Erken okuryazarlık becerileri, çocukların ilkokula başladıklarında okuma-yazmayı öğrenmesi ve sonraki yıllarda akademik başarısı için temel yordayıcılardan biri olarak görülmektedir (National Early Literacy Panel, 2008; Spira, Bracken, & Fischel, 2005). Benzer şekilde, bu becerilere göre daha zayıf bir ilişki olmakla birlikte, okul öncesi dönem çocukların sözel dil becerilerinin de sonraki okuryazarlık başarısıyla ilişkili olduğu belirtilmektedir (Lonigan vd., 2008). Dolayısıyla sonraki akademik başarıyla olumlu ilişkisi ortaya koyulan bu becerileri geliştirmeye yönelik uygulamalar günümüzde oldukça önemli hale gelmiştir. Özellikle okul öncesi öğretmenlerine ve küçük çocuklarla çalışan eğitimcilere, çocukların dil ve erken okuryazarlık becerilerini desteklemek amacıyla etkililiği birçok çalışma ile ortaya konmuş olan paylaşımlı kitap okuma uygulamalarından yararlanmaları önerilmektedir. Paylaşımlı okuma şemsiye terimi içerisinde yer alan ve onun daha yapılandırılmış bir türü olan etkileşimli kitap okumanın (dialogic book reading) kullanımı da oldukça yaygındır. Bu iki kitap okuma uygulamasının en belirgin farklılığı, etkileşimli kitap okumada çocuk ile yetişkinin rollerindeki değişimdir. Etkileşimli kitap okuma sırasında yetişkin aktif dinleyici ve soru soran rolünü alırken, çocuk öykü anlatıcısı olmayı öğrenmektedir (Whitehurst vd., 1994).
book review shared book reading language development emergent literacy skills
Erken okuryazarlık becerileri, çocukların ilkokula başladıklarında okuma-yazmayı öğrenmesi ve sonraki yıllarda akademik başarısı için temel yordayıcılardan biri olarak görülmektedir (National Early Literacy Panel, 2008; Spira, Bracken, & Fischel, 2005). Benzer şekilde, bu becerilere göre daha zayıf bir ilişki olmakla birlikte, okul öncesi dönem çocukların sözel dil becerilerinin de sonraki okuryazarlık başarısıyla ilişkili olduğu belirtilmektedir (Lonigan vd., 2008). Dolayısıyla sonraki akademik başarıyla olumlu ilişkisi ortaya koyulan bu becerileri geliştirmeye yönelik uygulamalar günümüzde oldukça önemli hale gelmiştir. Özellikle okul öncesi öğretmenlerine ve küçük çocuklarla çalışan eğitimcilere, çocukların dil ve erken okuryazarlık becerilerini desteklemek amacıyla etkililiği birçok çalışma ile ortaya konmuş olan paylaşımlı kitap okuma uygulamalarından yararlanmaları önerilmektedir. Paylaşımlı okuma şemsiye terimi içerisinde yer alan ve onun daha yapılandırılmış bir türü olan etkileşimli kitap okumanın (dialogic book reading) kullanımı da oldukça yaygındır. Bu iki kitap okuma uygulamasının en belirgin farklılığı, etkileşimli kitap okumada çocuk ile yetişkinin rollerindeki değişimdir. Etkileşimli kitap okuma sırasında yetişkin aktif dinleyici ve soru soran rolünü alırken, çocuk öykü anlatıcısı olmayı öğrenmektedir (Whitehurst vd., 1994).
kitap incelemesi paylaşımlı kitap okuma dil gelişimi erken okuryazarlık becerileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Zihinsel Engelli Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |