The purpose of this study is to investigate and compare the case of giving verbal feedback to students by Turkish language and Mathematics teachers. For this purpose, special case method, which is one of the qualitative research approach, was used. The research was conducted with a total of 40 teachers (20 Turkish language and 20 Mathematics teachers) who works at Nigde Province central schools in 2013-2014 academic year. The data towards the use of verbal feedback to students by teachers in thestudy group were obtained through direct observasion. Afterwards, the obtained data were analysed on the basis of previously prepared feedback classification and analysing table separately by two different researchers and findings have been tested for reliability and validity. As a result of the analysis, it was concluded that in teaching environments when Turkish language teachers often use ecaluative feedback, Mathematics teachers often use descriptive feedback. Based on the study results, the suggestions were provided about what kind of feedback should be given in a classroom environment.
Types of feedback Turkish language teachers Mathematics teachers
Bu araştırmanın amacı, Türkçe ve Matematik öğretmenlerinin öğrencilere sözel geribildirim verme durumlarının incelenmesi ve karşılaştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum yöntemi kullanılmıştır. Araştırma 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılı Niğde İli Merkez okullarında görev yapmakta olan toplam 40 öğretmen (20 Türkçe öğretmeni ve 20 Matematik öğretmeni) ile yürütülmüştür. Çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin öğrencilere sözel geribildirim verme durumuna yönelik veriler doğrudan gözlem yolu ile elde edilmiştir. Sonrasında, elde edilen veriler önceden hazırlanan geribildirim sınıflama ve çözümleme tablosu temel alınarak iki ayrı araştırmacı tarafından ayrı ayrı çözümlenmiştir. Yapılan çözümleme sonucunda, Türkçe öğretmenlerinin öğretim ortamlarında sıklıkla değerlendirmeci geribildirimleri, öte yandan Matematik öğretmenlerinin ise sıklıkla betimleyici geribildirimleri kullandıkları sonucuna varılmıştır.
Geribildirim türleri Türkçe öğretmenleri Matematik öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182 |