Turkish language teaching includes many critical elements such as curriculum and books as learning tools. These books should provide Turkish usage opportunities and introduce all properties of the target language. In vocabulary teaching, a complimentary process in Turkish teaching, in light of the consideration that Turkish text and study books are important tools, the aim of the currenmt study is to examine the lexical view in the texts and activities in 8. grade Turkish text and study books in context of the measures determined by Güneyli (2011). This research is a descriptive research in “scanning on a produced structure” model. In the research; primary education 8th grade Turkish text and study books were examined in context of lexical view. The books were examined in direction of measures related with lexical view determined by Guneyli (2011) under 5 main headlines and 18 sub headings. While 6 out of 18 sub headings were found in the examined books, 9 sub headings could not be detected in the examined books. 3 sub headings were partially detected. In the examined study book, the ratio of activities related with word teaching is 32%. Word and concept differentiation is detected in 2 activities but conceptualization did not take place. In the examined books, ratio of foreign words was determined as 13% in context of the texts. In 15,8% of the activities in the examined study books the students were assured to make comment and explanation about the meaning of the word. In 12,6% of the activities the students were given the opportunity to use the words which they recently learned. It was observed that the determined ratios are not in sufficient level and variety.
Word teaching concept teaching Turkish text book Turkish study book.
Türkçenin eğitimi ve öğretimi süreci, çok sayıda ögenin birleşiminin ürünüdür. Bu ögelerin başında kullanılan eğitim- öğretim programı ve ders araç- gereçleri gelir. Türkçe dersinin başat araç- gereci Türkçe ders ve çalışma kitaplarıdır. Bu kitapların Türkçenin kullanım olanaklarından doğru ve yeterli düzeyde yararlanması; öğretimi amaçlanan dilin her türlü özelliğini öğrenciye kazandırır ve tanıtır nitelikte olması gerekmektedir. Türkçe öğretimini tümleyen bir süreç olarak sözcük öğretiminde, Türkçe ders ve çalışma kitaplarının önemli araç-gereçler oldukları düşüncesi ışığında, bu çalışmada, 8. sınıf Türkçe ders ve çalışma kitaplarında yer alan metinler ve etkinliklerdeki sözcüksel görünümün Güneyli’nin (2011) belirlediği ölçütler bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma, üretilmiş bir yapı üzerinde tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Araştırmada ilköğretim 8. sınıf Türkçe ders ve çalışma kitapları sözcüksel görünüm bağlamında incelenmiştir. İncelenen kitaplar Güneyli’nin (2011) beş ana başlıkta, 18 alt başlıkta belirlediği sözcüksel görünüme ilişkin ölçütler doğrultusunda ele alınmıştır. 18 alt başlıktan 6’sı incelenen kitaplarda bulunurken, 9 alt başlık incelenen kitaplarda belirlenememiştir. 3 alt başlık ise kısmen belirlenmiştir. İncelenen çalışma kitabında %32 oranında sözcük öğretimine yönelik etkinlik belirlenmiştir. Sözcük ve kavram ayrımı iki etkinlikte belirlenmiştir; ancak kavramlaştırmaya yer verilmemiştir. İncelenen kitaplarda metinler bağlamında yabancı sözcük oranı %13 olarak belirlenmiştir. İncelenen çalışma kitabındaki etkinliklerin %15,8’inde öğrencilerin sözcüğün anlamına yönelik yorum ve açıklama yapmaları sağlanmıştır. %12,6 oranındaki etkinlikte ise öğrencilerin yeni öğrendikleri sözcükleri kullanmalarına olanak sağlanmıştır. Belirlenen oranların yeterli düzey ve çeşitlilikte olmadıkları görülmüştür.
Sözcük öğretimi kavram öğretimi Türkçe ders kitabı Türkçe çalışma kitabı.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2013 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 172 Sayı: 172 |