Occupational and technical education has a significant impact on industrial and economic development of a country due to the qualifications of the manpower it creates. A channel such an education is offered is vocational schools. These schools play a critical role in training the technical manpower in a developing country with a flourishing industry such as ours. This makes determination of vocational school's students' outlook on future, their concerns and levels of hopelessness even more important. This research was conducted to investigate the level of hopelessness and the factors that influence such a level in students studying in Computer Technologies departments of Marmara University as the state university and Arel University Vocational School as the foundation university. The data of the research were acquired by survey method. The survey form used in the research was composed of two sections. The first section contains variables that are considered to have effect on the level of hopelessness in students such as age, gender, household income, the success rate in school, the education level of parents, whether parents live together, whether the mother or the father is alive, the number of siblings and satisfaction from the school they attend. In the second part of the survey, Beck Hopelessness Scale, translated into Turkish by Seber (1991), was used to determine the level of despair of the students. Using the scores obtained from the hopelessness scale of students, two clusters are created as optimists and pessimists by applying cluster analysis. As a result, state school students are classified as pessimists because of the lower score they achieved in the hopelessness analysis when compared to the students in the foundation university. To be able to identify the factors affecting the level of despair, an independent samples t-test and variant analysis are conducted. As a consequence, the variables affecting the level of hopelessness in students were identified as whether parents are still together, the level of income and the level of satisfaction with the university they attend.
Hopelessness scale (Beck) vocational school independent t test variance analysis Cluster analysi
Mesleki ve teknik eğitim, yetiştirdiği insan gücünün nitelikleri ile ülkenin endüstriyel ve ekonomik kalkınmasını büyük ölçüde etkileme gücüne sahiptir. Bu eğitimin verilmekte olduğu kurumlardan birisi de meslek yüksekokullarıdır. Büyümekte olan endüstrimizin ihtiyaç duyduğu teknik iş gücünün yetiştirilmesinde ve ülkemizin kalkınmasında oldukça önemli yere sahiptir. Bu nedenle meslek yüksekokullarında öğrenim görmekte olan öğrencilerimizin geleceğe yönelik bakış açıları, kaygıları ve umut düzeylerinin bilinmesi çok önemlidir. Bu araştırma; Devlet üniversitesi olarak Marmara Üniversitesi ve Vakıf üniversitesi olarak Arel Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Teknolojileri Bölümünde öğrenim gören üniversite öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri ve umutsuzluk düzeyine etki eden faktörleri araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verileri anket uygulaması yapılarak toplanmıştır. Araştırmada kullanılan anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Anket formunun birinci bölümünde öğrencilerin umutsuzluk düzeylerine etki edebileceği düşünülen değişkenlerden yaş, cinsiyet, hane geliri, okuldaki başarı durumu, anne ve babanın eğitim durumu, anne ve babanın beraber olup olmaması, annenin sağ olması, babanın sağ olması ve kardeş sayısı, eğitim kurumundan memnuniyet gibi değişkenlerden oluşmaktadır. Anketin ikinci bölümünde öğrencilerin umutsuzluk düzeylerini saptamak için Seber (1991) tarafından Türkçe’ye çevrilen Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin umutsuzluk ölçeğinden elde edilen puanlarına kümele analizi uygulanmış ve kümeleme analizi sonucunda iyimserler ve kötümserler olmak üzere iki küme elde edilmiştir. Devlet üniversitesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri, vakıf üniversitesi öğrencilerinden daha yüksek bulunmuş ve kötümserler kümesinde yer almıştır. Umutsuzluk düzeyine etki eden değişkenleri belirlemek amacıyla bağımsız gruplar t testi ve varyans analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda anne-babanın beraber olması, gelir durumu ve eğitim kurumundan memnuniyet değişkenlerinin umutsuzluk düzeylerine etki eden değişkenler olduğu bulunmuştur.
Umutsuzluk ölçeği (Beck) meslek yüksekokulu bağımsız gruplar t testi varyans analizi kümeleme analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182 |