Bu çalışmada, Türkçe eğitiminde araştırmacılar tarafından geliştirilen okuma becerisi alanında geliştirilen ölçekler, içerik ve yöntemsel açıdan kapsamlı bir şekilde analiz edilmiştir. Amaç, bu ölçeklerin mevcut durumunu değerlendirmek ve gelecekteki çalışmalara ışık tutmaktır. Araştırmada, Türkiye’de sosyal bilimler alanında yayın yapan TOAD, ERIC, Web of Science, YÖK Tez, Google Akademik ve TR Dizin veri tabanları taranmıştır. Belirlenen kriterlere uygun 39 çalışma kapsamına alınmıştır.13 okuma tutum,7 okuma öz yeterlilik,7 okuma motivasyon,6 okuma kaygı,2 okuma stratejileri bilişsel farkındalık,1 okuma stratejileri üst bilişsel farkındalık,1 okuma kültürü,1 okuma alışkanlığı,1 okuma ilgi ölçeği analiz edilmiştir. Yapılan tematik içerik analizi sonucunda, geliştirilen ölçeklerin çoğunlukla okuma tutumlarını ölçmeye odaklandığı görülmüştür.Okuma becerisine yönelik geliştirilen çalışmalar incelendiğinde çalışma grubu olarak en fazla ortaokul öğrencilerinin seçildiği görülmüştür. Ölçeklerin geliştirilmesinde açımlayıcı faktör analizi sıklıkla tercih edilirken, hem açımlayıcı hem de doğrulayıcı faktör analizinin de birlikte kullanıldığı çalışmalar tespit edilmiştir. Güvenirlik analizlerinde ise en yaygın kullanılan yöntemin iç tutarlılık olduğu görülmüştür. Bazı ölçeklerde ise güvenirliği sağlamak için test tekrar test kullanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |