Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 114 - 135, 05.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.366695

Öz

Bu
çalışma, 2004 yılında taslak olarak hazırlanan ve 2005 yılında son hâli
verilen; değişiklik, ekleme ve düzeltmelerle birlikte son şeklini 2009 yılında
alan İlköğretim Türkçe öğretim programı (eski program) ile 2015 yılında
hazırlanan ilkokul Türkçe dersi öğretim programı (yeni program) vizyon, temele
aldıkları yaklaşım, içerik, amaçlar ve ölçme ve değerlendirme açısından
karşılaştırılarak, benzerlik ve farklılıkları ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Türkçe dersi öğretim programları benzerlikleri ve farklılıkları bakımından
karşılaştırarak değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden
olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın analiz birimini, MEB
Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından hazırlanan 2009 İlkokul Türkçe dersi
programı ve 2015 ilkokul Türkçe dersi programı ile ilgili tüm basılı kaynaklar
oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, 2015 Türkçe dersi öğretim programında
okuma-yazma sürecinde harf gruplarının farklı olarak gruplandırıldığı, bazı harflerin
yazım şekillerinde ve yazım özelliklerinde değişikliğe gidildiği tespit
edilmiştir. Ayrıca, öğrenme alanların değişmesiyle birlikte kazanımlarda
değişmiş ve bunlar sınıf seviyesine göre yeni programda belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Altunkaya, H. (2010). Eski ve yeni II. kademe Türkçe dersi öğretim programları ve ders kitaplarında dil bilgisi öğretiminin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 1, ss.53-68.
  • Balci, A., Coşkun, E., & Tamer, M. (2012). Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programlarının genel amaçları bakımından değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), ss .1-13.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic Volume 10/15 Fall 2015, p. 137-158.
  • Coşkun, E., & Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi/Evaluation of turkish curriculums in terms of text selection for textbooks. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), ss. 59-64
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye'de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), ss. 27-43
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme. (10. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duman, B. (2004). İlköğretim Türkçe programının etkililiğinin değerlendirilmesi (Konya ve Muğla örneklerinin karşılaştırılması). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), ss. 85-108.
  • Gelen, İ., & Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programları ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13(3), ss. 457-476.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), ss. 11-26.
  • Gündoğdu, A. E. (2012). Türkçe dersi öğretim programının kavram öğretimi açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), ss. 31-44.
  • ERG, (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. Erişim: http://su-erg.advancity.net/uploads/news/Yeni Ogretim Programlari Inceleme ve Degerlendirme Raporu.pdf, Mayıs 2010..2006.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Journal of International Social Research, 1(4), ss. 182-202.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Gül Yayınevi.
  • Karadağ, Ö. (2010). 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), ss. 423-436.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2015) Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 33(150), ss. 64-73.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Şahin, D., & Bayramoğlu, C. D.(2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3, p. 2095-2130
  • Şen, Y. Ç., & Taşkın, Ç. Ş. (2010). Yeni ilköğretim programının getirdiği değişiklikler: Sınıf öğretmenlerinin düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), ss. 26-51.
  • Orbeyi, S., & Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), ss. 133-147.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss. 126-149.
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), ss. 183-202.
  • Ünsal, H. (2013). Primary school teachers’ views about practice of new turkish primary education curriculum. Elementary Education Online, 12(3), 635-658.
  • TDK (2005). Türkçe sözlük (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), ss. 477-516.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (1998). Okula dayalı program geliştirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4(4), ss. 513-525.

Comparison and Evalation of 2009-2015 Turkish Course Instruction Program

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 114 - 135, 05.01.2018
https://doi.org/10.24315/trkefd.366695

Öz

This
study intends to present the similarities and differences between the Primary
School Turkish Lesson Program (former program) drafted in 2004, finalized in
2005 and took its final form in 2009 by the amendments, additions and
revisions; and the Primary School Turkish Lesson program (new program) prepared
in 2015, in terms of the approaches based on, their contents, objectives, and
assessment and evaluation. Turkish lesson education programs were compared and
evaluated in terms of their similarities and differences. Document analysis
technique, one of the qualitative research methods, was used in this research.
Analysis unit of the research consists of all the relevant printed resources of
2009 Primary School Turkish lesson program and 2015 Primary School Turkish
lesson program prepared by the Head Council of Education of Morality. As a
result of research, it was observed that; in the reading-writing process of
2015 Turkish lesson program, the letters were classified differently, and that
amendments were made on the writing styles and writing properties of some
letters. Also gains also changed along with the learning domains, and these
were indicated in the new program in accordance with the class level.

Kaynakça

  • Altunkaya, H. (2010). Eski ve yeni II. kademe Türkçe dersi öğretim programları ve ders kitaplarında dil bilgisi öğretiminin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt. 17, Sayı. 1, ss.53-68.
  • Balci, A., Coşkun, E., & Tamer, M. (2012). Cumhuriyet dönemi Türkçe dersi öğretim programlarının genel amaçları bakımından değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), ss .1-13.
  • Bayburtlu, Y. S. (2015). 2015 Türkçe dersi öğretim programı ve 2006 Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature And History of Turkish or Turkic Volume 10/15 Fall 2015, p. 137-158.
  • Coşkun, E., & Taş, S. (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi/Evaluation of turkish curriculums in terms of text selection for textbooks. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), ss. 59-64
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye'de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), ss. 27-43
  • Demirel, Ö. (2004). Eğitimde program geliştirme. (10. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duman, B. (2004). İlköğretim Türkçe programının etkililiğinin değerlendirilmesi (Konya ve Muğla örneklerinin karşılaştırılması). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), ss. 85-108.
  • Gelen, İ., & Beyazıt, N. (2007). Eski ve yeni ilköğretim programları ile ilgili çeşitli görüşlerin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 13(3), ss. 457-476.
  • Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet dönemi (1929-1930, 1949, 1981) ortaokul Türkçe öğretimi programlarının içerik, genel ve özel amaçlarıyla karşılaştırmalı gelişim düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), ss. 11-26.
  • Gündoğdu, A. E. (2012). Türkçe dersi öğretim programının kavram öğretimi açısından incelenmesi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), ss. 31-44.
  • ERG, (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu. Erişim: http://su-erg.advancity.net/uploads/news/Yeni Ogretim Programlari Inceleme ve Degerlendirme Raporu.pdf, Mayıs 2010..2006.
  • Epçaçan, C., & Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi. Journal of International Social Research, 1(4), ss. 182-202.
  • Fidan, N. (1986). Okulda öğrenme ve öğretme. Gül Yayınevi.
  • Karadağ, Ö. (2010). 2005 Türkçe programına göre hazırlanmış ilköğretim birinci kademe Türkçe ders kitaplarının kelime hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), ss. 423-436.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2015) Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Kültür aktarımı açısından Türkçe öğretim programları. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 33(150), ss. 64-73.
  • Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Education & Science/Eğitim ve Bilim, 37(165).
  • Şahin, D., & Bayramoğlu, C. D.(2016). 2015 Türkçe öğretim programının metin tür ve tema seçimi bakımından değerlendirilmesi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3, p. 2095-2130
  • Şen, Y. Ç., & Taşkın, Ç. Ş. (2010). Yeni ilköğretim programının getirdiği değişiklikler: Sınıf öğretmenlerinin düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), ss. 26-51.
  • Orbeyi, S., & Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), ss. 133-147.
  • Özdemir, S. M. (2009). Eğitimde program değerlendirme ve Türkiye’de eğitim programlarını değerlendirme çalışmalarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), ss. 126-149.
  • Ünal, S., Çoştu, B., & Karataş, F. Ö. (2004). Türkiye de fen bilimleri eğitimi alanındaki program geliştirme çalışmalarına genel bir bakış. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), ss. 183-202.
  • Ünsal, H. (2013). Primary school teachers’ views about practice of new turkish primary education curriculum. Elementary Education Online, 12(3), 635-658.
  • TDK (2005). Türkçe sözlük (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Yangın, B. (2005). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzunun değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), ss. 477-516.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 7. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, S. (1998). Okula dayalı program geliştirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 4(4), ss. 513-525.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Altunkeser

İbrahim Coşkun

Yayımlanma Tarihi 5 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Altunkeser, F., & Coşkun, İ. (2018). 2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 114-135. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695
AMA Altunkeser F, Coşkun İ. 2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Ocak 2018;8(1):114-135. doi:10.24315/trkefd.366695
Chicago Altunkeser, Filiz, ve İbrahim Coşkun. “2009 Ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması Ve Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (Ocak 2018): 114-35. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695.
EndNote Altunkeser F, Coşkun İ (01 Ocak 2018) 2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 1 114–135.
IEEE F. Altunkeser ve İ. Coşkun, “2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 114–135, 2018, doi: 10.24315/trkefd.366695.
ISNAD Altunkeser, Filiz - Coşkun, İbrahim. “2009 Ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması Ve Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8/1 (Ocak 2018), 114-135. https://doi.org/10.24315/trkefd.366695.
JAMA Altunkeser F, Coşkun İ. 2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8:114–135.
MLA Altunkeser, Filiz ve İbrahim Coşkun. “2009 Ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması Ve Değerlendirilmesi”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2018, ss. 114-35, doi:10.24315/trkefd.366695.
Vancouver Altunkeser F, Coşkun İ. 2009 ve 2015 Türkçe Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;8(1):114-35.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.