The study, is constructed on the strenghtening the inter-familial communication based on the guardians (mothers) of the children. For that, it is aimed for them to realize some “ communication barriers” that limit the communication process and achieve the processes that fortify the communication such as “self language, empathy and efficient listening” by the method of creative drama. The group of this study, is 18 volunteer mothers who have no experience with creative drama, who has children in different grades having their education at the Hacı Mustafa Tarman Elementary School, in the City of Ankara, Keçiören Province, Etlik district. This study, that is from among qualitative designs, is in a situation study design that works on a current case within the framework of its own real life. The data acquired from the interviews have been analyzed according to the descriptive analysis approach. For the focus group interview a semi – constructed interview form comprised of open ended questions has been prepared by the researcher. First, the data acquired have been read and organized. Then, themes have been made out of the organized data and the themes have been backed up by direct references where necessary. When the data achieved from the meeting, it can be said that the housewives recognized the self language and effective listening process that strenghten the communication barriers and communication. In the light of the results of this study it can be suggested as below. In family educations, creative drama must be used as a method.
Inter – family communication communication barriers crative drama
Çalışma, öğrencilerin velilerinden (annelerinden) yola çıkılarak aile içi iletişiminin güçlendirilmesi üzerine yapılandırılmıştır. Bunun için, iletişim sürecini kısıtlayan “iletişim engellerini” fark etmeleri ve “ben dili, empati ve etkin dinleme” gibi iletişimi güçlendiren süreçleri yaratıcı drama yöntemiyle kazandırılması amaçlanmıştır. Çalışmanın grubunu, Ankara ilinin, Keçiören ilçesinde bulunan Hacı Mustafa Tarman İlköğretim Okulunda çocukları bulunan, daha önce yaratıcı drama deneyimi olmayan gönüllü 18 anneyle uygulanmıştır. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden, güncel bir olguyu kendi gerçek yaşam çerçevesi içinde çalışan durum çalışması desenindedir. Veriler öğrenci velileri ile yapılan odak grup görüşmelerinden elde edilmiştir. Odak grup görüşmesi için araştırmacı tarafından açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yaklaşımına göre çözümlenmiştir. Önce, elde edilen veriler okunmuş ve organize edilmiştir. Daha sonra organize edilen verilere yönelik temalar oluşturulmuş ve temalar, gerekli yerlerde doğrudan alıntılarla desteklenmiştir. Görüşmeden elde edilen veriler değerlendirildiğinde, ev kadınlarının iletişim engellerini ve iletişimi güçlendiren ben dili ve etkin dinleme sürecini fark ettikleri söylenebilir. Çalışmadan elde edilen sonuçlar ışığında aşağıdaki öneri verilebilir. Aile eğitimlerinde yaratıcı drama bir yöntem olarak kullanılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183 |