Thought Field Centered Text Analysis Method, established thoeretical structure by Ziya AVŞAR, emerges as a new method in the analysis of classical texts. Taking a look at the classic poem texts from the horizon suggested by the method of Thought Field Centered Text Analysis Method, a new theory of analysis, in the text in question would be remarkable in term of demonstrate new layers of meaning. That new levels of meanings exist in the texts that are analyzed considering there is a message that every poet wishes to convey in every text shall ensure every message of the poet to be understood correctly. Furthermore, that there is a connection of meaning among the couplets of the gazelle or not shall be thought in the light of the method in question. Considering this point of view, we are going to try to comment of Koca Râgıb Paşa’s ghazal with the redif (A letter or syllable added to a complete rhyme) “neye dirler” based on the method of Thought Field Centered Text Analysis Method.
Ziya AVŞAR tarafından teorik yapısı kurulan Düşünce Alanı Merkezli Metin Çözümleme Yöntemi (DAM), klasik şiir metinlerini çözümlemede yeni bir yöntem olarak karşımıza çıkmaktadır. Yeni bir teori olan DAM yönteminin önerdiği ufuktan klasik şiir metinlerine bakmak, söz konusu metinlerde yeni anlam katmanlarını ortaya koymak açısından dikkat çekici olacaktır. Çünkü her metinde şairin okura iletmek istediği bir mesajının olduğu düşüncesi göz önüne alındığında incelenen metinlerde yeni anlam katmanlarının bulunması, şairin mesajının doğru anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Ayrıca gazelin beyitleri arasında bir anlam bağlantısının olup olmadığı, söz konusu yöntem ışığında düşünülecektir. Bu bakış açısı göz önünde bulundurularak Koca Râgıb Paşa’nın “neye dirler” redifli gazeli Düşünce Alanı Merkezli Metin Çözümleme Yöntemi’nden hareketle şerh edilmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 182 Sayı: 182 |