The
aim of the present research is to investigate the effect of science fairs on
the 6th grade students’ problem solving skills. A quasi-experimental method and
an experimental pattern with control and experiment groups is used in the
research. The research was applied on the 6th grade students during 2014–2015
educational year II. semester and lasted 15 weeks. The Scale of Problem Solving
Skill was used to collect the data. At the end of the research, an increase was
determined 6th grade secondary school students’ problem solving skills. Three
months after research it was observed that the increase of students’ problem
solving skills has been preserved. Based on these results, it is recommended to
disseminate activities such as science fairs in schools in our country and
encourage students to participate in such activities.
Science fair problem solving skill science instruction informal learning environments
Bu araştırma, bilim
şenliklerinin 6. sınıf öğrencilerinin problem çözme beceri düzeylerine etkisini
incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada yarı deneysel yöntem, kontrol ve
deney gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2014-2015 eğitim-öğretim
yılı ikinci döneminde 6. sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmış ve 15 hafta
sürmüştür. Verilerin toplanmasında “Problem Çözme Beceri Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda deney grubundaki öğrencilerin problem
çözme beceri düzeylerinin anlamlı seviyede arttığı belirlenmiştir. Ayrıca
araştırma tamamlandıktan üç ay sonra bu artışın korunduğu görülmüştür. Bu
sonuçlara dayanarak, ülkemizdeki okullarda bilim şenlikleri gibi etkinliklerin
yaygınlaştırılmasının ve öğrencilerin bu tür etkinliklere katılımlarının teşvik
edilmesinin yararlı olacağı söylenebilir.
Bilim şenliği problem çözme becerisi fen öğretimi informal öğrenme ortamları
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |