Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESI ÇOCUKLARIN ÖZBAKIM EBEVEYN DESTEK DÜZEYLERIYLE SOSYAL BECERILERI ARASINDAKI İLIŞKININ İNCELENMESI

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 959 - 991, 30.04.2025
https://doi.org/10.24315/tred.1568489

Öz

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime devam eden çocukların öz bakım becerileri ile sosyal becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubu, Edirne ilinde bulunan anaokuluna devam eden 4-6 yaş arası çocukların anaokulu öğretmenleri ve ebeveynlerinden oluşmaktadır. Verilerin elde edilmesinde “Özbakım Ebeveyn Desteği Envanteri”, “Sosyal Beceri ölçeği” ve araştırmacılarca geliştirilen ebeveyn ve öğretmen genel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Özbakım ebeveyn desteğinin çocuğun yaşı, cinsiyeti, önceki okul öncesi eğitim deneyimi ve ebeveynin gelir durumuna göre; Sosyal becerilerin çocuğun yaşı, cinsiyeti, önceki okul öncesi eğitim deneyimi, çocuk bakımında destek alınan kişi, anne babanın eğitim düzeyi ve öğretmenin sosyal beceri eğitimi deneyimine göre; Öz bakım becerilerinin ise, ebeveyn desteğinin çocuğun sosyal beceri düzeyine göre beslenme ve giyinme boyutlarında farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdi, B. (2010). Gender differences in social skills, problem behaviours and academic competence of ıranian kindergarten children based on their parent and teacher ratings. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 5, 1175-1179.
  • Altaş, E.N. (2022). Investigating preschoolers' self-care behaviors: teacher and parent reports, (M.S. - Master of Science), Middle East Technical University, Ankara.
  • Arslan, H.H. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan ve yüz yüze okul öncesi eğitimi alan çocuklarin sosyal becerilerinin karşılaştırılması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dali, Malatya.
  • Arslan, E., Yıldız Çiçekler, C. & Temel, M. (2021). Parental views on the lives of preschool children in the Covid-19 pandemic process. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(Special Issue), 139-152. https://dx.doi.org/10.52380/ijpes.2021.8.4.692
  • Atılgan, G. (2001). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve etmeyen ilköğretim ı. kademe ı. devre öğrencilerinin sosyal beceri özelliklerinin karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Bakhtiar, M. I. (2015). Pengembangan video ice breaking sebagai media bimbingan konseling dalam meningkatkan keterampilan sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling, 1(2), 150-162. https://ojs.unm.ac.id/JPPK/article/view/1816/825.
  • Başal, H.A. (1998). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Bursa: Uludağ Üniversitesi Basımevi.
  • Battal, Ş., Banko Bal, Ç., Eroğlu, E., & Akman, B. (2023). Preschool parenting during pandemic: What are the needs of preschool parents and children? Bartın University Journal of Faculty of Education, 12(3), 634-644. https://doi.org/10.14686/buefad.1079871
  • Baylon, L.C., Opingo, K. M., Mangubat, R., Espina, R. & Calasang, V. (2024). Impact of parental ınvolvement on self-help skills of kindergarten learners. Journal of Humanities and Social Sciences Studies, 6(9),151-156.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., & Welsh, J. A. (2008). The role of social-emotional learning in early schooling. Future of Children, 18(1), 73-99.
  • Bierhoff Hw. (2002). Prosocial Behavior. Hove, Uk: Psychology Press, Covey, S. R. (1997). The seven habits of highly effective people. Terjemahan Budijanto, Jakarta: Binarupa Aksara.
  • Çetin Doğan, M. & Koçer, H. (2020). Annelerin 60-66 aylık kız ve erkek çocuklardan öz bakım becerilerine ilişkin beklentileri. Uluslararası Dil, Eğitim ve Sosyal Bilimlerde Güncel Yaklaşımlar Dergisi(CALESS), 2(1), 462-482.
  • Denham, S. A., Blair, K. A., Demulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Binbaşı, S. & Queenan, P. (2003). Okul öncesi duygusal yeterlilik: sosyal yeterliliğe giden yol. Çocuk Gelişimi, 74(1), 238-256.
  • Deniz, U. H. (2019). 60-72 Aylık çocukların sosyal becerilerinin problem çözme becerilerini yordama gücü, (Yüksek Lisans Tezi), Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Demiriz, S., Dinçer, Ç. (2001). 5-6 Yaş çocuklarının özbakım becerilerinin cinsiyet
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şenay Pedük 0000-0001-6727-3298

İpek Bakar 0000-0002-1647-5890

Erken Görünüm Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2024
Kabul Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Pedük, Ş., & Bakar, İ. (2025). OKUL ÖNCESI ÇOCUKLARIN ÖZBAKIM EBEVEYN DESTEK DÜZEYLERIYLE SOSYAL BECERILERI ARASINDAKI İLIŞKININ İNCELENMESI. Trakya Eğitim Dergisi, 15(2), 959-991. https://doi.org/10.24315/tred.1568489