Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN SESSİZ İSTİFA ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖĞRETMENLERİN SESSİZ İSTİFAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 1344 - 1363, 30.05.2024
https://doi.org/10.24315/tred.1469047

Öz

Bu araştırma “Öğretmenlere İlişkin Sessiz İstifa Ölçeği” geliştirerek bu konuda geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ortaya koymak ve bu ölçek ile öğretmenlerin sessiz istifaya ilişkin görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modelinde desenlenen araştırma, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiş iki farklı çalışma grubu (250 ve 424 öğretmen/katılımcı) ile yürütülmüştür. Yapı geçerliğini test etmek için Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi’nden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkiye bağlamında öğretmenlerin sessiz istifa davranışlarını ölçmede kullanılabilecek 28 maddeden ve “iş koşulları”, “iş verimi” ve “işin özel yaşama etkisi” olmak üzere üç alt boyuttan oluşan beşli Likert tipinde, geçerli ve güvenilir sonuçlar üreten bir ölçme aracı ortaya çıkmıştır. Araştırmada, katılımcıların sessiz istifa davranışlarının cinsiyet, okul kademesi ve branş değişkenlerine göre farklılaşmazken; yaş ve mesleki kıdeme göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aboramadan, M., Turkmenoglu, M. A., Dahleez, K. A., & Cicek, B. (2020). Narcissistic leadership and behavioral cynicism in the hotel industry: The role of employee silence and negative workplace gossiping. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(2), 428-447.
  • Ali, M., Usman, M., Soetan, G. T., Saeed, M., & Rofcanin, Y. (2022). Spiritual leadership and work alienation: Analysis of mechanisms and constraints. The Service Industries Journal, 42(11-12), 897-918.
  • Anasori, E., De Vita, G., & Gürkan Küçükergin, K. (2023). Workplace bullying, psychological distress, job performance and employee creativity: The moderating effect of psychological resilience. The Service Industries Journal, 43(5-6), 336-357.
  • Arar, T., Çetiner, N., & Yurdakul, G. (2023). Quiet quitting: Building a comprehensive theoretical framework. Journal of Academic Researches and Studies,15(28), 122-138.
  • Atalay, M., & Dağıstan, U. (2023). Quiet quitting: A new wine in an old bottle? Personnel Review, 1-16.
  • Avcı, N. (2023). Örgütsel sinizm, örgütsel sessizlik, işte sözde var olma ve sessiz istifa arasındaki ilişkiler: İstanbul Maltepe Belediyesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 14(39), 968-989.
  • Azeem, M. U., Bajwa, S. U., Shahzad, K., & Aslam, H. (2020). Psychological contract violation and turnover intention: The role of job dissatisfaction and work disengagement. Employee Relations: The International Journal, 42(6), 1291-1308.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Boz, D., Duran, C., Karayaman, S., & Deniz, A. (2023). Sessiz istifa ölçeği. C. Duran (ed.) Sessiz istifa (s. 9-40). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ölçek Geliştirme, Eğitim Yönetimi, Öğretmen ve Öğrenci Refahı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Kepenekci 0000-0002-8455-5593

Sevda Katıtaş 0000-0003-3512-6677

Meltem Ökdem 0000-0002-9155-6922

Erken Görünüm Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2024
Kabul Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kepenekci, Y., Katıtaş, S., & Ökdem, M. (2024). ÖĞRETMENLERE İLİŞKİN SESSİZ İSTİFA ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖĞRETMENLERİN SESSİZ İSTİFAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 14(2), 1344-1363. https://doi.org/10.24315/tred.1469047