BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF THE PERCEPTION LEVEL OF SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES ABOUT ATATURK’S PRINCIPLES

Yıl 2014, Cilt: 181 Sayı: 181, 103 - 128, 01.02.2014

Öz

The extent of preservice teachers’ perceptions of the principles of Atatürk comprises a concern. This research aims to determine teacher candidates’ perception levels of the principles of Atatürk in which direction and to what extent. The study group consists of 435 teacher candidates that are studying in the social studies education department in Gazi Faculty of Education / Gazi University in 2012-2013 academic years. The research is a descriptive field study which is based on quantitative research method study. According to the data collected by the survey results; while the teacher candidates’ perceptions about principles of Atatürk are positive in general, it has been determined that participants have incorrect and wrong perceptions about secularism and statism which are amongst the principles of Atatürk and it is not known that which attributes do these two principles have. Female teacher candidates have relatively higher level of perception compared to men. It has been also determined that; participatory perception of republicanism, nationalism and secularism is in line with the level of class, the higher grade level the more accurately principles are perceived, the principle of statism is perceived inversely to the level of the class.

Kaynakça

  • ADEM, M. ve KARAKÜTÜK, K. (1992). Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları, Ankara: TED X. Öğretim Toplantısı 21-22 Mayıs.
  • AKBABA, B. (2009). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretimine Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13 (1): 29-52.
  • AYBARS, E. (2004). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihinin Amaç ve Kapsamı. (Ed. Bahaeddin YEDİYILDIZ, T. Faik ERTAN ve Kutay ÜSTÜN), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihinde Yöntem Arayışları, (32-41). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • AYTEPE, O., DAĞISTAN, A., ERTAN, T. F. vd. (2003). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010). İstatistik Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. SPSS ve LISREL
  • DOĞAN, O. (2011). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi (XIX.-XX. Yüzyıl Türkiye), Okutman Yayıncılık: Ankara.
  • DOĞANER, Y. (2005). Yüksek Öğretimde Atatürk İlke ve İnkılâplarının Öğretimi ile İlgili Düşünceler. (Ed. Mehmet SARAY, Hüseyin TOSUN), Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi, (281-286). Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları: Ankara.
  • DÖNMEZ, C. ve YAZICI, K. (2008). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi, Nobel Yayınevi: Ankara.
  • EMİROĞLU, G. (2006). İlköğretim Düzeyinde İnkılâp Tarihi Ders Konularının Öğretimi: Metot ve Etkinlikler. (Ed. Yasemin Doğaner), Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, (97-119). Hacettepe Üniversitesi Yayınları: Ankara.
  • ERASLAN C. (2003). Yakın Dönem Türk Düşüncesinde Halkçılık ve Atatürk, Kum Saati Yayıncılık: İstanbul.
  • EROĞLU, H. (1989). Atatürk ve Cumhuriyet, Atatürk Kültür; Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları: Ankara.
  • GÖKÇEN, S. (1982). Atatürk’ün İzinde Bir Ömür Böyle Geçti, Türk Hava Kurumu Yayınları: . İstanbul.
  • GÜL, M. (1995). Türk İnkılâp Tarihi, Barış Yayınları: Ankara.
  • GÜLMEZ, N. (2003), “Üniversite Gençliğinin Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine Bakışı”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 19 (57): 1043-1088.
  • KAFESOĞLU, İ. ve Saray, M. (1983). Atatürk İlkeleri ve Dayandığı Tarihi Temeller, Kazancı Matbaacılık Sanayi Yayınları: İstanbul.
  • KARASAR, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Kitap Kırtasiye Yayınevi: Ankara.
  • KILIÇ, A. (1955). Atatürk’ün Hususiyetleri, Sel Yayınları: İstanbul.
  • KILIÇKAYA, D. (2008). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Yayınevi: Ankara.
  • KLİNE, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge: UK.
  • KUBALI, H. N. (1973). Türk Devrim (İnkılâp) Tarihi, Harp Akademileri Basımevi: İstanbul.
  • ÖZDEN, M. (2006). “Türkiye’de Halkçılığın Evrimi (1908-1918)”, Sosyal Bilimler Dergisi, 16: 89-100.
  • PALAZOĞLU, A. B. (1996). Atatürk İlkeleri, Türk Hava Kurumu Yayınları: Ankara.
  • PAMAK, M. (2004). Kemalizm, Laiklik, Şehidlik, Ekin Yayınları: İstanbul.
  • TAŞKIRAN, C. (1994). “Atatürk Döneminde Demokrasi Denemeleri (1925-1930)”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 4 (14).
  • TURAN, R., SAFRAN, M., HAYTA, N. vd. (2011). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • TÜZÜN, N. ve SAFRAN, M. (1988). Atatürk İlkelerinde Devletçilik, Cumhuriyetçilik, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • YALÇIN, S., TURAN, M. ve EKİNCİKLİ, M. vd. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • YEL S. (2003). “Atatürk ve İnkılâplarının Arnavutluk’taki Tesirleri”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 19 (55): 105-125.
  • YILMAZ M., ERTAN, T. F. ve SARINAY, Y. vd. (1998). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • YILMAZ, M. (2004). “Eğitim Bilimi ve Bilim Teknolojisi Işığında Yeni Yöntem Arayışları”, (Ed. Bahaeddin YEDİYILDIZ, Temuçin Faik ERTAN, Kutay ÜSTÜN), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi’nde Yöntem Arayışları, (100- 111). H.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü: Ankara.
  • www.ataturkdevrimleri.com/yazi-51-inkilapcilik-ilkesi.html (18.06.2012).

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 181 Sayı: 181, 103 - 128, 01.02.2014

Öz

Bu araştırmayla sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik algılarının hangi yönde ve ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 435 öğretmen adayından oluşmaktadır. Betimsel bir alan araştırması olan çalışmada, nicel araştırma yöntemine göre hareket edilmiştir. Araştırma sonuçlarından ulaşılan bulgulara göre; öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin algılarının olumlu yönde olduğu tespit edilmekle birlikte devletçilik ve laiklik ilkelerine karşı olumsuz ve yanlış bir algılarının olduğu, söz konusu iki ilkenin hangi nitelikleri taşıdığının tam olarak bilinmediği tespit edilmiştir. Kadın öğretmen adaylarının erkeklere nispeten algı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Cumhuriyetçilik, milliyetçilik ve laiklik ilkelerine yönelik katılımcı algılarının sınıf düzeyi ile paralel olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe adı geçen ilkelerin daha doğru algılandığı; devletçilik ilkesinin ise sınıf düzeyi ile ters orantılı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • ADEM, M. ve KARAKÜTÜK, K. (1992). Ortaöğretim Kurumlarında İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Öğretimi ve Sorunları, Ankara: TED X. Öğretim Toplantısı 21-22 Mayıs.
  • AKBABA, B. (2009). “Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretimine Yönelik Bir Durum Değerlendirmesi (Gazi Üniversitesi Örneği)”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13 (1): 29-52.
  • AYBARS, E. (2004). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihinin Amaç ve Kapsamı. (Ed. Bahaeddin YEDİYILDIZ, T. Faik ERTAN ve Kutay ÜSTÜN), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihinde Yöntem Arayışları, (32-41). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • AYTEPE, O., DAĞISTAN, A., ERTAN, T. F. vd. (2003). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010). İstatistik Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. SPSS ve LISREL
  • DOĞAN, O. (2011). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi (XIX.-XX. Yüzyıl Türkiye), Okutman Yayıncılık: Ankara.
  • DOĞANER, Y. (2005). Yüksek Öğretimde Atatürk İlke ve İnkılâplarının Öğretimi ile İlgili Düşünceler. (Ed. Mehmet SARAY, Hüseyin TOSUN), Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi, (281-286). Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları: Ankara.
  • DÖNMEZ, C. ve YAZICI, K. (2008). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi, Nobel Yayınevi: Ankara.
  • EMİROĞLU, G. (2006). İlköğretim Düzeyinde İnkılâp Tarihi Ders Konularının Öğretimi: Metot ve Etkinlikler. (Ed. Yasemin Doğaner), Türk Eğitim Sisteminde Atatürkçülük ve Cumhuriyet Tarihi Öğretimi, (97-119). Hacettepe Üniversitesi Yayınları: Ankara.
  • ERASLAN C. (2003). Yakın Dönem Türk Düşüncesinde Halkçılık ve Atatürk, Kum Saati Yayıncılık: İstanbul.
  • EROĞLU, H. (1989). Atatürk ve Cumhuriyet, Atatürk Kültür; Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları: Ankara.
  • GÖKÇEN, S. (1982). Atatürk’ün İzinde Bir Ömür Böyle Geçti, Türk Hava Kurumu Yayınları: . İstanbul.
  • GÜL, M. (1995). Türk İnkılâp Tarihi, Barış Yayınları: Ankara.
  • GÜLMEZ, N. (2003), “Üniversite Gençliğinin Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine Bakışı”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 19 (57): 1043-1088.
  • KAFESOĞLU, İ. ve Saray, M. (1983). Atatürk İlkeleri ve Dayandığı Tarihi Temeller, Kazancı Matbaacılık Sanayi Yayınları: İstanbul.
  • KARASAR, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Kitap Kırtasiye Yayınevi: Ankara.
  • KILIÇ, A. (1955). Atatürk’ün Hususiyetleri, Sel Yayınları: İstanbul.
  • KILIÇKAYA, D. (2008). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Yayınevi: Ankara.
  • KLİNE, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge: UK.
  • KUBALI, H. N. (1973). Türk Devrim (İnkılâp) Tarihi, Harp Akademileri Basımevi: İstanbul.
  • ÖZDEN, M. (2006). “Türkiye’de Halkçılığın Evrimi (1908-1918)”, Sosyal Bilimler Dergisi, 16: 89-100.
  • PALAZOĞLU, A. B. (1996). Atatürk İlkeleri, Türk Hava Kurumu Yayınları: Ankara.
  • PAMAK, M. (2004). Kemalizm, Laiklik, Şehidlik, Ekin Yayınları: İstanbul.
  • TAŞKIRAN, C. (1994). “Atatürk Döneminde Demokrasi Denemeleri (1925-1930)”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 4 (14).
  • TURAN, R., SAFRAN, M., HAYTA, N. vd. (2011). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • TÜZÜN, N. ve SAFRAN, M. (1988). Atatürk İlkelerinde Devletçilik, Cumhuriyetçilik, Ankara: Gazi Üniversitesi Yayınları.
  • YALÇIN, S., TURAN, M. ve EKİNCİKLİ, M. vd. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi. Ankara: Berikan Yayınevi.
  • YEL S. (2003). “Atatürk ve İnkılâplarının Arnavutluk’taki Tesirleri”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 19 (55): 105-125.
  • YILMAZ M., ERTAN, T. F. ve SARINAY, Y. vd. (1998). Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Siyasal Kitabevi: Ankara.
  • YILMAZ, M. (2004). “Eğitim Bilimi ve Bilim Teknolojisi Işığında Yeni Yöntem Arayışları”, (Ed. Bahaeddin YEDİYILDIZ, Temuçin Faik ERTAN, Kutay ÜSTÜN), Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi’nde Yöntem Arayışları, (100- 111). H.Ü. Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü: Ankara.
  • www.ataturkdevrimleri.com/yazi-51-inkilapcilik-ilkesi.html (18.06.2012).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Keçe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2014
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 181 Sayı: 181

Kaynak Göster

APA Keçe, M. (2014). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 181(181), 103-128. https://doi.org/10.20296/tsad.99952
AMA Keçe M. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. TSA. Şubat 2014;181(181):103-128. doi:10.20296/tsad.99952
Chicago Keçe, Murat. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181, sy. 181 (Şubat 2014): 103-28. https://doi.org/10.20296/tsad.99952.
EndNote Keçe M (01 Şubat 2014) SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181 181 103–128.
IEEE M. Keçe, “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, TSA, c. 181, sy. 181, ss. 103–128, 2014, doi: 10.20296/tsad.99952.
ISNAD Keçe, Murat. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 181/181 (Şubat 2014), 103-128. https://doi.org/10.20296/tsad.99952.
JAMA Keçe M. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. TSA. 2014;181:103–128.
MLA Keçe, Murat. “SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 181, sy. 181, 2014, ss. 103-28, doi:10.20296/tsad.99952.
Vancouver Keçe M. SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ ATATÜRK İLKELERİ İLİŞKİN ALGI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. TSA. 2014;181(181):103-28.