BibTex RIS Kaynak Göster

12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 0 - 0, 01.01.2017

Öz

Türkiye’de yaşayan ve liseden mezun olmuş veya mezun olabilecek durumda olup da yükseköğretime devam etmek isteyen öğrenciler okumak istedikleri bölüm için aldıkları puanla yerleşebileceği üniversiteleri gözden geçirmekte ve bu üniversiteler arasında tercih yapmak durumunda bulunmaktadırlar. Öğrencilerin üniversite tercihlerini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik yapılan çalışmalarda ortaya çıkan genel sonuç tercihleri etkileyen çok sayıda kriter olduğudur. Bu çalışma ile lise son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihinde etkili olduğu düşünülen faktörlerin ikili karşılaştırma yöntemi kullanılarak ölçeklenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı Artvin ili merkez ilçesinde bulunan Artvin Anadolu Lisesi ve Kazım Karabekir Anadolu Lisesi’nin son sınıfında öğrenim gören 100 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın bulguları neticesinde lise son sınıf öğrencilerinin üniversite tercihinde etkili olduğu düşünülen faktörlerin elde edilen ölçek değerleri incelendiğinde genel olarak üniversite tercihi yaparken göz önünde bulundurulan birinci faktörün “üniversitenin eğitim kalitesi” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Üniversitelerin bu bağlamda prestijlerini ve eğitim kalitelerini artırma adına daha çok çalışmalara yer vermesi öğrenciler açısından önemli görülmektedir.

Kaynakça

  • Absher, K. ve Crawford, G. (1996). Marketing the community college starts with understanding students’ perspectives. Community College Review, 23(4), 59-67.
  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: iktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2012, 7(1), 97-120.
  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Briggs, S. ve Wilson, A. (2007). Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coccari, R. ve Javalgi, R. (1995). Analysis of students’ needs in selecting a college or university in a changing environment. Journal of Marketing for Higher Education, 6(2), 27-39.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınçarslan, Ş. (2010). Türkiye’de üniversitelerin yönetim sorunları ve çözüm önerileri. Türk Eğitim-Sen, 2010, 237-244.
  • Kozak, M. ve Coşar, Y. (2009). Üniversite adaylarının ÖSYS tercihlerinde kullandıkları karar verme stratejileri. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 15, 59, 399-419.
  • Ming, J.S.K. (2010). Instutional factors influencing students’ college choice decision in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Business and Social Science, 1(3), 53-58.
  • Moogan, Y.J. ve Baron, S. (2003). An analysis of students characteristics within the student decision making process. Journal of Further and Higher Education, 27(3), 271-287.
  • Shank, M.D. ve Beasley, F. (1998). Gender effects on the university selection process. Journal of Marketing for Higher Education, 8(3), 63–71.
  • Soutar, G. ve Turner, J. (2002). Students’ preferences for university: a conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Veloutsou, C., Lewis, J. W. ve Paton, R. A. (2004). University selection: information requirements and importance. The International Journal of Educational Management, 18(3), 160–171.
  • Welki, A.M. ve Navratil, F.J. (1987). The role of applicants’ perceptions in the choice of a college. College and University, 62(2), 147–160.
  • Wright, P. ve Kriewal, M.A. (1980) State-of-mind effects on the accuracy with which utility functions predict marketplace choice. Journal of Marketing Research, 17, 277–293.
  • Yılmaz, Ö. (2012). Öğrencilerin üniversite tercihini etkileyen kriterlerin belirlenmesinde analitik hiyerarşi proses uygulaması ve Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 0 - 0, 01.01.2017

Öz

Kaynakça

  • Absher, K. ve Crawford, G. (1996). Marketing the community college starts with understanding students’ perspectives. Community College Review, 23(4), 59-67.
  • Akar, C. (2012). Üniversite seçimini etkileyen faktörler: iktisadi ve idari bilimler öğrencileri üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2012, 7(1), 97-120.
  • Anıl, D. ve Güler, N. (2006). İkili karşılaştırma yöntemi ile ölçekleme çalışmasına bir örnek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 30-36.
  • Briggs, S. ve Wilson, A. (2007). Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Deneysel Desenler (2.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Coccari, R. ve Javalgi, R. (1995). Analysis of students’ needs in selecting a college or university in a changing environment. Journal of Marketing for Higher Education, 6(2), 27-39.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınçarslan, Ş. (2010). Türkiye’de üniversitelerin yönetim sorunları ve çözüm önerileri. Türk Eğitim-Sen, 2010, 237-244.
  • Kozak, M. ve Coşar, Y. (2009). Üniversite adaylarının ÖSYS tercihlerinde kullandıkları karar verme stratejileri. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 15, 59, 399-419.
  • Ming, J.S.K. (2010). Instutional factors influencing students’ college choice decision in Malaysia: A conceptual framework. International Journal of Business and Social Science, 1(3), 53-58.
  • Moogan, Y.J. ve Baron, S. (2003). An analysis of students characteristics within the student decision making process. Journal of Further and Higher Education, 27(3), 271-287.
  • Shank, M.D. ve Beasley, F. (1998). Gender effects on the university selection process. Journal of Marketing for Higher Education, 8(3), 63–71.
  • Soutar, G. ve Turner, J. (2002). Students’ preferences for university: a conjoint analysis. The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (1992). Ölçekleme teknikleri. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Veloutsou, C., Lewis, J. W. ve Paton, R. A. (2004). University selection: information requirements and importance. The International Journal of Educational Management, 18(3), 160–171.
  • Welki, A.M. ve Navratil, F.J. (1987). The role of applicants’ perceptions in the choice of a college. College and University, 62(2), 147–160.
  • Wright, P. ve Kriewal, M.A. (1980) State-of-mind effects on the accuracy with which utility functions predict marketplace choice. Journal of Marketing Research, 17, 277–293.
  • Yılmaz, Ö. (2012). Öğrencilerin üniversite tercihini etkileyen kriterlerin belirlenmesinde analitik hiyerarşi proses uygulaması ve Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Anıl

Melike Özer

Begüm Öztemür

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Anıl, D., Özer, M., & Öztemür, B. (2017). 12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1).
AMA Anıl D, Özer M, Öztemür B. 12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2017;7(1).
Chicago Anıl, Duygu, Melike Özer, ve Begüm Öztemür. “12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, sy. 1 (Ocak 2017).
EndNote Anıl D, Özer M, Öztemür B (01 Ocak 2017) 12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 1
IEEE D. Anıl, M. Özer, ve B. Öztemür, “12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2017.
ISNAD Anıl, Duygu vd. “12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/1 (Ocak 2017).
JAMA Anıl D, Özer M, Öztemür B. 12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7.
MLA Anıl, Duygu vd. “12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2017.
Vancouver Anıl D, Özer M, Öztemür B. 12.Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Tercihlerinde Etkili Olduğu Düşünülen Faktörlerin İkili Karşılaştırma Yöntemiyle Ölçeklenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7(1).


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.