Recently, constantly changing and developing technology has brought many applications for individuals and businesses. However, integrating these applications into the supply chain and production process may create additional costs as well as create the need for additional labor. Such reasons may affect the decisions of companies in adopting technology. This study aims to test the effect of Industry 4.0 applications on supply chain performance. In accordance with this purpose, a questionnaire was applied to a total of 103 manufacturers. Data obtained from sur- veys collected were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences Statistics 22.0 (IBM Corp.; Armonk, NY, USA) program. By using factor analysis, the dimensions were obtained. Obtained data was then subjected to tests for percent-frequency analysis and regression analysis and obtained findings. As a result of the regression analyses, it is found that there are positive and significant impacts of artificial intelligence and cloud computing dimensions on the consumer performance dimension and cloud computing dimension on the cost performance dimension.
Günümüzde, sürekli değişen ve gelişen teknoloji, bireyler ve işletmeler için birçok uygulamayı beraberinde getirmektedir. Ancak bu uygulamaları tedarik zinciri ve üretim süreci içerisine entegre etmek, ek maliyet oluşturmanın yanı sıra ek işgücü ihtiyacı da oluşturabilmektedir. Bu gibi nedenler teknolojiyi benimseme konusunda firmaların kararlarını etkileyebilmektedir. Bu bilgilere dayalı olarak çalışmanın amacı, Endüstri 4.0 uygulamalarının tedarik zinciri performansına olan etkisini test etmektir. Bu doğrultuda toplam 103 üretici firmaya anket uygulaması yapılmıştır. Toplanan anketlerin sonuçları, SPSS İstatistik 22.0 (IBM Corp.; Armonk, NY, ABD) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Firmalardan toplanan verilere, açımlayıcı faktör analizi uygulanarak boyutlar elde edilmiştir. Bu veriler daha sonra yüzde – frekans analizi ve regresyon analizi testlerine tabi tutularak bulgular elde edilmiştir. Yapılan Regresyon analizi sonuçlarına göre yapay zekâ ve bulut bilişim boyutlarının maliyet performansı boyutu üzerinde, bulut bilişim boyutunun müşteri performansı boyutu üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 38 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License