1983 yılında Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Yasası ile birlikte yasal olarak uygulamalarda yer alması beklenen kaynaştırma eğitimi, bugün okul öncesi eğitimde zorunlu eğitsel bir uygulamadır. Bu makalede, öncelikle kaynaştırma eğitiminin tanımı yapılmış ve kaynaştırma eğitiminin faydaları ile ilgili uluslararası alanyazındaki çalışmalar özetlenmiş, ardından Türkiye’de kaynaştırma eğitimi ve okul öncesinde kaynaştırma eğitimi konularına değinilerek yasal dayanaklarından bahsedilmiştir. Türkiye’de kaynaştırma eğitimiyle ilgili yapılan araştırmalar; (1) okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının bilgi, görüş ve tutumları, (2) sınıf içi uygulamalar, (3) sosyal beceriler, (4) derlemeler ve (5) diğer, başlıkları altında ele alınmıştır. Araştırmalar incelendiğinde, okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırma eğitimine yönelik olumlu tutuma sahip oldukları; ancak, daha fazla bilgiye gereksinim duydukları, sınıf içi geçişlerde belli başlı uygulamaları gerçekleştirdikleri fakat alanyazındaki uygulamaların hepsini sınıflarında uygulamak için desteğe gereksinim duydukları ve özel gereksinimli çocuklara sunulan sosyal beceri programlarının faydalı olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur.
Kaynaştırma, okul öncesi kaynaştırma, özel gereksinimli çocuk, Türkiye
Inclusion is a compulsory educational practice for preschool children with disabilities in Turkey. In this article, first, the definition of inclusion is provided. Second, the benefits of inclusion are summarized using the international literature. Third, a summary of studies conducted in Turkey in relation to inclusive preschool education is presented followed by a description of the legal basis for inclusion in Turkey. The research focused on inclusive preschool education in Turkey was examined under five categories: (1) opinions and attitudes of preschool teachers and teacher candidates towards inclusion, (2) classroom practices, (3) social skills, (4) research summaries and literature reviews and (5) other studies. An examination of these studies has shown that preschool teachers and teacher candidates have positive attitudes towards inclusion, but they need more information for successful implementation of inclusion. Moreover, preschool teachers implement certain practices with respect to in-class transitions, however, they need more support to apply all recommended practices noted in the literature. In addition, social skills programs provided to children with special needs were beneficial. Recommendations for future practice are presented at the end of the paper.
Inclusion, preschool inclusion, children with special needs, Turkey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim, Özel |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 1, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { trsped668037, journal = {Turkish Journal of Special Education Research and Practice}, eissn = {2687-6213}, address = {Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü A Blok Atakum/Samsun}, publisher = {Salih RAKAP}, year = {2019}, volume = {1}, number = {1}, pages = {70 - 85}, doi = {10.37233/TRSPED.2019.0104}, title = {Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?}, key = {cite}, author = {Yazıcı, Dila Nur} } |
APA | Yazıcı, D. N. (2019). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız? . Turkish Journal of Special Education Research and Practice , 1 (1) , 70-85 . DOI: 10.37233/TRSPED.2019.0104 |
MLA | Yazıcı, D. N. "Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?" . Turkish Journal of Special Education Research and Practice 1 (2019 ): 70-85 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/trsped/issue/51389/668037> |
Chicago | Yazıcı, D. N. "Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?". Turkish Journal of Special Education Research and Practice 1 (2019 ): 70-85 |
RIS | TY - JOUR T1 - Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız? AU - Dila Nur Yazıcı Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.37233/TRSPED.2019.0104 DO - 10.37233/TRSPED.2019.0104 T2 - Turkish Journal of Special Education Research and Practice JF - Journal JO - JOR SP - 70 EP - 85 VL - 1 IS - 1 SN - -2687-6213 M3 - doi: 10.37233/TRSPED.2019.0104 UR - https://doi.org/10.37233/TRSPED.2019.0104 Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Turkish Journal of Special Education Research and Practice Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız? %A Dila Nur Yazıcı %T Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız? %D 2019 %J Turkish Journal of Special Education Research and Practice %P -2687-6213 %V 1 %N 1 %R doi: 10.37233/TRSPED.2019.0104 %U 10.37233/TRSPED.2019.0104 |
ISNAD | Yazıcı, Dila Nur . "Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?". Turkish Journal of Special Education Research and Practice 1 / 1 (Aralık 2019): 70-85 . https://doi.org/10.37233/TRSPED.2019.0104 |
AMA | Yazıcı D. N. Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?. TRSPED. 2019; 1(1): 70-85. |
Vancouver | Yazıcı D. N. Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?. Turkish Journal of Special Education Research and Practice. 2019; 1(1): 70-85. |
IEEE | D. N. Yazıcı , "Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Kaynaştırma: Neredeydik? Neredeyiz? Nerede Olmalıyız?", Turkish Journal of Special Education Research and Practice, c. 1, sayı. 1, ss. 70-85, Ara. 2019, doi:10.37233/TRSPED.2019.0104 |