belirlemek ilgili yollardan bir tanesidir. Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı yaklaşımlarına ilişkin metaforik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri okul öncesi eğitimde görev yapan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan 18 öğretmen ile nitel yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından “Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Fen Eğitimine Karşı Metaforik Algılar Görüşme Formu” hazırlanmış ve hazırlanan forma uzman görüşleri sonrasında son hali verilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; okul öncesi öğretmenlerinin “Fen Eğitimi” ifadesine yönelik en çok deney ve bilim, “Fen Etkinliği” ifadesine yönelik en çok araştırma, “Fen Merkezi” ifadesine yönelik en çok fen etkinlik materyali, “Alan Gezisi” ifadesine yönelik en çok gözlem, “Fen Bilgisi Öğretmeni” ifadesine yönelik en çok eğitimci, “Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi” ifadesine yönelik en çok faydalı ve “Üniversitelerdeki Fen Eğitimi Dersi” ifadesine yönelik en çok gerekli bilgi metaforunu kullandıkları gözlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenleri genel olarak çocuk merkezli bir yaklaşım ile etkinliklerini yürütürken fen eğitimi ile ilgili bilgi eksikleri olduğu tespit edilmiştir. Bu durumunda fen eğitimine yönelik yetersiz algıya sahip olduklarından kaynaklandığı düşünülmektedir. Araştırma sonuçları doğrultusunda önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |