Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi

Yıl 2024, , 739 - 756, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1522047

Öz

Bu çalışmada, Türkçe eğitiminde araştırmacılar tarafından geliştirilen okuma becerisi alanında geliştirilen ölçekler, içerik ve yöntemsel açıdan kapsamlı bir şekilde analiz edilmiştir. Amaç, bu ölçeklerin mevcut durumunu değerlendirmek ve gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktır. Araştırmada, Türkiye’de sosyal bilimler alanında yayın yapan TOAD, ERIC, Web of Science, YÖK Tez, Google Akademik ve TR Dizin veri tabanları taranmıştır. Belirlenen kriterlere uygun 39 çalışma kapsamına alınmıştır.13 okuma tutum,7 okuma öz yeterlilik,7 okuma motivasyon,6 okuma kaygı,2 okuma stratejileri bilişsel farkındalık,1 okuma stratejileri üst bilişsel farkındalık,1 okuma kültürü,1 okuma alışkanlığı,1 okuma ilgi ölçeği analiz edilmiştir. Yapılan tematik içerik analizi sonucunda, geliştirilen ölçeklerin çoğunlukla okuma tutumlarını ölçmeye odaklandığı görülmüştür.Okuma becerisine yönelik geliştirilen çalışmalar incelendiğinde çalışma grubu olarak en fazla ortaokul öğrencilerinin seçildiği görülmüştür. Ölçeklerin geliştirilmesinde açımlayıcı faktör analizi sıklıkla tercih edilirken, hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizinin de birlikte kullanıldığı çalışmalar tespit edilmiştir. Güvenirlik analizlerinde ise en yaygın kullanılan yöntemin iç tutarlılık olduğu görülmüştür. Bazı ölçeklerde ise güvenirliği sağlamak için test tekrar test kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Acar Güvendir, M. ve Özer Özkan, Y. (2015). Türkiye’deki eğitim alanında yayımlanan bilimsel dergilerde ölçek geliştirme ve uyarlama konulu makalelerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 23-33.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Karakuş Tayşi 0000-0002-4669-6686

Fatma Dudu Engin Bu kişi benim 0009-0003-9980-1923

Kübra Ablak Bu kişi benim 0009-0008-6386-6764

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Karakuş Tayşi, E., Engin, F. D., & Ablak, K. (2024). Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 739-756. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1522047
AMA Karakuş Tayşi E, Engin FD, Ablak K. Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi. TSA. Aralık 2024;28(3):739-756. doi:10.20296/tsadergisi.1522047
Chicago Karakuş Tayşi, Esra, Fatma Dudu Engin, ve Kübra Ablak. “Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 3 (Aralık 2024): 739-56. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1522047.
EndNote Karakuş Tayşi E, Engin FD, Ablak K (01 Aralık 2024) Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 739–756.
IEEE E. Karakuş Tayşi, F. D. Engin, ve K. Ablak, “Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi”, TSA, c. 28, sy. 3, ss. 739–756, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1522047.
ISNAD Karakuş Tayşi, Esra vd. “Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (Aralık 2024), 739-756. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1522047.
JAMA Karakuş Tayşi E, Engin FD, Ablak K. Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi. TSA. 2024;28:739–756.
MLA Karakuş Tayşi, Esra vd. “Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 3, 2024, ss. 739-56, doi:10.20296/tsadergisi.1522047.
Vancouver Karakuş Tayşi E, Engin FD, Ablak K. Okuma Becerisi İle İlişkili Ölçek Geliştirme Süreci: Bir Tematik İçerik Analizi. TSA. 2024;28(3):739-56.