The extent of preservice teachers’ perceptions of the principles of Atatürk comprises a concern. This research aims to determine teacher candidates’ perception levels of the principles of Atatürk in which direction and to what extent. The study group consists of 435 teacher candidates that are studying in the social studies education department in Gazi Faculty of Education / Gazi University in 2012-2013 academic years. The research is a descriptive field study which is based on quantitative research method study. According to the data collected by the survey results; while the teacher candidates’ perceptions about principles of Atatürk are positive in general, it has been determined that participants have incorrect and wrong perceptions about secularism and statism which are amongst the principles of Atatürk and it is not known that which attributes do these two principles have. Female teacher candidates have relatively higher level of perception compared to men. It has been also determined that; participatory perception of republicanism, nationalism and secularism is in line with the level of class, the higher grade level the more accurately principles are perceived, the principle of statism is perceived inversely to the level of the class.
Atatürk’s principles social studies teacher candidates levels of perception.
Bu araştırmayla sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik algılarının hangi yönde ve ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 435 öğretmen adayından oluşmaktadır. Betimsel bir alan araştırması olan çalışmada, nicel araştırma yöntemine göre hareket edilmiştir. Araştırma sonuçlarından ulaşılan bulgulara göre; öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine ilişkin algılarının olumlu yönde olduğu tespit edilmekle birlikte devletçilik ve laiklik ilkelerine karşı olumsuz ve yanlış bir algılarının olduğu, söz konusu iki ilkenin hangi nitelikleri taşıdığının tam olarak bilinmediği tespit edilmiştir. Kadın öğretmen adaylarının erkeklere nispeten algı düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Cumhuriyetçilik, milliyetçilik ve laiklik ilkelerine yönelik katılımcı algılarının sınıf düzeyi ile paralel olduğu, sınıf düzeyi yükseldikçe adı geçen ilkelerin daha doğru algılandığı; devletçilik ilkesinin ise sınıf düzeyi ile ters orantılı olduğu tespit edilmiştir.
Atatürk ilkeleri sosyal bilgiler öğretmen adayları algı düzeyleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 181 Sayı: 181 |