Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü

Yıl 2024, , 722 - 738, 10.12.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1524735

Öz

Bu çalışmanın amacı, John L. Austin ve John Searle tarafından geliştirilen Söz Edim Kuramı’nın ışığında, ortaokul öğrencilerinin konuşmalarındaki gerekçelendirme söz ediminin farklı bağlamlarda kullanımını ve sözcelerdeki gerekçelendirme bağlayıcılarının görünümlerini belirlemektir. Çalışma betimsel modelde yapılan nitel bir çalışmadır. Veriler 7.sınıf öğrencilerinden ses kaydı alınarak toplanmıştır. Araştırmacı, çalışmada katılımsız gözlemci olarak yer almıştır. Elde edilen veriler önce deşifre edilerek yazıya aktarılmış, ardından içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Öğrencilerin hangi niyetlerle gerekçelendirme söz edimini kullandıkları ve bu söz edimlerini kullanırken hangi bağlayıcılarla ilişkilendirdiklerini tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin tamamı gerekçelendirme söz edimini kullanmıştır. Tüm öğrencilerin gerekçelendirme söz edimini kullanmalarına rağmen öğrenciler arasında kullanım sıklığı farlılık göstermektedir. Kullanılan söz edimlerinin kullanım niyetleri çeşitlilik göstermektedir. Konuşmacıların gerekçelendirme söz edimlerinin kullanım niyetlerine bakıldığında da kullanım çeşitliliğine göre savunma, açıklama, empati ile anlayış, mantığa dayandırma, teşekkür etme, eleştirme, ikna ve uyarma amaçları güdüldüğü görülmektedir. Bununla birlikte gerekçelendirme söz edimleri kullanılırken bazı bağlayıcılardan yararlanılmıştır. Konuşmacılar, nadiren de herhangi bir bağlayıcıyla ilişkilendirmeden gerekçelendirme söz edimini kullanmışlardır.

Kaynakça

  • Ak, S. (2020). Dinleme etkinliklerindeki diyalogların sözeylem kuramına göre incelenmesi: Yeni Hitit örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenay Çelikkanat Nas 0000-0002-2570-0017

İhsan Kalenderoğlu 0000-0003-2441-5932

Yayımlanma Tarihi 10 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 29 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çelikkanat Nas, Ş., & Kalenderoğlu, İ. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(3), 722-738. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1524735
AMA Çelikkanat Nas Ş, Kalenderoğlu İ. Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü. TSA. Aralık 2024;28(3):722-738. doi:10.20296/tsadergisi.1524735
Chicago Çelikkanat Nas, Şenay, ve İhsan Kalenderoğlu. “Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, sy. 3 (Aralık 2024): 722-38. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1524735.
EndNote Çelikkanat Nas Ş, Kalenderoğlu İ (01 Aralık 2024) Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 3 722–738.
IEEE Ş. Çelikkanat Nas ve İ. Kalenderoğlu, “Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü”, TSA, c. 28, sy. 3, ss. 722–738, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1524735.
ISNAD Çelikkanat Nas, Şenay - Kalenderoğlu, İhsan. “Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/3 (Aralık 2024), 722-738. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1524735.
JAMA Çelikkanat Nas Ş, Kalenderoğlu İ. Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü. TSA. 2024;28:722–738.
MLA Çelikkanat Nas, Şenay ve İhsan Kalenderoğlu. “Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 28, sy. 3, 2024, ss. 722-38, doi:10.20296/tsadergisi.1524735.
Vancouver Çelikkanat Nas Ş, Kalenderoğlu İ. Ortaokul Öğrencilerinin Konuşmalarındaki Gerekçelendirme Söz Ediminin Görünümü. TSA. 2024;28(3):722-38.