Reading problem is one of the main problems in education. That is must problem of reading disabled and make a habit of reading. Various projects and applications carried out to solve this problem. One of these applications is 100 Basic Literary Works. The application was started with a list firstly for high school students (in 2004) and then for elementary school students (in 2005). After the debate began, criticized the contents of the list and the application form. But the widely research was done for students to read and do not read. Because the list was intended to recommend even though perceived by some groups mandatory. The aim of this study was to determine the status of books’ reading in selection of 100 Basic Literary Works. For this purpose, the questionnaire is completed to 1978 the first stage high school students in 20 provinces, 29 schools. Findings are established using students' answers to the survey frequency (f) and percentage (%) values. According to the results of research works most read as follows: Pinocchio, Keloglan Tales, Dede Korkut Stories, Nasreddin Hodja Stories, Around the World in 80 Days, Alice in Wonderland, Heidi, Peter Pan, La Fontaine, Featured, The Three Musketeers, Pollyanna. According to the students participating in the survey responses it has been observed Works most be read by the students and be read with pleasure and curiosity are parallel to each other. It was determined that the most widely read translation works are novel type and the most widely read local works are tale type.
Okuma sorunu, eğitimdeki temel sorunlardan biridir. Okumamayı sorun olmaktan çıkarıp alışkanlık haline getirmek şarttır. Bu soruna çözüm için çeşitli projeler ve uygulamalar yapılmaktadır. Bunlardan biri de 100 temel eser uygulamasıdır. 100 temel eser uygulaması önce ortaöğretim için (2004) bir liste ile sonra da ilköğretim öğrencileri için (2005) bir liste ile başlandı. Daha sonra tartışmalar başladı, listenin içeriğini ve uygulama şeklini eleştirenler oldu. Fakat bunu öğrencilerin okuyup okumadığına yönelik geniş çaplı bir araştırma yapılmadı. Çünkü liste bazı çevrelerce zorunlu algılansa da tavsiye amaçlı idi. Bu çalışmanın amacı ilköğretim 100 temel eser seçkisindeki kitapların okunma durumunu belirlemektir. Bu amaçla 20 ilde 29 okulda 1978 lise 1 öğrencisine anket uygulanmıştır. Bulgular öğrencilerin ankete verdikleri cevapların frekans (f) ve yüzde (%) değerleri kullanılarak oluşturulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre en fazla okunan eserler şunlardır: Pinokyo, Keloğlan Masalları, Dede Korkut Hikâyeleri, Nasreddin Hoca Hikâyeleri, 80 Günde Devr-i Âlem, Alice Harikalar Ülkesinde, Heidi, Peter Pan, La Fontaine’den Seçmeler, Üç Silahşörler, Polyanna. Araştırmaya katılan öğrencilerin cevaplarına göre en fazla okunan eserler ile öğrencilerin zevk alarak ve merak ederek okudukları eserlerin birbirine paralel olduğu gözlenmiştir. En çok okunan çeviri eserlerin roman türünde olduğu, en çok okunan yerli eserlerin masal türünde olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 173 Sayı: 173 |