Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 214 - 240, 26.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.312906

Öz

Bu çalışmada, Analitik Kimya laboratuvar dersi
“Madde-ışık etkileşimine dayanan UV/Görünür bölge spektroskopik analiz yöntemi
uygulamaları” konusunda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin
akademik başarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada, ön ve son test kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda konu, proje tabanlı
öğrenme yaklaşımı ile kontrol grubunda ise öğretim programına uygun şekilde
yürütülmüştür. Son test akademik başarı puanlarının Mann-Whitney U Testi
analizi sonuçlarına göre; öğrencilerin akademik başarılarında proje tabanlı
öğrenme yaklaşımının kullanıldığı deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu
gözlenmiştir (p<.05). Wilcoxon işaretli sıralar testi sonuçları;  deney ve kontrol gruplarının her ikisinde de
grup içi akademik başarı puanlarında artış olduğunu göstermiştir. Cohen’s d
değerine göre, deney grubunda uygulanan öğrenme yaklaşımının büyük etki
değerine sahip olduğu söylenebilir (d=0,88). Yarı yapılandırılmış görüşmelerin
içerik analizinden elde edilen sonuçlar, deney grubu öğrencilerinin konunun
uygulanan öğrenme yaklaşımı ile işlenmesini daha akılda kalıcı bulduklarını
göstermiştir. 

Kaynakça

  • Adami, G. (2006). A New Project Based Lab for Undergraduate Environmental and Analytical Chemistry. Journal of Chemical Education, 83 (2), 253-256.
  • Amarasiriwardena, D. (2007). Teaching Analytical Atomic Spectroscopy Advances in an Environmental Chemistry Class Using a Project-Based Laboratory Approach: Investigation of Lead and Arsenic Distributions in a Lead Arsenate Contaminated Apple Orchard. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 388, 307-314.
  • Apedoe, X.S., Ellefson, M.R. ve Schunn, C.D. (2012). Learning Together While Designing: Does Group Size Make a Difference?. Journal of Science Education Technology, 21, 83-94.
  • Arnold, R.J. (2003). The Water Project: A Multi – Week Laboratory Project for Undergraduate Analytical Chemistry. Journal of Chemical Education, 80 (1), 58-60.
  • Atıcı, B. ve Polat, H. (2010). Web Tasarımı Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Görüşlerine Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (2), 122-132.
  • Ayaz, M.F. ve Söylemez, M. (2015). The Effect of the Project Based Learning Approach on the Academic Achievements of the Students in Science Classes in Turkey: A Meta – Analysis Study, Education and Science 40 (178), 255-283.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (3. Baskı). Ankara: pegemA Yayınevi.
  • Baran, M. ve Maskan, A. (2010). The Effect of Project Based Learning on Pre – Service Physics Teachers’ Electrostatic Achievements. Cypriot Journal of Educational Sciences, 5, 243-247.
  • Baran, M. (2011). Teknoloji ve proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı Destekli Düşünce Yolculuğu Tekniğinin Lise 11. Sınıf Öğrencilerinin Fizik Başarılarına ve Akademik Benlik Tasarımlarına Etkisi, Doktora Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Barak, M. ve Dori, Y.J. (2005). Enhancing Undergraduate Student’s Chemistry Understanding Through Project Based Learning in an IT Environment. Science Education, 89 (1), 117-139.
  • Başkan Takoğlu, Z. Ve Alev, N. (2015). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Yapabilme Becerilerinin Gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 122-160.
  • Bell, S. (2010). Project Based Learning for the 21st Century: Skills fort he Future. The Clearing House, 83(2), 39-43 Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2010). Sosyal Bilimler için İstatistik (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cansüngü-Koray, Ö. ve Bal, Ş. (2002). İlköğretim 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Işık ve Işığın Hızı ile İlgili Yanlış Kavramları ve Bu Kavramları Oluşturma Şekilleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (1), 1-11.
  • Christensen, L.B. Johnson, R.B. ve Turner, L.A. (2015). Research Methods Design and Analysis (Çeviri Editörü: Aypay, A. Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioural Sciences (2nd edition). Hillsdale NJ: Erlbaum.
  • Coştu, B., Ünal,S. ve Ayas, A. (2007). Günlük Yaşamdaki Olayların Fen Bilimleri Öğretiminde Kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 197-207.
  • Diaz-Vázquez, L.M., Casañas, B., Echeyarría, I., Hernández, G., Illán, F.G., Calzada, A.M., Cruz, M.M. ve Torres-Diaz, C. (2012). An Investigative, Cooperative Learning Approach for General Chemistry Laboratories. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6 (2), 1-14.
  • Doğanay, A., Demircioğlu, T. ve Yeşilpınar, M. (2014). A Need Assessment Study for an Interdisciplinary Curriculum About Natur of Science for Prospective Elementary Teachers. Turkish Studies – International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (5), 777-798.
  • Extrom, C.L. ve Mosher, M.D. (2000). A Novel High School Chemistry Camp as an Outreach Model for Regional Colleges and Universities. Journal of Chemical Education, 77 (10), 1295-1297.
  • Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Ateş, A., Çobanoğlu, İ., Altun, E. ve Akyıldız, M. (2011). Laboratuvar Uygulamalarına Yönelik Öğrenci Görüşleri: İzmir İli Örneği. İlköğretim Online, 10 (3), 1208-1226.
  • Ferguson, G.A. ve Takane, Y. (1989). Statistical Analysis in Psychology and Education (Sixth Edition). New York: McGraw Hill Publication.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2005). How to Design and Evaluate Research in Education (6th ed.). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • Gülbahar, Y. ve Tınmaz, H. (2006). Implementing Project - Based Learning and E-Portfolio Assessment in an Undergraduate Course. Journal of Research on Technology in Education, 38 (3), 309-327.
  • Gültekin, M. (2005). The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the 5th Grade Social Studies Course in Primary Education, Educational Sciences: Theory & Practice, 5 (2), 548-556.
  • Gültekin, M. (2007). Proje Tabanlı Öğrenmenin Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Ürünlerine Etkisi. İlköğretim Online E-Dergisi, 6 (1), 93-112.
  • Gündüz, T. (2007). İnstrümental Analiz (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Harle, H.D., Leber, P.A., Hess, K.R. ve Yoder, C.H. (2003). A Concept Based Environmental Project for the First-Year Laboratory: Remediation of Barium-Contaminated Soil by in Situ İmmobilization. Journal of Chemical Education, 80 (5), 561-562.
  • İmer, N. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarı ve tutumlarına Etkisinin Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Juhl, L. Yearsley, K. ve Silva, A.J. (1997). Interdiciplinary Project Based Learning through an Environmental Water Quality Study. Journal of Chemical Education, 74 (12), 1431-1433.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma Yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının İlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Sürelerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
  • Morgil, İ. Güngör Seyhan, H. ve Seçken, N. (2009). Proje Destekli Kimya Laboratuvarı Uygulamalarının Bazı Bilişsel ve Duyuşsal Alan Becerilerine Etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6 (1), 89-107.
  • O’Hara, P.B. ve Sanborn, J.A. (1999). Pesticides in Drinking Water: Project Based Learning Within the Introductory Chemistry Curriculum. Journal of Chemical Education, 76 (12), 1673-1677.
  • Panasan, M. ve Nuangchalern, P. (2010). Learning Outcomes of Project Based and Inquiry-Based Learning Activities, Journal of Social Sciences, 6 (2), 252-255.
  • Şahin, F. ve Kargın, T. (2013). Sınıf Öğretmenlerine Üstün Yetenekli Öğrencilerin Belirlenmesi Konusunda Verilen Bir Eğitimin Öğretmenlerin Bilgi Düzeylerine Etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14 (2), 1-13.
  • Şaşmaz Ören, F. ve Erdem, Ş. (2014). Fen ve Teknoloji Dersi ‘Işık’ Ünitesine Yönelik Rehber Materyal Geliştirme Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (3), 223-233.
  • Selco, J.J., Roberts, J.L. ve Wacks, D.B. (2003). The Analysis of Seawater: A Laboratory-Centered Learning Project in General Chemistry. Journal of Chemical Education, 80 (1), 54-57.
  • Sert Çıbık, A. ve Yalçın, N. (2012). Analojilerle Desteklenmiş Proje Tabanlı Öğrenme Yönteminin Fen Bilgisi Öğrencilerinin Fizik Dersine Yönelik Tutumlarına Etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32 (1), 185-203.
  • Sert Çıbık, A. ve İnce Aka, E. (2016). Genel Fizik Laboratuvarı II Dersinde Kullanılan Proje Tabanlı Öğretim Yönteminin Öz-Yeterlilik, Tutum ve Başarıya Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (2), 511-534.
  • Şen, A.İ. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Işık, Görme ve Aynalar Konusundaki Kavram Yanılgılarının ve Öğrenme Zorluklarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 176-185.
  • Taşlıdere, E. ve Bedur, S. (2015). Düz Anlatım Yöntemi Kullanılan Öğretimin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Işığın Mercek ile Etkileşimi Konusundaki Anlamalarına Etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 105-129.
  • Türkmen, L. ve Yalçın, M. (2001). Bilimin Doğası ve Eğitimdeki Yeri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 189-195.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
  • Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y. ve Büyükkasap, E. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Işıkla İlgili Kavram Yanılgılarının Belirlenmesinde Kavram Karikatürlerinin ve Açık Uçlu Soruların Etkililiklerinin Karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 367-388.
  • Ünal Çoban, G. ve Ergin, Ö. (2013). Modellemeye Dayalı Fen Öğretiminin Etkilerinin Bilimsel Bilgi Açısından İncelenmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (2), 505-520.
  • Yeşilyurt, M. Bayraktar, Ş., Kan, S. ve Orak, S. (2005). İlköğretim Öğrencilerinin Işık Kavramı ile İlgili Düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (htpp://efdergi.yyu.edu.tr), 2 (1), 1-24.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Altıncı Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, A. Genç, Ö. ve Bektaş, Ş. (1997). Enstrümental Analiz Yöntemleri (İkinci Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
  • Yiğit, N. (2007). Bilimsel AraştırmalardaVeri Analizi ve Yorum. D.Ekiz (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemler. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • URL 1: Bilimsel yöntemin çözüm aşamaları. http://www.bilgicik.com/yazi/bilimsel-yontemin-çozum-asamalari/ (Erişim tarihi: 25.01.2017).
  • URL 2: Gökkuşağı oluşumu. htpp://www.forumdas.net/forum/konu/gokkusagi-nasil-olusur-ozet.187056/ (Erişim tarihi: 25.01.2017).
  • URL 3: Çelik, C.H. ve Gündüz, S. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımını Temel Alan Çalışmaların Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. (8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi) http://coskunc.siirt.edu.tr/files/ProjeTabanlrenmeBildiri.pdf (Erişim tarihi: 25.01.2017).
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Kılınç Alpat

Özge Özbayrak Azman Bu kişi benim

Şenol Alpat

Yayımlanma Tarihi 26 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kılınç Alpat, S., Özbayrak Azman, Ö., & Alpat, Ş. (2018). Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 214-240. https://doi.org/10.24315/trkefd.312906
AMA Kılınç Alpat S, Özbayrak Azman Ö, Alpat Ş. Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2018;8(2):214-240. doi:10.24315/trkefd.312906
Chicago Kılınç Alpat, Sibel, Özge Özbayrak Azman, ve Şenol Alpat. “Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 2 (Ocak 2018): 214-40. https://doi.org/10.24315/trkefd.312906.
EndNote Kılınç Alpat S, Özbayrak Azman Ö, Alpat Ş (01 Ocak 2018) Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 2 214–240.
IEEE S. Kılınç Alpat, Ö. Özbayrak Azman, ve Ş. Alpat, “Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, ss. 214–240, 2018, doi: 10.24315/trkefd.312906.
ISNAD Kılınç Alpat, Sibel vd. “Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/2 (Ocak 2018), 214-240. https://doi.org/10.24315/trkefd.312906.
JAMA Kılınç Alpat S, Özbayrak Azman Ö, Alpat Ş. Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8:214–240.
MLA Kılınç Alpat, Sibel vd. “Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 2, 2018, ss. 214-40, doi:10.24315/trkefd.312906.
Vancouver Kılınç Alpat S, Özbayrak Azman Ö, Alpat Ş. Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8(2):214-40.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.