This study intended to determine prospective teachers’ -studying in Ege University Faculty of Education licence programmes- attitudes towards teaching according to the variables including their gender, the type of the program they study, the high school type they graduated from and the incomes of their family in comparative perspective. The current study is in descriptive survey model. The forth grade students in Ege University Faculty of Education comprised the working group. In this study “The Attitudes of Prospective Teachers Towards the Profession of Teaching” developed by Üstüner (2006) and Likert type scale with 5 points was used. The scale was applied to 373 students. In the results, a significant differences was observed between licence programmes however no significant difference was observed between the variables of gender, the school graduated and the incomes of the family.
Profession of teaching attitudes towards teaching teacher training
Araştırmada Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi lisans programlarında okuyan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının cinsiyet, program türü, mezun olunan lise türü ve ailenin gelir durumu değişkenleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Çalışma grubunu Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada Üstüner (2006) tarafından geliştirilen ve Likert tipi beşli olarak derecelendirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 373 öğrenciye uygulanmıştır. Sonuçlarda, öğrenim görülen lisans programlarına göre farklılaşmalar gözlenirken cinsiyet, mezun olunan lise türü ve ailenin gelir durumu değişkenleri açısından gruplar arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.
Öğretmenlik mesleği öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlar öğretmen yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182 |