Türkiye merkezli bir kamu yayıncısı olan TRT, son yıllarda uluslararası ortak yapım filmler aracılığıyla sinemayı stratejik bir kültürel anlatı ve karşı popüler kültür aracı olarak konumlandırmaktadır. Bu makale, TRT’nin ortak yapımcı olduğu Quiet Life, Gülizar, March to May ve Shambhala filmlerini inceleyerek, küresel popüler kültür tekelinin hegemonyasına karşı TRT’nin geliştirdiği stratejiyi analiz etmektedir. Çalışmada ilk olarak TRT’nin uluslararası ortak yapım politikaları ve motivasyonları ele alınmakta, ardından incelenen filmlerde öne çıkan temalar, anlatı yapıları ve estetik tercihleri değerlendirilmektedir. TRT’nin bu yapımlar aracılığıyla küresel kültürel hegemonya karşısında nasıl bir karşı duruş sergilediği, kültürel emperyalizm ve karşı hegemonya kuramları bağlamında tartışılmaktadır. Son olarak her bir filmin uluslararası festivallerdeki performansı, eleştirmenlerden aldığı yankılar ve yarattığı kültürel etki analiz edilerek TRT’nin yerli-millî anlatılar, alternatif estetikler ve küresel görünürlük stratejileri üretme çabasının sonuçları değerlendirilmektedir. Bu bağlamda TRT’nin sinema alanındaki ortak yapımlarının, Türkiye’nin yumuşak güç ve kültürel karşı hegemonya arayışının bir parçası olduğu sonucuna varılmaktadır.
TRT Ortak Yapım Kültürel Hegemonya Karşı-Hegemonya Popüler Kültür Film Festivalleri
As a Turkey-based public broadcaster, TRT has in recent years positioned cinema as a strategic cultural narrative and a tool of counter-popular culture through international co-productions. This article examines the films Quiet Life, Gülizar, March to May, and Shambhala, which are coproduced by TRT, to analyze TRT’s strategy against the monopoly of global popular culture. The study first discusses TRT’s international co-production policies and motivations, then evaluates the prominent themes, narrative structures, and aesthetic choices in these films. It further explores how TRT, through these productions, develops a counter-stance against global cultural hegemony, in the context of cultural imperialism and counter-hegemony theories. Finally, each film’s performance in international festivals, critical reception, and cultural impact are analyzed, assessing TRT’s efforts to create local-national narratives, alternative aesthetics, and global visibility. The analysis suggests that TRT’s co-production ventures in cinema form part of Turkey’s soft power and cultural counterhegemony strategy, leveraging film as a medium to challenge global cultural dominance and to promote diverse voices on the world stage.
TRT Co-Production Cultural Hegemony Counter-Hegemony Popular Culture Film Festivals
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 22 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 25 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International